• emma011008

    Marsvin överviktig vid 5 år...

    Mitt marsvin blev i somras av med sina bästa kompisar.. En kanin och sin lillebror. Nu är han den enda kvar, men vi vill inte ha fler marsvin för då. Kommer vi ha det hela tiden när någon dör att köpa en ny för att dom mår bäst av att ha minst en kamrat i buren. Men det som är felet därför han är så himla tjock är för att han får marsvinsblandning och han äter ju såklart godisbitarna bara. Jag har sagt åt mamma men inte köper hon annan mat för det.. Vad är det han ska ha? Havre? Han har alltid tillgång till hö och vatten. Men vad ska han egentligen ha som mat?

  • Svar på tråden Marsvin överviktig vid 5 år...
  • elinaehn

    Inga hjul för marsvin de skadar ryggen. Kontakta Marsvinshjälpen o få bra råd. Kanske låna en kompis därifrån också?

  • emma011008

    Skadas ryggen om man inte har till dom?

  • emma011008
    elinaehn skrev 2013-02-09 15:47:38 följande:
    Inga hjul för marsvin de skadar ryggen. Kontakta Marsvinshjälpen o få bra råd. Kanske låna en kompis därifrån också?
    Skadas ryggen om man inte har hjul till dom? Alltså om dom inte springer i ett hjul. Han är nog för lat för det  :P 
  • nuharjagbytt
    emma011008 skrev 2013-02-09 14:57:51 följande:

    Ja :) Kan man inte testa att ta bort godbitarna tror du?
    Det kan du väl om du tycker det är bättre. I min blandning var det flera olika sorter som var "godbitar" lite jobbigt att plocka ur. Det viktiga är att kosten inte blir för ensidig, det borde vara en balanserad mängd av varje sort.
  • emma011008
    nuharjagbytt skrev 2013-02-09 16:13:04 följande:
    Det kan du väl om du tycker det är bättre. I min blandning var det flera olika sorter som var "godbitar" lite jobbigt att plocka ur. Det viktiga är att kosten inte blir för ensidig, det borde vara en balanserad mängd av varje sort.
    Okej :) Men hur ska jag då kunna variera maten?
  • tänkaren
    emma011008 skrev 2013-02-09 13:32:04 följande:
    Mitt marsvin blev i somras av med sina bästa kompisar.. En kanin och sin lillebror. Nu är han den enda kvar, men vi vill inte ha fler marsvin för då. Kommer vi ha det hela tiden när någon dör att köpa en ny för att dom mår bäst av att ha minst en kamrat i buren. Men det som är felet därför han är så himla tjock är för att han får marsvinsblandning och han äter ju såklart godisbitarna bara. Jag har sagt åt mamma men inte köper hon annan mat för det.. Vad är det han ska ha? Havre? Han har alltid tillgång till hö och vatten. Men vad ska han egentligen ha som mat?

    marsvin ska bara ha hö,vatten och nån enstaka grönsak nångång eftersom de behöver lite vitaminer/mineraler.

    men pellets eller blandningar ska de INTE ha.

    det är NI som gjort ert marsvin överviktigt.
  • myway

    Ett marsvin ska ha hö, vatten, och lite C-pellets. Men då av bra kvalité.
    Ett marsvin ska inte springa i ett vanligt hjul, då skadar dom sin rygg. Men det finns tefat (ser ut som en tallrik typ) som man kan använda. Dom är ok mot ryggen. 


    jag säger bara vad jag tycker
  • Prudie

    Jag skrev fel angående hjulet! Läste i en bok angående olika gnagare och blandade ihop lite Skäms Sorry!

    Däremot var resten uppriktig, viktigt med stimulans och C vitamin, och egentligen bo tillsammans med andra (men det visste du redan)
    Också sant att de ofta svälter sig själva när de saknar en kompis Rynkar på näsan

  • emma011008
    tänkaren skrev 2013-02-09 19:37:45 följande:

    marsvin ska bara ha hö,vatten och nån enstaka grönsak nångång eftersom de behöver lite vitaminer/mineraler.

    men pellets eller blandningar ska de INTE ha.

    det är NI som gjort ert marsvin överviktigt.
    Okej tack :) 
  • elinaehn

    men alltså om man har ett femårigt marsvin som sitter ensam och olycklig så kontakta marsvinshjälpen och be att få en kompis. gör dealen att de tar tillbaka kompisen om den blir ensam kvar. marsvin mår inte bra ensamma.
    Marsvinshjälpen har bra råd kring kost också. Var rädd om ditt marsvin!

  • tänkaren
    emma011008 skrev 2013-02-09 21:03:38 följande:
    Okej tack :) 

    kolla länken i inlägg 30
  • tänkaren
    emma011008 skrev 2013-02-09 16:29:05 följande:
    Okej :) Men hur ska jag då kunna variera maten?

    fast kaniner och marsvin och hästar är GRÄSÄTARE,de ska bara ha gräs och hö och vatten.
    det är deras naturliga diet.
    vatten och hö och på somaren gräs,det är vad de ska ha!
  • Dr Mupp

    Marsvin behöver hö och C-vitaminrika grönsaker. Det är basen.

    Växande, dräktiga, digivande och andra som behöver extra tex skinnymarsvin kan få små mängder bra marsvinspellets där Cbow cavy cuisine är det bästa men även Versele-laga Cavia Complete, Jr Farm Grainless, Supreme Selective och Fiba First  också är bra sorter. Marsvin ska ALDRIG äta gnagarblandningar. Mina egna marsvin delar på 1 dl Jr Farm Grainless. De är två växande skinnymarsvin och ett vuxet vanligt marsvin. 

    Att servera gnagarblandning till sina djur är som att servera godis och snabbmat till sina barn. Gnagarblandningarna är för feta och innehåller för mycket socker och eftersom det är blandningar kan marsvinen plocka ut det gottaste (och onyttgaste) och rata de nyttigare bitarna. 

    Är han fem år och ensam så bör du låna en kompis till honom. Marsvinshjälpen kan låna ut ett marsvin.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jessicolors

    Det här bör man ge sina marsvin

    Vatten
    Hö (är en vitaminkälla, men marsvin är gnagare och behöver även höet för att "mala" ner tänderna, som ju växer hela livet på en gnagare.

    Grönsakblandning - vitkål, grönkål, broccoli och blomkål är bra basgrönsaker. Stjälkselleri, rotselleri, kålrot och morot är också bra. Paprika och äpple i ytterst måttliga mängder då de innehåller syror som lätt ger marsvin munsvamp.
    Melon tycker de är gott som godis ibland, men bör ju undvikas till ett överviktigt marsvin.
    Marsvin behöver c-vitamin i maten eftersom de inte kan tillverka det själva, det är viktigt att de får mycket grönsaker. På somrarna byter vi ut en del av höet mot färskt gräs, och så kan de får en äppleträdsgren då och då att gnaga på.
    Vi har två marsvin och de brukar få 2-3 dl färsk grönsaksblandning per dag, av 2-3 olika sorters grönsaker, mest kålsorter + en morot.. 

    Pellets ska de inte få, det gör dem feta. Våra får en matsked blandpellets i veckan som lite godis.     

Svar på tråden Marsvin överviktig vid 5 år...