• Gege

    Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!

    För 1 !/2 vecka sen fick jag en störtblödning, kom ut klumpar och hela baletten. Var helt övertygad om att jag fått ett missfall och var hur ledsen som helst hela förra helgen. På söndagen började jag må sjukt illa och på måndags morgon spydde jag som bara den. 

    Kände på mig att något inte var som det skulle. Åkte in till Gyn Akuten där dom konstaterade att jag fortfarande var gravid med ett levande foster. Detta var alltså på måndagen. På torsdagen hade jag en inbokad tid hos min vanliga gyn. Han gjorde ett nytt ultraljud och då konstaterades tvilling graviditet. Chock på chock :) 

    Anyway, mådde sjukt dåligt hela förra veckan. Igår släppte alla grav symptom och jag började blöda igen. Dock brunt blod. Imorse åkte jag till gyn akuten igen. Dom hittade fortfarande två levande foster i varsin hinnsäck med varsitt litet hjärta som slog.

    MEN jag kan inte skaka av mig att något ska hända. Jobbigt när alla symptom försvunnit :(.Har två missfall samt ett utomkved i bagaget. Finns det fler där ute med liknande berättelser. 

  • Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!
  • modsey
    Gege skrev 2013-11-21 08:54:35 följande:
    Modsey...vad sjukt egentligen. Men jag har hört fler än du med typ exakt samma historia. Jag hade verkligen en störtblödning i v 6 och var helt knäckt då jag var övertygad om missfall. 

    Men jag måste bara få fråga. Du säger att du blödde från v 5-17 nånting. Hur mkt blödde du? var det varje dag och när det kom hur mkt var det? Hur lyckades du inte bli panikslagen varje gång som jag :). jag blödde ingenting igår. Sen imorse när jag gick på toa så rann det ner och hade kommit en del i trosskyddet (Ursäkta detaljer). Min kille påstår att det som var i trosskyddet var gammalt blod men kan endå inte sluta NOJA!! 
    efter ett tag där mellan v 7- till 12 tror jag att jag "gav upp" och var 100 % säker på att det inte skulle bli något, ( därav att jag till o med drack alkohol någon gång på en semester vi var på)
    Men efter v 14 ungefär började jag tro på det i alla fall, trots att jag fortfarande blödde varje dag.
    Någon pratade om att det kunde varit tre från början
    Slutade blöda runt v 17 tror jag det var och på slutet var det nog bara småblödningar, men där i början var det mycket och då har jag haft flera missfall tidigare.
  • Gege

    Tack för ditt svar Modsey. Hur var det med grav symtomen då? Hade du mkt eller lite. Jag har inte allts så mkt vilket är typiskt när man dessutom blöder, morr morr.

  • modsey
    Gege skrev 2013-11-21 21:20:54 följande:
    Tack för ditt svar Modsey. Hur var det med grav symtomen då? Hade du mkt eller lite. Jag har inte allts så mkt vilket är typiskt när man dessutom blöder, morr morr.
    förutom blödningarna mådde jag som vanligt, noll illamående och mådde nog ganska bra.
  • nivrenkim

    Jag började blöda i v 9ca, var då in och konstaterade två små foster, blödde sedan av och an i tre veckor till, ofta brunt blod. Min moderkaka låg längst ner i magen, och flyttade sig uppåt hela tiden plus att det är ett stort tryck i magen så det var för mig moderkakan och trycket som gjorde det.

  • Gege

    Skönt att höra att man inte är helt onormal då=blödningar samt lite symtom. Insåg dock igår att mina bröst är hur hårda som helst. Känns som sillisar, haha. 
    Nivrekim när konstaterades det där med moderkakan då? I mitt fall så är det två läkare som kollat och ingen har kunnat säga vad blödningen beror på. Sjukt jobbigt. Hoppas jag kan få något mera svar när jag ska dit 3 Dec. 

