• Cattis86

    Ang. kösystemet i väntan på barnbesked

    Hejsan! :) Jag hade kontakt med våran handläggare på BFA idag, för att fråga lite hur vi ligger till i kösystemet och så. Enligt henne så är det fem familjer före oss i kön. Frågade då hur ofta dem brukar få barnbesked från Polen (som vi väntar ifrån), och ifall hon tror att drt kan handla om några månader eller år i vårat fall. Då sa hon att det är omöjligt att svara på, att hon inte kunde sia om det.. men dem måste cäl ändå ha någob sorts statistik övet hur många barnbesked som kommer till dem i månaden/om året i snitt från Polen? Någon här som vet? Är man "nära" när d bara e fem familjer före i kön??

  • Svar på tråden Ang. kösystemet i väntan på barnbesked
  • Cattis86

    Såg just att det var TRE familjer som fick barnbesked bara i januari.. Så går d i den takten så vorde d väl gå rätt fort för oss?? Men jag förstår ändå inte riktigt.. vi har bara väntat på bb i snart fem månader, så d verkr ju rätt så otrolig om d skulle gå så fort eftersom väntan på bb är 1-2 år i Polen (i varje fall vad drt står på bfa:s hemsida).. Är det jag som har förstått fel någonstans?? O_o /Förvirrad och längtande blivande mamma ;)

  • Zebrima

    Som jag har förstått det, så har inte Polen något exakt kösystem utan de matchar barnen med föräldrarna. Om de bedömer att ett visst barn passar bättre i en familj som stått kortare i kö än en familj med längre kötid, så kan det ändå hända att familjen med kortare väntetid matchas med barnet.

    Detta är dock något jag läst på ett amerikanskt forum om adoption från Polen, men det borde ju gälla för alla länder. Som jag förstår det så är det ju inte BFA utan organisationerna i Polen som matchar barnen med föräldrarna.

    Sen samarbetar ju BFA med 3 olika organisationer i Polen vad jag förstår. Passar ni in på alla eller bara på en, eller två? Det gör ju också att er väntetid kan bli längre eller kortare än andras, även om ni stått olika tid i kön.

    Jag förstår att det måste kännas jobbigt att inte veta hur länge man måste vänta! Det känns som det kan vara det jobbigaste i hela adoptionsprocessen faktiskt.

  • Zebrima

    Sen vad gäller de polska barnbeskeden så verkar det som att de ibland kommer i "sjok" så det kan komma 2-3 på en månad, sen kommer inget på 2-3 månader, sen kommer ytterligare ett, o.s.v.

    Förra året kom 14 barn från Polen, så i genomsnitt blir det ju lite mer än ett i månaden då.

    Vad har ni för ålder på ert medgivande? Det borde ju också göra att väntetiden varierar lite och att ni kan komma före någon med längre kötid, om ni har högre medgivande.

  • Cattis86

    Tack så hemskt myckrt för jättebra svar Zabrima! :) Men det låter ändå så himla konstigt i mina öron... Dem har ju ett kösystem, men dem går mest eftrr "matchning".. varför har drm ens ett kösystem då? Jag förstår nog inte riktigt hur d funkar.. ;)

  • Cattis86

    Vi har medgivande på 0-36 månader, så d är ju ett år äldre än vad Polen kräver men det räknas nog fortfarande inte som särskilt högt..?

  • Cattis86

    Sen sa hon förresten att eftersom vi gifte oss kyrkligt så passar vi in på Polens alla tre myndigheter. . :D

  • Fundersam mamma

    Det är kanske så att det finns ett vanligt kösystem i Sverige i väntan på att skicka t landet? När papprena väl är i Polen så gäller deras kösystem.
    När vi väntade från Indien innebar fem familjer ett år av reell väntan. Sen kan ju reglerna ändras efterhand både på gott o ont. När vi hamnade först i kön ändrades tex äktenskapstiden från två till fem år! Så vi stod bredvid kön ett år tills de ändrade igen. Till bara gifta! Så vips var det vårt BB som låg för att lämnas ut!
    Man vet ALDRIG! Så jag förstår BFAs svar till dig. Is i magen är det nog som gäller.
    Passa på att göra saker som ni får svårt att göra på lång tid sen. Bio o ut på restaurang iväg på korta resor hitta på saker m vänner.
    Njut av egentiden så ni kan njuta av familjetiden sen! ;)
    Vår väntan var 5-6 år varav 6 mån mellan BB o RB.
    Kram på er o lev i nuet!

  • Emeli

    Det kom som någon annan skrev 14 barn förra året, men de kom inte jämnt fördelade över året. I något eller några fall kan det också ha rört sig om adoption av biologiska syskonpar. Det är alltså inte säkert att dessa barn kom till 14 olika familjer.

    I år har det redan kommit fyra barnbesked och det borde ju rimligen innebära att ni står i tur av de svenska par som söker barn i Polen. Men det kan trots det vara någon svensk familj som går om er om det t.ex. är ett syskonpar, ett barn äldre än 36 månader eller ett barn med SN som ska placeras. Kontakterna i Polen har dessutom med all säkerhet ansökningar från en lång rad länder och därför är det kanske åtskilliga par som står före er i kön till att få adoptera ett litet barn utan kända SN. Hur många dessa är har så klart inte BFA någon insyn i. BFA vet bara hur många ansökningar de själva har förmedlat.

    BFA kan alltså inte ge er något mer precist svar än det du har fått. Jag, och många med mig som har varit i er situation, vet hur frustrerande och osäkert det känns. Så här är det att adoptera. Inget är säkert förrän man åtminstone sitter på planet hem. Väntan blir jobbigare och jobbigare. Den allra värsta väntan har ni framför er, det brukar de flesta vara överens om. Det är när man väntar på RB.

    Jag vill ändå inte låta alltför negativ. Ni vänder er till en organisation som har lång erfarenhet av adoptioner i allmänhet och just Polen är ett av de länder som de har arbetat längst i. BFA har ett mycket gott rykte som adoptionsorganisation. De kan detta med adoptioner från Polen, men de kan inte trolla. De kan inte påverka de beslut som barnets företrädare i Polen fattar. Ni måste lita på att de vet vad de gör och att de gör vad de kan.

    Under tiden kan ni sköta om er själva, unna er långa sovmorgnar på helgerna, passa på att gå på bio eller vad det nu kan vara ni vill göra, förbereda barnrummet och inte minst spara pengar. Det kommer att komma en liten till er också, men ingen vet riktigt när. Kram.

Svar på tråden Ang. kösystemet i väntan på barnbesked