• Elijana

    Vad hade era barn för huvudomfång vid 7 månaders kontrollen?

    Hej!

    Är det onormalt att vår dotter har ett huvudomfång på 39,9 cm när hon är nu 6,5 månader gammal  väger  7460 gr och är 70.2 cm lång?
  • Svar på tråden Vad hade era barn för huvudomfång vid 7 månaders kontrollen?
  • Elijana
    keron skrev 2013-04-26 16:58:35 följande:
    Mina barns huvudomfång har också legat på den nedersta kurvan, men de har följt sina kurvor alltid och de är helt normalutvecklade.

    Tror det brukar vara ca 1 cm per månad, men mina barns huvuden har inte vuxit så fort och på vissa kontroller har det knappt hänt nåt alls trots att vi går till bvc varannan månad.
    min dotters huvud har slutat växa i två veckor och därefter ökat och varje gång vi var på besök så hoppas bara att det fortsätter men jag kommer inte ihåg hur mycket men varje gång var det olika, jag tycker också hon är helt normal mentalt, vi kan inte se något konstigt, men jag är bara rädd att det ändras på något sätt och att beteendet blir onormalt senare, de har sagt att det är möjligt att något av rörelserna kommer att vara fel på, det är den del av hjärnan som har fått skada, hon kan inte sitta själv än, hon kan rulla på mage och bakåt, hon kan stå på benen med vår hjälp, hon kan krypa liggandes på rygg men hon skiljer sig mycket jämfört med storasystern som kunde det mesta redan vid 6 månders ålder...
  • Hoppsansa

    Min tjejs huvud ökade tyvärr inte så mycket från gång till gång...men det var ju hon det, vi hoppas att din dotters huvud växer på sig!!! Det hade varit jätteintressant att höra från dej hur det går så skriv gärna här sen när ni mätt igen. Jag har varit såååå orolig för min dotter men hon verkar ha utvecklats normalt så jag hoppas att hon bara har ett litet huvud. Ang att din dotter inte sitter än. Hon var väl bara 6,5 månad? Än tror jag inte det anses som konstigt att hon inte sitter. Det andra tycker jag låter helt normalt!!!

    De har bara konstaterat att hennes huvud varit litet och kollat fontanellerna. Nu är hon så stor så man inte mäter längre.

    Hur vet läkarna att hon har en hjärnskada då? Har de gjort någon röntgen eller ultraljud? Min dotter hade inte så lågt socker som din dotter. Din lilla tjej måste så gott som varit medvetslös då eller? Vet du vad det låga sockret berodde på? Jag håller alla tummar för dig TS, jag vet hur orolig man är!!  

  • Elijana
    Hoppsansa skrev 2013-04-26 21:20:55 följande:
    Min tjejs huvud ökade tyvärr inte så mycket från gång till gång...men det var ju hon det, vi hoppas att din dotters huvud växer på sig!!! Det hade varit jätteintressant att höra från dej hur det går så skriv gärna här sen när ni mätt igen. Jag har varit såååå orolig för min dotter men hon verkar ha utvecklats normalt så jag hoppas att hon bara har ett litet huvud. Ang att din dotter inte sitter än. Hon var väl bara 6,5 månad? Än tror jag inte det anses som konstigt att hon inte sitter. Det andra tycker jag låter helt normalt!!!

    De har bara konstaterat att hennes huvud varit litet och kollat fontanellerna. Nu är hon så stor så man inte mäter längre.

    Hur vet läkarna att hon har en hjärnskada då? Har de gjort någon röntgen eller ultraljud? Min dotter hade inte så lågt socker som din dotter. Din lilla tjej måste så gott som varit medvetslös då eller? Vet du vad det låga sockret berodde på? Jag håller alla tummar för dig TS, jag vet hur orolig man är!!  
    som i mina tidigare inlägg så har jag berättat vad som har hänt min dotter, det var tragisk händelse för oss, man tror att ens barn ska vara friska när de föds och så händer något man aldrig trott att det skulle hända en. Den tredje dagen i hennes liv så hamnade vi på akuten där hennes hjärta slutade slå men doktorn återupplivade henne. Vi hade ingen aning vad som hände då varför vad var det som var fel, jag bara grät och grät kunde inte stoppa tårarna. Hon förlorade blo sockret i hjärnan vilket därmed har orsakat förändringar i hjärnan alltså en hjärnskada som de säger är på ytan och inte djupt i hjärnan och läkarna kan inte säga vilka komplikationer hon kommer att få i framtiden eftersom de påstår att hon är för liten för att vi ska veta vad som kommer att bli fel med utvecklingen. 
    Vi fick reda på efter två dagar att hon har MCAD brist, hade aldrig hört talas om det, de påstår att det är ärftligt och att oftast så förekommer sjukdomen i norra europa men vi kommer från södra europa och hur kom det sig att hon fick den sjukdomen, Efter det att vi har fått reda på det kollade de upp om storasystern hade samma sjukdom och det hade hon, vi skulle kanske aldrig få veta det om inte hon föddes, Jag är inte säker om du vet vad innebär att ha MCAD brist så jag kan skriva en kort beskrivning.
     MCAD-brist beror på ett fel i nedbrytningen av medellånga fettsyror. I samband med infektioner, stress eller fasta kräver kroppen stora mängder energi som den får genom nedbrytning av fett. En person med MCAD-brist riskerar då drabbas av en akut omtöckning till följd av ansamling av skadliga fettnedbrytningsprodukter och/eller lågt blodsocker. En sådan attack kan få dödlig utgång om patienten inte har en diagnos och kan få rätt behandling. MCAD-brist är dessbättre relativt enkel att behandla för att förebygga attacker. Behandlingen består av att undvika svältsituationer och tillskott av extra energi (ibland med glukosdropp) i samband med infektioner eller trauma. Det föds två till fyra barn med MCAD-brist i Sverige varje år. 

