• Sonja123

    Husdjur till 4-åring?

    Hej!

    Vi har 2 barn på 2 och 4 år. De tycker mycket om djur. 4-åringen blir som förtrollad när han får vara med hundar, katter, kaniner, hästar m m. Han är dessutom fantastisk med dem, och lyssnar när jag ger honom råd om djurens kroppsspråk osv. 

    Vi föräldrar vill också gärna ha husdjur typ hund eller men är rädda att vi inte har tid... Vi bor i ett villakvarter utan möjlighet för hundgård och det är en del vägar och skolor runt omkring.

    Vad är era erfarenheter gälland tid och ork till både barn, djur och släkt som inte bor i närheten och ska hälsas på?  

     

  • Svar på tråden Husdjur till 4-åring?
  • sär skriven

    Alla djur kräver ju tid i någon mån. Men vissa djur är mer... portabla än andra. Marsvin ska vara trevliga djur, och de har sällskap av varandra eftersom man inte får lov att ha ett ensamt marsvin. Dem kan man ju ta med sig om man är på besök.


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • riboflavin

    Säger som ovanstående. Marsvin är trevliga familjedjur som ofta funkar bra även med mindre barn, dessutom är de ganska portabla. Åker man bort så fungerar det ofta utmärkt med en ihopfällbar hage och reseburen. Bara att ha på lite strö/filtar på golvet och hö. 

    Ett annat trevligt djur som är lätt att ha med sig är råttor. Ska man bara bort över en helg så finns det ihopfällbara burar i ok format som man lätt får med sig i bil. Är det släktingar man besöker ofta så kan man ju köpa en billig reservbur och ha stående där. 

    Såklart kan man ha även andra större djur även om man reser/jobbar det handlar bara om planering. Hund och katt då kan man anlita dagmatte/djurpassare.

    Jag avråder dock från smådjur som hamster och mus, de är inte lämpade att hanteras av ett litet barn och är svåra att interagera med utan att lyfta i. Dessutom så ska ni ju ha djur som hela familjen intresserar sig för och vuxna brukar tycka att dessa små burdjur är tråkiga. Kaniner tycker jag man ska spara tills barnen är äldre och kan hantera djuren på egen hand. Kaniner är både starka och skadebenägna och de inte hanteras korrekt.

    Era barn är såpass små idag att jag tycker ni ska avvakta med egna djur, om det inte är så att ni föräldrar har ett eget djurintresse, alla djur behöver betydligt mer tid och pyssel än vad små barn kan erbjuda på egen hand. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sisisisi

    Jag har haft lite olika djur och tycker att katt är det bästa husdjuret man kan ha Vi har två siameser, passar perfekt i en barnfamilj!


    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • Sonja123

    Tack för era svar! 


    Sisisisi skrev 2014-01-28 14:16:03 följande:
    Jag har haft lite olika djur och tycker att katt är det bästa husdjuret man kan ha Vi har två siameser, passar perfekt i en barnfamilj!
    Åh, låter mysigt! Hur bor ni? Är det innekatter? Vi bor i villa och har fantastiska öppningsmöjligheter som vi inte vill förlora samt att jag inte tror på att vi kan hålla dem inne ändå... Är ni iväg något, i så fall vem passar då katterna? 
  • Sisisisi
    Sonja123 skrev 2014-01-28 16:03:48 följande:
    Tack för era svar! Åh, låter mysigt! Hur bor ni? Är det innekatter? Vi bor i villa och har fantastiska öppningsmöjligheter som vi inte vill förlora samt att jag inte tror på att vi kan hålla dem inne ändå... Är ni iväg något, i så fall vem passar då katterna? 



    Vi bor i villa i skogen så de får gå ut om de vill. Första halvåret var de bara inne, men på sommaren började de gå ut. Först var de bara på altanen med oss, efter några veckor vågade de sig längre bort.

    Är vi borta så tar min mamma eller bror hand om dem.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden Husdjur till 4-åring?