• litenlind

    Hästböcker för barn

    Har nyss läst om att hästböcker är utdöende, att det är deckare och fantasy som gäller nu även för barn. Jag kan inte låta bli att uppröras något av detta, inte bara för att min första bokserie är just inom hästboksgenren. Det som känns mest ledsamt är att barn nu måste vara så vuxna hela tiden, i allt, till och med när de läser.

    Kan inte barn bara få vara barn? Kan de inte få ha barnkläder och leka barnlekar och prata om barnsaker? Kan de inte få läsa böcker utan mord eller övernaturliga inslag? Kan det inte bara ta stopp någon gång, helst innan det är försent och barn inte har en aning om hur befriande, lätt och lekfullt det kan vara att vara just barn. Vuxen blir man tids nog ändå, det är inget man behöver skynda på.

    Jag tänker lite så här. Kan vi inte hjälpas åt att visa alla att hästböcker visst behövs. Att det måste få finnas alternativ till alla de andra böckerna. Kan vi inte visa det genom att låna som galningar på bibliotek, köpa i butiker och på nätet och prata med andra vi tror kan vara intresserade om hästböcker? SJÄLVKLART inte bara om mina, utan om alla hästböcker. De måste få ha en plats, de är viktiga.

    Nu känns det lite hycklande att skriva det här eftersom jag just nu jobbar med en ny serie som faktiskt är just en deckarserie för barn, men det må vara hänt. Det ena utesluter inte det andra. Båda genrerna måste få finnas.

    Vad säger ni? Visst kan vi hjälpas åt att visa att hästböcker är här för att stanna, att de måste få sin plats i våra barns bokhyllor?
    Allt du önskar kan du få
  • Svar på tråden Hästböcker för barn
  • Aniiee
    litenlind skrev 2013-12-18 19:26:37 följande:
    Har nyss läst om att hästböcker är utdöende, att det är deckare och fantasy som gäller nu även för barn. Jag kan inte låta bli att uppröras något av detta, inte bara för att min första bokserie är just inom hästboksgenren. Det som känns mest ledsamt är att barn nu måste vara så vuxna hela tiden, i allt, till och med när de läser.

    Kan inte barn bara få vara barn? Kan de inte få ha barnkläder och leka barnlekar och prata om barnsaker? Kan de inte få läsa böcker utan mord eller övernaturliga inslag? Kan det inte bara ta stopp någon gång, helst innan det är försent och barn inte har en aning om hur befriande, lätt och lekfullt det kan vara att vara just barn. Vuxen blir man tids nog ändå, det är inget man behöver skynda på.

    Jag tänker lite så här. Kan vi inte hjälpas åt att visa alla att hästböcker visst behövs. Att det måste få finnas alternativ till alla de andra böckerna. Kan vi inte visa det genom att låna som galningar på bibliotek, köpa i butiker och på nätet och prata med andra vi tror kan vara intresserade om hästböcker? SJÄLVKLART inte bara om mina, utan om alla hästböcker. De måste få ha en plats, de är viktiga.

    Nu känns det lite hycklande att skriva det här eftersom jag just nu jobbar med en ny serie som faktiskt är just en deckarserie för barn, men det må vara hänt. Det ena utesluter inte det andra. Båda genrerna måste få finnas.

    Vad säger ni? Visst kan vi hjälpas åt att visa att hästböcker är här för att stanna, att de måste få sin plats i våra barns bokhyllor?
    1: Det är väl inget nytt att barnböcker är deckare, med övernaturligt och fantasy? Var har du varit de senaste 40 åren? Hört talas om Nancy Drew, Tvillingarna i Sweet Valley, Phantom Valley och Fem-gänget? Inga nyheter, direkt. 

    2: De flesta hästböcker jag har läst har varit just deckare eller haft inslag av övernaturlighet och ofta och gärna bådadera. Det ena utesluter inte det andra.

    Jag är helt för att barn läser hästböcker. Och det finns hästböcker. Och de får plats bland allt det andra. Det har egentligen alltid varit en nichgenre. Och är fortfarande. Men jag skulle vilja säga att de är inte viktigare än andra böcker, annat än i sin nich. 

    Nu lär jag få på fingrarna när jag säger det här, men: Hästböcker har varit = tjejböcker. Inte bara tjejböcker, utan hästtjejböcker. Om du eller någon annan kan ändra på det så blir jag bara glad. Skriv en hästbok med en kille i huvudrollen (inte en hästkille, alltså, utan en människokille). Egentligen, om man betänker böckerna som anses vara "bokslukarböcker" så är det bara femgänget som läses ganska så väl av båda könen. De flesta andra böckerna i genren är "tjejböcker" eller fantasy. (inte sagt att inga killar läser "tjejböcker" men de är helt klart riktade mot prepubertala tjejer och tjejer i tidiga tonåren.)

    Sen har nog fantasyn en särställning. Fantasy är "sagor för stora barn". Sagor har aldrig gått ur fashion.

    Jag skulle väl kunna skriva en hel uppsats i ämnet. Men klockan är 4 på morgonen och jag har bara sovit 4 timmar och borde sova lite mer.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • litenlind

    Självklart är jag medveten om att dessa böcker alltid funnits. Har själv plöjt igenom de allra flesta av dem då jag alltid älskat att läsa från det att jag lärde mig när jag var fyra år gammal. 

    Det jag menade var att det i förlagsvärlden nu meddelats att det skett en ändring, att hästböcker inte är av så stort intresse längre, att marknaden för dem håller på att tunnas ut eftersom barn och ungdomar idag tenderar att vilja ha rena deckare eller fantasy, och inte sådana där hästar är inblandade. 

    Visst är det så att målgruppen för hästböcker varit - och är - hästtjejer till största delen, men dessa håller alltså, enligt förlagen, på att ta slut. Det finns inte efterfrågan på samma sätt längre. Det går alltid trender i böcker, olika saker är hypade vid olika tider, men hästböckerna har tidigare alltid hängt med. Nu börjar de vara utdöende tyvärr. Så ja, det har skett en stor förändring de senaste åren. 

    Jag har själv kontrakt på en hel serie böcker hos förlag, både hästböcker, deckare och en vuxenserie, men jag tycker det skulle vara en förlust för barn och ungdomar om det blir så att hästböckerna försvinner för att författare inte vågar satsa på att skriva dem längre eftersom de inte säljer och förlagen inte vill satsa på dem. 


    Allt du önskar kan du få
  • Flash Gordon

    ?

    Det finns fler hästböcker än vi hinner köpa och läsa därhemma. På vilket sätt skulle hästböckerna vara på utdöende?

    Sigge-böckerna. Teddy-böckerna. Vitnos-böckerna. Märta-böckerna.

    Plus en massa andra mer eller mindre fristående böcker.

    Pollux-klubben har väl gett ut ungefär en miljard hästböcker?

Svar på tråden Hästböcker för barn