    Ja hon är nu 6,5 månad  och jag har hört att det inte är konstigt att hon inte kan sitta eller hon  kan lutad framåt men jag är rädd för att låta henne sitta utan några kuddar bakom henne för att hon slänger sig bakåt väldigt snabbt och kan slå sig i huvudet. Jag låter henne sitta enbart om jag har kuddar bakom. Men storasystern kunde sitta, ta sig upp för att sitta men hon kan inte än, och vi bara jämför med storasystern vilket är kanske dumt eftersom alla barn är olika

  • Emma3

    Båda mina barn hade mindre huvudomfång än genomsnittet när de föddes. Nu har ni varit med om någon som inte vi med långt socker, återupplivning.

    Min dotter hade 41,4 i huvudomfång vid 6 månader och 42 vid 7 månader. Har legat under medel hela tiden. Hennes storebror hade även han litet huvud men ändå lite större än dotterns. Vid 1 år var dotterns huvudomfång 44,3. Så det ska ju inte behöva vara någe fel om man enbart tittar på litet huvudomfång bara det växer och följer sin kurva. Hoppas på det bästa för er.    


    ♥ Våra underbara barn! Leo-07 ♥ Wilma-09 ♥
  • Elijana
    Emma3 skrev 2013-04-26 23:18:01 följande:
    Båda mina barn hade mindre huvudomfång än genomsnittet när de föddes. Nu har ni varit med om någon som inte vi med långt socker, återupplivning.

    Min dotter hade 41,4 i huvudomfång vid 6 månader och 42 vid 7 månader. Har legat under medel hela tiden. Hennes storebror hade även han litet huvud men ändå lite större än dotterns. Vid 1 år var dotterns huvudomfång 44,3. Så det ska ju inte behöva vara någe fel om man enbart tittar på litet huvudomfång bara det växer och följer sin kurva. Hoppas på det bästa för er.    
    jag är glad att veta det finnns andra där deras barn har legat under kurvan vad gäller huvudomfånget och att de utvecklas normalt, men min dotters huvud är aning mindre än din dotters vid 6 månader hoppas bara det ökar i takt lite snabbare, jag tycker själv när jag ser henne att hon är lång och smal och vet inte hur det skulle se ut om hon hade större huvud men jag vill ju så gärna att det ska följa kurvan, ja huvudet växer nu, då betyder väl att hjärnan växer också, kan inte riktigt förstå om nu huvudet är liten men växer fortfarandet vad kan vara för fel då, behöver tala med neurolog för att jag förstår ingenting med hur hjärnan fungerar
  • Elijana
    Hoppsansa skrev 2013-04-26 21:20:55 följande:
    Min tjejs huvud ökade tyvärr inte så mycket från gång till gång...men det var ju hon det, vi hoppas att din dotters huvud växer på sig!!! Det hade varit jätteintressant att höra från dej hur det går så skriv gärna här sen när ni mätt igen. Jag har varit såååå orolig för min dotter men hon verkar ha utvecklats normalt så jag hoppas att hon bara har ett litet huvud. Ang att din dotter inte sitter än. Hon var väl bara 6,5 månad? Än tror jag inte det anses som konstigt att hon inte sitter. Det andra tycker jag låter helt normalt!!!

    De har bara konstaterat att hennes huvud varit litet och kollat fontanellerna. Nu är hon så stor så man inte mäter längre.

    Hur vet läkarna att hon har en hjärnskada då? Har de gjort någon röntgen eller ultraljud? Min dotter hade inte så lågt socker som din dotter. Din lilla tjej måste så gott som varit medvetslös då eller? Vet du vad det låga sockret berodde på? Jag håller alla tummar för dig TS, jag vet hur orolig man är!!  
    ja hon var medvetslös, hennes hjärta slutade slå det glömde jag svara tidigare, det låga sockret berodde på att hon inte åt tillräckligt, och när man har mcad brist får  man inte svälta speciellt bebisar som inte har några reserver
  • Mercurialis

    Mitt första barn hade ett homf på 44,6 cm (vikt: 7,1 kg och längd: 64 cm) vid sju månaders ålder.
     
