• pegazus

    Varför så svårt att få en diagnos

    Hej har haft misstankar om endometrios ett bra tag men har ingen diagnos.Har haft 8 mf/utomkveds inget bekräftat utom den sista .Har gjort titthålsoperation efter fertilitetsutredning man hittade en sammanväxt trasig äggledare men att den andra fungerade blev ställt i Ivf kö .I aug blev det akut operation på nästa äggledare konstaterat  utomkvds då jag valde att ta bort båda äggledarna fick inte fortsätta med ivf annars. Var på en ny cellprovstagning när läkaren såg en svart prick på livmodertappen och trodde på ett sår efter operationen eller endometrios han sa att man kan ha endometrios trots det inte syns på operation  så han tog en biopsi  som jag väntar på svar från , Jag har haft mellanblödningar i 5år ont i ryggen/bäckenet jätte ont vid ägglossning och innan mens är smärtfri 1vecka per månad. Förstoppad ont i magen .och kostant kissnödig blöder mycke mera än förut och har  mensvärk har jätte ont i livmodertappen  . Det är lite svårt att veta vad som är vad har även Hypotyreos. Har varit till sjukgymnast som sa överrörligt bäcken. Trött och fryser lite feber toppar . Så vad krävs har jag endo eller en knäpp kropp..


    Trött
  • Svar på tråden Varför så svårt att få en diagnos
  • Mar14

    Det är svårt att få en diagnos tyvärr. Snittiden är (eller var iaf för några år sedan) 7 år innan man fick en endo-diagnos, så att din doktor tagit en biopsi och skickat den är ju jättebra, för då får du det svart på vitt.

    Endo är ju en mysko sjukdom med mysko symptom, så det är jättesvårt att säga om det är det som gör att du mår så dåligt eller något annat. Jag mådde lite som dig, dvs kände mig väldigt dålig stor del av månaden. För mig hjälpte i alla fall Pycnogenol mot spottings/mellanblödningarna, det kanske är värt att prova?

    Finns många teorier om vad som är bra att äta när man har endo. Om du mår så dåligt kan det vara värt att kolla upp det, även om det känns jättetrist att behöva ändra mat... men man kan ju prova en månad t.ex.


Svar på tråden Varför så svårt att få en diagnos