• Jessi0

    pantbrev

    jag tänker köpa ett hus och jag undrar om jag köper ett hus för 475000kr och det står att pantbrevet är 170000 måste jag betala då när jag köper huset 6450000kr? måste man betala in pantbrevet när man köper huset och måste man då göra de kontant utan att låna det?

  • Svar på tråden pantbrev
  • Griseknoen35

    Nej du betalar inte 475 plus hela beloppet på pantbrevet. Du köper huset för 475 och sedan betalar du lagfart och en summa för att det finns pantbrev men du betalar inte hela 1700000

  • Tonårsmamman1

    Pantbrev betyder att något lånat 170 000 kr med huset som säkerhet. Du måste ha pantbrev på samma summa som du tar lån på, men eftersom det redan finns pantbrev på 170 000, så slipper du ta ut på denna summa. 
    Du ska alltså inte betala pantbreven som redan finns. 

  • Purlan

    Eftersom man inte kan lämna delar av sitt hus till den man lånat pengar tar man istället ut ett pantbrev/inteckning som symboliserar en del av huset. För pantbreven betalar man 2% av beloppet man tar ut. Eftersom någon redan tagit ut 170' slipper du betala nån avgift för detta, men ska du låna ytterligare 300' med huset som säkerhet får du bekosta de nya inteckningarna. Det gynnar alltså dig som köpare om tidigare ägare redan tagit ut mkt pantbrev.

  • Sampo
    Hallå. Mitt nuvarande ränteavtal löper ut den 30:e. Idag erbjöds jag en rörlig ränta på 4,66 (ned 1,27) från Spar Skåne och 4,75 på ett tvåårskontrakt i Handelsbanken (som idag meddelade att det fritt kan sägas upp under löptiden). Vi har inte tagit något beslut än.
    Är det någon annan som kollar räntorna nu för tiden?
  • Renny
    Jag tycker att ett 2-årskontrakt på Handelsbanken låter bra. Detta ger dig lite sinnesro att veta att ditt intresse förblir detsamma i två år. Men om du tror att räntorna kommer att sjunka i framtiden kan du förlora pengar genom att teckna ett fast kontrakt. Detta ämne har diskuterats här på forumet. Kolla in andra recensioner
  • Jemp

    Oj, vilken gammal tråd att återuppliva för något helt annat! Bättre att starta en ny? 


    Vi tog hälften rörligt, hälften på två år i höstas. Jag trodde dock inte handelsbankens erbjudande om att kunna lösa 2-årslån fortfarande gäller vid nyteckning nu?

  • Goneril

    Som redan skrivits i tråden behöver du bara ta ut nya pantbrev för det som saknas för bankens säkerhet. Banken begär ett gravationsbevis, vanligtvis his Tingsrätten, för att fastställa hur mycket som besvärar fastigheten. Viktigt att ha koll på alla pantbrev. Förutom att de nya pantbreven innebär en avgift måste du betala lagfarten, 1.5% på köpesumman eller taxeringsvärdet, vilket som nu är högst. Allt detta vet din mäklare, men gardera för dessa utgifter. 

Svar på tråden pantbrev