• Fröken Meadow

    Var har ni gjort äggdonation i Europa?

    Jag är snart 43 och har gjort 3 ivf försök. Lite historia först... pga dålig sperma och min ålder så rek vi att gå direkt på IVF efter många månaders naturliga försök.

    1. IVF var i Sverige som var såååå misslyckad dålig klink som knappt stimulerade mej fick bara 7 ägg efter 7 dgr sprutor så  var det 4 mogna och det blev bara 1 embryo som inte tog på dag 2. Verkar som jag måste fått en infektion för jag fick hög feber på köpet 3 timmar efter insättningen så stackarn överlevde nog inte pga. det.

    2. IVF i USA där det är svindyrt. Snacka om helt annan ivf. behandling på ett positivt sätt you get what you pay for. Så många olika mediciner bla. något som heter human growth hormones (Omintrope) som alla kändisar tar. Det är en föryngrings spruta. Hur som helst fick ta menopur 2 flaskor mot 1cc+ gonal F 300iu per dag i 10 dagar. Fick ut 11 ägg 6 mogna det blev 4 embryos. När man är 40+ i USA sätter dom in 5st. Så alla åkte in och 1 liten fastnade och man märkte ganska snart på UL att något var fel så vecka 7 var det inget hjärtljud längre.

    3. IVF i USA där jag fick äta P-piller i 18 dagar sista 5 dagarna så fick jag ta testosteron plåster som ska göra att man odlar mera ägg. Sedan Menopur 3st i 1cc vätska plus 375IU Gonal F (plus Omnitrope denna ggn med) Jag fick ta sprutor i 14 dagar denna ggn. Fick 14 ägg, 6 mogna 5 blev embryos och 3 odlades till fina blastocystor som alla stoppades in. Ingen fastnade trots att dom såg så fina ut. 

    Efter 3 IVF försök på 1 år + missfall så känner jag men som ett nervöst vrak och börjar fundera på ÄD. I USA kostar ÄD 250 000 kr vem har råd med det? Dom pumpar dock donatorerna med medicin så min kompis som hade en donator som var 22 år fick 12 embryos och gjorde PGD testing på dom så efter det var det 8 som var normala. Hon fick på 2a insättningen tvilling flickor.

    Ska jag göra ÄD får det bli Europa. Jag tittar just nu på Tjeckien, Finland eller Spanien. Vart har ni gjort ÄD? Blir så avskräckt när jag ser att folk verkar få så få embryos och dom inte fastnar. På min klinik i USA så är det 70% success rate på ÄD men som sagt har inte råd. 

    Det jag undrar över är:
    1. Får man vara med att välja en donator? Fattar att man inte får se bilder osv. Men är nervös att dom bara säger vi har hittat en nu och man har inget att säga till om? Läser att dom flesta i Europa går efter din längd, hårfärg, ögonfärg blodgrupp. Kan man få en som matchas till dina ansiktsdrag?

    2. Fick ni vara med och begära en ålder på donatorn? Jag vill inte ha en över 29 år. Min doktor rek det. Ser att vissa länder har upp till 36 år. Känns inte så bra.

    3. Jag läster att Finland har 6 mån kö, Tjeckien ingen, Spanien ingen. Har ni som gjort det nyligen fått vänta länge? Tänker framför allt på Finland.

    4. Jag är inte i närheten av Europa på ett tag,  så jag kan inte komma på första besöket har dom erbjudit skype till er?

    5. Hur många ägg fick eran donator, hur många embryos fick ni ut av dom?

    6. Har ni hört något dåligt om någon klinik man ska akta sig för?

    Min man spenderade mycket tid i Tjeckien på 80 talet innan muren togs ner och han tycker Tjeckier är skurkar. Han tror att dom spolar ner embryos så man har typ 2  sätta in sedan får man göra om det så dom tjänar pengar. Trots att muren kom ner 25 år sedan menar han på att det går inte ta ut den tjäna pengar mentaliteten ur folket på så kort tid. Det låter hemskt att säga så, jag har många nära vänner från Öststaterna som är sååå fina.

