• Softy

    Fadderbarn - förslag på små gåvor

    Hej!
    Jag har nyligen börjat stödja ett fadderbarn och tänkte skicka iväg några små saker till henne.
    Har ni förslag på vad man kan hitta på som går lätt att skicka? Det ska rymmas i ett vadderat A5 kuvert och ska inte är för tjockt eller för tungt.
    En massa förslag mottages tacksamt! :)       

  • Svar på tråden Fadderbarn - förslag på små gåvor
  • hallontryffel

    Några.förslag; kritor/pennor, klistermärken, suddgummin, små ritblock, bokmärken, litet gosedjur (finns ju i "nyckelringsstorlek").

    Sedan är det säkert uppskattat med foton på er också!

  • Akua

    Foton på dig och din familj absolut!!! Det är förmodligen mest uppskattat! En liten bok med hennes språk, om hon inte har en alltför inhemsk språk brukar det gå att beställa.

    Fina glittriga klistermärken.

    Pärlor och gummiband så hon kan göra egna halsband, armband.

    Tvål som doftar gott. Roligare och mer uppskattat än vad vi kan tro.
    En fin och rolig tandborste och tandkräm.

         

  • Sticka

    Tandborstar, hårspännen/snoddar, pennor, små söta block, pysselsaker, pärlor...

  • Softy

    Tack för alla fina förslag. Det var en hel del jag inte tänk på själv, vad roligt. :)
    Kommer ni på fler ideer så är det bara att hojta till.

  • Marlean

    Tablettaskar, klistermärken *Vårt fadderbarn blev så glatt över sådana att hon till och med satte ett klistermärke i pannan*, foto på er *Vi sitter bredvid påven på väggen hemma hos vårt ena fadderbarn och vårt brev sitter där med, vilket lett till att hennes framtidsdröm gått från att bli lärare till att bli sponsor så hon kan hjälpa andra hon med ;) , pennfodral med innehåll, en scarf eller håraccessoarer, halsband och armband, beroende på vart/hur hon bor: solcellslampa, mössa, vantar.

  • Marlean

    Lättlästa barnböcker på engelska går att köpa på adlibris och brukar inte väga mycket att skicka iväg. 

    Får du även skicka större saker är kläder, husgeråd som plasttallrikar, muggar och glas, tvålar, tandkräm osv. bra att ge.  

  • Softy

    Tack för tipsen. :)

    Jag skickade första laddningen förra veckan med lite smått och gott. Hur ofta kan man skicka små presenter? Man vill ju inte överdriva *ler*.

  • Marlean

    Jag tror inte det går att överdriva med positiv förstärkning av tex. studier. Men en gång i kvartalet är väl "normalt". Då har ju barnet hunnit läsa ut eventuella böcker etc.

  • Softy

    Nej det förstås. Förbrukningamaterial så som pennor kritor mm är nog svårt att "överdosera". Medan annat kanske kan bli för mycket. Jag kunde inte hålla mig så jag skickade ett brev till med godis i. Men nu inväntar jag svar innan jag skickar något mer. Har ju fått en hel del bra förslag här i tråden, saker som är roliga att skicka. :)

  • Nape

    Min dotter tyckte om såna där yttepyttedjur, ty My little ponys, kattungar och andra gulliga djur i ministorlek. Säljs i små Påsar på BR.

    Roliga strumpor

    Kortlek med djurbilder.

    Vykort med bilder på din stad.

  • Mineralvatten

    Till mitt faddderbarns födelsedag och till julen så brukar jag skicka extra pengar, samt om han i sina brev uppger att han behöver något extra, men då skickar jag pengar till det istället.

  • Nape

    Kom på att min dotter tyckte om plåster, alltså fina plåster med roliga tryck på.

  • Maria55000

    Luftballonger
    10 pack Kritor och papper
    5 kartor vattenfärg + pensel + papper
    Sudd (tex luksudd, roliga figurer?)
    Pennor
    Miniräknare
    Bokmärken
    Klistermärken + häfte till dem
    Memory spel
    Plockepinn
    Kortlek
    Lego bitar
    Pärlor till halsband/armband + snöre/tråd
    Pärlplatta + pärlor 
    Plast djur (Tex Bondgårdsdjur, my littleponny)
    Pek/Bilder böcker
    Hopprep
    Studsboll
    Pussel små el "knoppussel" beroende på barnets ålder.
    Världskarta
    Plansch (på tex regnbågen, barnets favorit djur, vacker blomma, solsystemet ?)
    Vykort, Bilder, Foton på saker och ting
    Snuttefilt
    Nallebjörn (som tex är lång/stor men lite urtvättad / tunn = som är lätt att trycka ihop)


    Örngott (med ett roligt motiv?)
    Nattlinne/Pyjama,T-shirt, kjol, shorts, linnen, Sjal, Keps (och andra kläder som väger lite)
    Skor och/eller Sandaler
    Hårassociarer såsom hårspännen, diadem, gummisnodd
    Solglasögon
    Reflexer (i någon rolig form/figur)
    Plåster (med figurer på)
    Tandborste
    Hudkräm
    Läppcerat (kanske me nån rolig smak?)

    Ett tips är att fara till exempelvis myrorna och shoppa loss! =) 

    Sist jag skickade köpte jag en jätte mjuk och fräsch nallebjörn som var relativt stor (2 * 2 DM) men då stoppning var tunn kunde jag lätt knöla ned den i ett vadderat A5 kuvär tillsammans med dessutom ett 4 bitars knoppussel, ett fem pack kritor samt ett A5 kollegieblock och några klistermärken. - Man får plats med en hel del roligt i postens medium kuvär / ett A5 kuvär ... Och om man mosar in sakerna :) lite extra och lägger några lager med tejp får det plats med ännu mer ! :)  

Svar på tråden Fadderbarn - förslag på små gåvor