  • Lakrids

    Hej! Är gravid med tvåäggs-tvillingar i vecka 36 efter IVF. Jag hade små blödningar i veckorna 6 & 8. Sedan i vecka 15 hade jag en störtblödning med stora klumpar och färskt blod. Trodde jag förlorat fostren, men icke! Har varit sjukskriven 100 % sedan dess med order om sängläge fram till vecka 28. Därefter fortfarande sjukskriven, men ok med försiktig rörelse pga risk för förtidsbörd (dvs för tidig födsel). Efter störtblödningen konstaterade dom att jag hade blodrester kvar i livmodern (sk hematom) och jag blödde sparsamt (brunt gammalt blod) under 4-5 veckor. Orsaken till blödningen vet dom inte, men dom misstänker att en liten bit av ena moderkakan lossnat alternativt att blodkärl brustit vid snabb tillväxt av livmodern. De kommer att undersöka moderkakorna efter födseln för att utröna om de har infarkter (vet inte riktigt vad som menas med det?). Vet att det är psykiskt påfrestande veckor innan man kan andas ut och faktiskt tro på att det kommer att gå vägen. Jag går på Mama Mia Söder & har pga oro fått komma in och gjort UL och lyssnat på hjärtljud för att stilla mig lite då och då. Se till att få en förstående barnmorska, VILA, undvik lyft, sex och bad och stressa inte. STORT lycka till!!!!! :)


    Mamma till Jack 4 år & tvillingpojkar i magen
  • Gege
    Lakrids skrev 2013-11-22 10:06:54 följande:
    Hej! Är gravid med tvåäggs-tvillingar i vecka 36 efter IVF. Jag hade små blödningar i veckorna 6 & 8. Sedan i vecka 15 hade jag en störtblödning med stora klumpar och färskt blod. Trodde jag förlorat fostren, men icke! Har varit sjukskriven 100 % sedan dess med order om sängläge fram till vecka 28. Därefter fortfarande sjukskriven, men ok med försiktig rörelse pga risk för förtidsbörd (dvs för tidig födsel). Efter störtblödningen konstaterade dom att jag hade blodrester kvar i livmodern (sk hematom) och jag blödde sparsamt (brunt gammalt blod) under 4-5 veckor. Orsaken till blödningen vet dom inte, men dom misstänker att en liten bit av ena moderkakan lossnat alternativt att blodkärl brustit vid snabb tillväxt av livmodern. De kommer att undersöka moderkakorna efter födseln för att utröna om de har infarkter (vet inte riktigt vad som menas med det?). Vet att det är psykiskt påfrestande veckor innan man kan andas ut och faktiskt tro på att det kommer att gå vägen. Jag går på Mama Mia Söder & har pga oro fått komma in och gjort UL och lyssnat på hjärtljud för att stilla mig lite då och då. Se till att få en förstående barnmorska, VILA, undvik lyft, sex och bad och stressa inte. STORT lycka till!!!!! :)
    Åhh Tack för detta inlägg. Verkar extra vanligt med blödningar när det är tvillingar. Jobbigt att bli sjukskriven så länge. Jag har varit hemma från jobbet 2 veckor nu och klättrar redan på väggarna :).
  • Lakrids

    Ja, det verkar vara ganska vanligt vid tvillinggraviditet (även om jag blödde lite grann även när jag väntade sonen 2008/2009). Att vara sjukskriven länge suger, MEN det är SÅ värt det med tanke på resultatet :)


    Gege skrev 2013-11-22 10:13:01 följande:
    Åhh Tack för detta inlägg. Verkar extra vanligt med blödningar när det är tvillingar. Jobbigt att bli sjukskriven så länge. Jag har varit hemma från jobbet 2 veckor nu och klättrar redan på väggarna :).

    Mamma till Jack 4 år & tvillingpojkar i magen
  • Mrs VW

    Vill säga att jag fick en grotesk blödning när jag väntade min son. I vecka 15. Det rann blod och kom klumpar. För mig var det ett missfall. Symtomen försvann och jag blödde och blödde. Värre än mens.

    Fick komma på kontroll för att se om allt kommit ut men han var kvar! Det var moderkakan som släppt lite grann. Han föddes 06 och är idag en frisk och aktiv kille på snart 8 år

    Så det kan visst gå bra.

  • Gege
    Mrs VW skrev 2013-11-22 12:38:52 följande:
    Vill säga att jag fick en grotesk blödning när jag väntade min son. I vecka 15. Det rann blod och kom klumpar. För mig var det ett missfall. Symtomen försvann och jag blödde och blödde. Värre än mens.