    Jag gillar Finland pga att barnet kan veta donatorns identitet senare i livet och det känns tryggt lite svenskt att gå dit och känns fint att föra vidare det skandinaviska arvet för någon som mej som brinner för släktforskning. Ni kanske tycker att jag låter som jag är galen som bryr mej så mycket om att den ska se ut som mej. Man älskar väl vilket barn man än får hur den än ser ut. 
    Jag tänker bara på barnet om det ser jätte annorlunda ut ansiktsdragen och folk påpekar det som inte vet. Det kan vara känsligt för ett litet barn som vet att den är ÄD. Jag vill inte utsätta en lite själ för något jobbigt i onödan. Det är en sak om man inte ser ut som sin förälder men vet att det är ens förälders DNA då tar man inte åt sig på samma sätt tror jag. Sedan vet jag ju att den kan bli lik donatorns moster lika väl som inte ser ut som henne alls. Men chansen är ju större i alla fall. 

    TACK om du orkade läsa hela min monolog! Så tacksam för svar detta är så känslomässigt jag känner mej så ensam just nu med detta problem. Har så många naturligt gravida kompisar runt mej just nu, man vet inte vilken fot man ska stå på efter man har blivit ruinerad dessutom och fortfarande inte fått sin lilla dröm i uppfyllelse, min lilla baby!

  • Svar på tråden Var har ni gjort äggdonation i Europa?
  • MrsCecilia

    Hej!

    Jag gör i Riga och där

    1. och 2. väljer man donator; utseeende, vikt, längd, intressen och ålder osv 
    3. ja, och lite till tror jag. Jag valde bort dem för jag har inte tid att vänta.
    4. man behöver inte ens skypa, man tar allt via mail
    5. 14 och 17 om jag minns rätt, 2 insatta varje gång

    Spanien verkar ju vara väldigt framåt och många är supernöjda med dem.  


  • Strandhem

    En fråga till er som också är på gång eller har genomgått äggdonationsbehandling:

    Jag är på gång att ta emot ägg nu i april och den kliniken som ska hjälpa mig säger att jag ska börja ta östrogen först mensdag 3 och då bara 2mg och sen 4 mg först dag 6 och sen 6mg först dag nio. Detta känns annorlunda mot vad de rekom i sverige och jag är därför nyfiken på vilken dos du/ni fick ta innan du tog emot ägg.

    Tacksam för svar...

  • isisisis

    Roligt Linnea Fint köpcentrum att kolla i där Invicta ligger högst upp .-)
    om ni har tid så ta er till stranden.Jättefint.

    Strandhem..Ibland har de lite väl snåla doser utomlands.Så även på Invicta.
    Kolla runt lite och jämför och gör ett eget överslag.
    de vet jag många har gjort innan.
    likaså progesterondosen efteråt,den ska absolut inte vara för låg.
    Jätteviktigt.du kan aldrig överdosera progesteronet.
    Om man börjar blöda kan man ta  en extrados progesterom och vila i sängläge. 

  • 81linneaa

    1. Får man vara med att välja en donator? Fattar att man inte får se bilder osv. Men är nervös att dom bara säger vi har hittat en nu och man har inget att säga till om? Läser att dom flesta i Europa går efter din längd, hårfärg, ögonfärg blodgrupp. Kan man få en som matchas till dina ansiktsdrag?

    / Vi fick välja mellan 3 st tjejer på kliniken Unica, Brno. Dom hade matchats efter ett kort på mig.

    2. Fick ni vara med och begära en ålder på donatorn? Jag vill inte ha en över 29 år. Min doktor rek det. Ser att vissa länder har upp till 36 år. Känns inte så bra.

    /Ja, men ingen av deras donatorer var äldre än 27.

    3. Jag läster att Finland har 6 mån kö, Tjeckien ingen, Spanien ingen. Har ni som gjort det nyligen fått vänta länge? Tänker framför allt på Finland.

    /Vare sig Tjeckien eller Polen har kö.