    Mitt andra barn hade ett homf på 42,5 cm (vikt: 6,2 kg och längd: 62,5 cm) vid drygt sex månaders ålder.
      


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Elijana
    Mercurialis skrev 2013-05-06 19:12:33 följande:
    Mitt första barn hade ett homf på 44,6 cm (vikt: 7,1 kg och längd: 64 cm) vid sju månaders ålder.
     
    Mitt andra barn hade ett homf på 42,5 cm (vikt: 6,2 kg och längd: 62,5 cm) vid drygt sex månaders ålder.
      
    ja då går det kanske väldigt dåligt kanske för min dotter för  just nu har hon 40,5 vid 7 månaders ålder,jag har mätt det själv ska se vad det blir för mått imorgon, jag är bara så orolig vad kommer att hända i framtiden pga detta,jag kan inte sluta tänka på det här det här det värsta som har hänt i mitt liv, hoppas i alla fall att det ordnar sig till slut. Min äldsta dotter hade ca 43 vid 7 månader så nu måste det vaa något fel med utvecklingen men vi vet inte vad det är det som jag tycker är jobbigt
  • Elijana
    Elijana skrev 2013-05-06 19:22:17 följande:
    ja då går det kanske väldigt dåligt kanske för min dotter för  just nu har hon 40,5 vid 7 månaders ålder,jag har mätt det själv ska se vad det blir för mått imorgon, jag är bara så orolig vad kommer att hända i framtiden pga detta,jag kan inte sluta tänka på det här det här det värsta som har hänt i mitt liv, hoppas i alla fall att det ordnar sig till slut. Min äldsta dotter hade ca 43 vid 7 månader så nu måste det vaa något fel med utvecklingen men vi vet inte vad det är det som jag tycker är jobbigt
    min äldsta dotter hade 43 cm huvudomfång vid 7 månader men hon vägde mer än sin lillasyster och var längre. När min äldsta dotter var 5 månader vägde hon lika mycket som min yngsta dotter väger nu vid 7 månader och min äldsta dotter hade 41,2 vid 5 månader och den yngsta har nu ca 40 cm så det skiljer sig inte så mycket. Jag ska prata på BVC om detta vad de tycker
  • Gudinnan

    Min andra han hade 40 cm redan som nyfödding så hans huvud var lite större än normalt.


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Elijana
    Gudinnan skrev 2013-05-11 13:44:40 följande:
    Min andra han hade 40 cm redan som nyfödding så hans huvud var lite större än normalt.
    utvecklas han normalt? 
  • myskatt

    Vid födseln 32,2

    5 månader, 3 veckor 40,2

    8 månader 42

    7 år 48

    Det är väldigt svårt att hitta en ridhjälm just nu men mössor har hon kunnat ha länge .

  • Elijana
    myskatt skrev 2013-05-11 14:48:03 följande:
    Vid födseln 32,2

    5 månader, 3 veckor 40,2

    8 månader 42

    7 år 48

    Det är väldigt svårt att hitta en ridhjälm just nu men mössor har hon kunnat ha länge .
    hur mycket vägde och var lång hon vid 5 mån och tre veckor?

     
  • Gudinnan
    Elijana skrev 2013-05-11 14:40:51 följande:
    utvecklas han normalt? 

    Svar: Ja helt där han ska idag är han ju 4 år gammal .
    Han har aldrig haft problem så utan på bvc sa man bara att hans huvud var platt men den var inte platt utan större än vad man skulle ha ''normalt''      
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Gudinnan

    Jag borde se på hans bok hur utveckligen med huvudet blev men inga problem somsagt.
    Så länge huvudet sitter fast är det ok  


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Elijana
    Gudinnan skrev 2013-05-11 15:12:18 följande:

    Jag borde se på hans bok hur utveckligen med huvudet blev men inga problem somsagt.
    Så länge huvudet sitter fast är det ok  


    vägde han också mer än andra bebisar för man kollar huvudomfånget i förhållande till kroppen
  • Gudinnan
    Elijana skrev 2013-05-11 15:14:44 följande:
    vägde han också mer än andra bebisar för man kollar huvudomfånget i förhållande till kroppen
    Ja han vägde mer än vanligt .
    Han var 5810g och 62cm 
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Jennie9595

    Någon som kan hjälpa mig ??

    Har en 7 månaders son. I januari alltså hans 6 månaders kontroll så hade huvudomfånget vuxit 2 på 1 månad , då fick vi en extra undersökning idag (1 månad senare) Då hade huvudet växt 1. Alltså de normala , endå fick vi remiss till sjukhuset för att kolla ??
    LIVRÄDD.

    Någon som haft liknande ?? :(


    Huvudomfånget 7 månaders
Svar på tråden Vad hade era barn för huvudomfång vid 7 månaders kontrollen?