    Fick komma på kontroll för att se om allt kommit ut men han var kvar! Det var moderkakan som släppt lite grann. Han föddes 06 och är idag en frisk och aktiv kille på snart 8 år

    Så det kan visst gå bra.
    Härligt med solskens historier, TACK!! Trevlig helg.
  • Gege

    Har kvar båda två fortfarande :). Var på VUL igår och dom var exakt lika stora.

  • Lakrids

    Härligt Gege!!! Vilken vecka är du i nu? Mina tvillingar kommer med planerat snitt om 10 dagar. Känns overkligt! :)


    Gege skrev 2013-12-05 14:51:18 följande:
    Har kvar båda två fortfarande :). Var på VUL igår och dom var exakt lika stora.

    Mamma till Jack 4 år & tvillingpojkar i magen
  • Gege

    Ja känns bra. Är bara i v.11 men har en riktigt bra feeling att allt kommer gå vägen :).

    Lycka till då om 10 dagar :)

  • Lakrids

    Positiv inställning är bra! Jag tror det kommer gå bra å rätt som det är har du två småttingar :) Tack för lycka till :)


    Gege skrev 2013-12-05 20:47:08 följande:
    Ja känns bra. Är bara i v.11 men har en riktigt bra feeling att allt kommer gå vägen :). Lycka till då om 10 dagar :)

    Mamma till Jack 4 år & tvillingpojkar i magen
  • Saturnus

    Tester ska det stå. Jag undrar om dom blev svagare för att sedan bli starkare?


    Saturnus skrev 2014-05-24 20:15:37 följande:
    Gjorde någon av er några teatermän blödningen kom? Jag undrar om hcg gick ned?

  • Gege

    Jag fick aldrig göra några tester. Hade blödning och trodde det var missfall. Började må illa så jag åkte in till akuten. Väl där hittade dom ett levande foster. Några dagar senare gjordes ett nytt VUL, då bekräftades två levande foster. Är nu i v35 med tvillingar och stor som ett hus

  • modsey
    Gege skrev 2014-05-30 17:49:09 följande:
    Jag fick aldrig göra några tester. Hade blödning och trodde det var missfall. Började må illa så jag åkte in till akuten. Väl där hittade dom ett levande foster. Några dagar senare gjordes ett nytt VUL, då bekräftades två levande foster. Är nu i v35 med tvillingar och stor som ett hus
    vad kul att det gått bra!
  • Mamma30

    Har just nu en stor blödning. Misstänker missfall, men funderar nu på om det kanske varit tvillingar?! Tror att jag precis plussade 2 dagar efter bim. Sen dagen efter blödde jag. Symtomen försvann nästan direkt som blodet kom. Vet inte vad jag ska tro nu. Körde också med letrozol denna månaden. Min mens cykel brukar alltid vara 28 dagar. Denna gång 30/31. Kan gravtest visa positivt nu, om man tar medan mam blöder? Hur var det för er? Mina bröst slutade ömma igår. Kanske mensen eller tidigt missfall iallafall. Ska avvakta och se hur det ser ut om en vecka eller så iallafall. ❤️

  • cutepenguin
    Mamma30 skrev 2023-07-14 17:58:53 följande:

    Har just nu en stor blödning. Misstänker missfall, men funderar nu på om det kanske varit tvillingar?! Tror att jag precis plussade 2 dagar efter bim. Sen dagen efter blödde jag. Symtomen försvann nästan direkt som blodet kom. Vet inte vad jag ska tro nu. Körde också med letrozol denna månaden. Min mens cykel brukar alltid vara 28 dagar. Denna gång 30/31. Kan gravtest visa positivt nu, om man tar medan mam blöder? Hur var det för er? Mina bröst slutade ömma igår. Kanske mensen eller tidigt missfall iallafall. Ska avvakta och se hur det ser ut om en vecka eller så iallafall. ❤️


     


    Ja, gravidhormonerna försvinner inte direkt vid missfall. Jag blödde en vecka innan själva missfallet, och testade negativt på ett gravtest veckor efter det. 


    Hoppas det går vägen för dig ❤️

Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!