    4. Jag är inte i närheten av Europa på ett tag,  så jag kan inte komma på första besöket har dom erbjudit skype till er?

    /I Brno hade dom inget första möte alls. Till Polen måste vi åka på ett första besök.

    5. Hur många ägg fick eran donator, hur många embryos fick ni ut av dom?

    / 8 ägg gav 2 embryos.

    6. Har ni hört något dåligt om någon klinik man ska akta sig för?

    /Nej,

    Värt att nämna är att Polen är billigare än Tjeckien. Lättare att ta sig dig också så därför har vi valt Invicta istället för Unica denna gången. Men Unica var bra. Deras service var enorm. Jag blev gravid men fick missfall v 6.


    Man orkar det man måste
  • 81linneaa
    isisisis skrev 2013-03-25 18:44:09 följande:
    Roligt Linnea Fint köpcentrum att kolla i där Invicta ligger högst upp .-)
    om ni har tid så ta er till stranden.Jättefint.

    Strandhem..Ibland har de lite väl snåla doser utomlands.Så även på Invicta.
    Kolla runt lite och jämför och gör ett eget överslag.
    de vet jag många har gjort innan.
    likaså progesterondosen efteråt,den ska absolut inte vara för låg.
    Jätteviktigt.du kan aldrig överdosera progesteronet.
    Om man börjar blöda kan man ta  en extrados progesterom och vila i sängläge. 
    Ska definitivt kolla in både köpcentret och stranden!
    Man orkar det man måste
  • Larsson2006

    Jag skulle vilja donera ägg men veta att barnet hamnar där det är önskat och väl omhändertaget. Jag har idag 2 stycken blonda, blåögda barn. Jag själv är också blond och blåögd.
    Jag har super lätt att bli gravid och är i kontakt med en ivf klinik som säger att det är jätte positivt för donationen.
    Om man vill donera till någon så slipper denna stå i kö. Jag får dock ingen ersättning från kliniken då (varken för resor eller mitt "arbete").

  • Bling Bling

    Isisisis..Jag har nyss mailat Invicta i polen.Vill göra äd till hösten.

    Vad har du för erfarenhet av dom.Jag mailade dom flera ggr innan dom svarade.Fick sen kontakt med en Ewa tror jag hon hette..Fick lite info av henne,hon skrev om jag bestämt mej för äd så är jag välkommen.

    Mailade igen för jag hade lite frågor.Har gått nästan 5 dagar och inget svar.Börjar tro jag har fel på mailen.lol.

    Skulle du vilja dela med dej av dina erfarenheter av dom så skulle jag bli glad..Hittar inte mycket om just den kliniken.. Har kollat på deras sida jag är ju inte den bästa på Engelska.Men vill veta om dom sätter n 3 embryos vissa gör ju det pga åldern.Jag är 45 år.

          

  • Juliette F
    Bling Bling skrev 2013-07-13 22:38:37 följande:
    Isisisis..Jag har nyss mailat Invicta i polen.Vill göra äd till hösten.

    Vad har du för erfarenhet av dom.Jag mailade dom flera ggr innan dom svarade.Fick sen kontakt med en Ewa tror jag hon hette..Fick lite info av henne,hon skrev om jag bestämt mej för äd så är jag välkommen.

    Mailade igen för jag hade lite frågor.Har gått nästan 5 dagar och inget svar.Börjar tro jag har fel på mailen.lol.

    Skulle du vilja dela med dej av dina erfarenheter av dom så skulle jag bli glad..Hittar inte mycket om just den kliniken.. Har kollat på deras sida jag är ju inte den bästa på Engelska.Men vill veta om dom sätter n 3 embryos vissa gör ju det pga åldern.Jag är 45 år.

          
    Jag har varit på Invicta i Warszawa inför ett planerat ÄD där 2011. Vid informationssamtalet framkom det att väntetiden var ca 2 år för ÄD pga för få donatorer - efterfrågan är enorm och donatorerna får inte betalt som tex i Tjeckien. Men hur det är på Invicta i Gdansk vet jag inte. Annars är Polen det billigaste IVF-landet och många har fått barn där. Men när man läser på FL så verkar det som det var populärt förr. Nu är Polen så "känt" och köerna här växt i o med det. 

    Kommunikationen med polska kliniker är inte alltid den bästa, jag fick t ex inte svar från 3 kliniker jag mejlade.. dock svarade Invicta snabbt. Men tyvärr kunde de alltså inte hjälpa mig, då jag inte ville vänta 2 år på ÄD.

    Tips. Kolla även in Tjeckien! Lite dyrare men mkt snabbare! Lycka till!
  • Bling Bling

    Juliette..Har just varit i kontakt med Invicta i Warzava dom hade ingen väntetid  sa dom till mej i varjefall.

  • Juliette F
    Bling Bling skrev 2013-07-15 11:34:39 följande:
    Juliette..Har just varit i kontakt med Invicta i Warzava dom hade ingen väntetid  sa dom till mej i varjefall.
    OK! Då har det ändrats sen sist. Vad bra - då är det ju ett prisvärt alternativ!
  • Sossatina

    I England är det oxå tillåtet! Vi använde oss av London Womens Clinic och de har inte heller några köer, och de kändes profesionella, kompetenta och empatiska. Och de svarar bra på mail!

    Jag mottog iofs min partners ägg, så jag visste ju vem äggen kom ifrån, men i ett tidigare skede funderade vi på att donera hälften av min partners skördade ägg till en främling, och de sa då att de ville ha lite tid på sig för att finna en lämplig mottagare. Jag vet inte hur de matchar, men rimligen borde väl samma profil finnas tillgänglig för äggdonatorer som för spermiedonatorer? I England får man inte tillgång till barnfoton, men väl uppgifter som längt, vikt, hårfärg, ögonfärg och yrke. Och ålder.

    Kontakta London Womens Clinic, de är bra! Förhoppningsvis kan de svara på dina mer detaljerade frågor!
    Lycka till!

  • Lillan37

    1.      Hej, jag är ny här och har några frågor till er. Jag är efter en massa undersökningar, och den enda chansen för mig är ivf med hjälp av äggdonation. Jag tror att jag kommer att välja en behandling på en polsk klinik i Gdynia, Warszawa, har någon av er nån erfarenhet med kliniken Invimed? Tacksam för svar:)

  • Hornsgatan

    Hej!

    Jag gjorde ÄD i Finland för ett år sedan, har nu en 4-mån son på första försöket. Ingen kö, 11 elbryon, 2 sattes in och nio i frysen.

    Man fick förslag på donator, längd, ålder hår och ögonfärg.

    lycka till!

  • Lillan37

    GraGrattis , så härligt att läsa sådana inlägg, blir sjukt glad. Helt underbart..


     


    För För mig är det sista chansen att bli mamma och den enda möjligheten är ivf med äggdonation..har misslyckade ivf bakom mig.. Jag planerar att besöka Invimed i Gdynia det är nära Gdansk i Polen. Kommer boka flyg nu i dagarna! 

    Varma hälsningar

  • Inis

    Hej Hornsgatan! Stort grattis till din lille son ????

    Verkligen glad för din/er skull! ????

    Jag har 10 misslyckade graviditeter bakom mig, har nu hunnit passera gränsen för ÄD i Sverige, för att läkarna inte hittar några fel och ej velat hjälpa eftersom vi blivit gravida... Vi funderar nu på ÄD i Finland. Har massor av frågor till dig:

    Vilken klinik i Finland gjorde ni det hos?

    Har de gott rykte och hur ser deras statistik ut över lyckade ÄD?

    Kan du rekommendera någon speciell läkare där?

    Kostnad?

    Positiva resp ev negativa upplevelser kring ÄD, som kan vara bra för mig/oss att veta?

    Något speciellt jag/vi bör tänka på?

    Har du tips på länkar o bloggar som kanske varit bra hjälp för dig/er?

    Må gott! ????

Svar på tråden Var har ni gjort äggdonation i Europa?