• Anonym (verkligheten)

    Jag lever på PET-flaskor - pantburkar och utländska burkar utan pant - fråga mig vad du vill

    Fråga på

  • Svar på tråden Jag lever på PET-flaskor - pantburkar och utländska burkar utan pant - fråga mig vad du vill
  • Anonym (verkligheten)
    niagara skrev 2012-12-10 10:51:59 följande:
    Mottar du någon annan ersättning från staten? A-kassa, aktivitetsstöd, sjukpenning, sjukersättning? Eller försörjningsstöd? Gissar att din sysselsättning/inkomstkälla inte redovisas och att du då har rätt till det sociala skyddsnät som finns i Sverige...
    Det har jag även svarat på i tidigare inlägg.
    Nej mottaget inget av detta, då tro det eller ej, så jobbar jag faktiskt och ser inte att jag behöver utnyttja detta system som tyvärr många andra gör för att de är lata och orkar inte ta sig i kragen och jobba.
    Jag kanske har rätt till det, men jag kan fortfarande jobba och så länge jag når mina mål varje vecka med insamling av PET-flaskor och burkar, många kanske tycker jag har det dåligt p.g.a. att jag måste samla burkar och flaskor, men nej, jag trivs med det och gör faktiskt skillnad för miljön och säger det igen, har det bra ställ än många andra i Sverige.

  • Anonym
    Pallas skrev 2012-12-09 23:11:10 följande:
    Hemelektronikbranschen, ca 100 anställda (mestadels unga) och läskmaskin i lunchrummet... du kan ju föreställa dig.
    hemelektronik?
    som vilka då? elgiganten, siba och dessa eller?
    100 anställda låter mycket.
  • Dulishious
    viseversa skrev 2012-12-09 17:48:20 följande:
    Jag tycker du gör en stor insats för miljön ts. Det är TOPPEN att någon tar hand om dessa burkar. Att tillverka aluminium är extremt giftigt och genom att panta gamla burkar så behöver man inte tillverka lika mycket ny aluminium. Likaså med plastflaskorna. Även det är guld värt att återvinna. För våran jords skull. 
  • NeedfulThings

    Bra för miljön om inte annat så good for you!

  • Pallas
    Anonym skrev 2012-12-10 11:11:26 följande:
    hemelektronik?

    som vilka då? elgiganten, siba och dessa eller?

    100 anställda låter mycket.

    precis. Vi har många deltidare. Personligen jobbar jag på en annan kedja.
  • dirpower
    MrsC74 skrev 2012-12-09 15:47:04 följande:
    Måste du skatta ?
    Panten betalas när man köper burken. Alltså ligger pengarna på ett räntekonto och jag är säker på att de som håller i pengarna får skatta på vinsten räntan ger. När myntet betalas tillbaka för burken så har någon annan redan plockat ut räntan så oroa dig inte för att behöva skatta på samma uttag som sätts in.
  • Anonym (Brajobbat)

    Vad svarar du om någon frågar vad du arbetar med? Vad säger dina vänner och släktingar? Tycker de att det är pinsamt att gå på stan med dig eller brukar du ta paus från burkletandet när du umgås med folk?

  • Myskille

    Vem köper dom burkar utan pant som är från Tyskland eller Sverige?

  • Finance

    Hejsan , letar burkar i perioder .Och läst detta inlägget , och hört det går tjäna som medellön ? Stämmer det ?

    För när jag letar hittar jag på en bra dag 90 kr kanske och sämre 20 kr på en hel dag . Visst det blir lite extra pengar . Fast jag kommer ju inte upp över hundra ens en bra dag .

    Hur gör man för att komma upp i en medel lön ? Hörde även man kan få pengar för utländska . Hur mycket får man för dem st ? Utländska går ju att hitta rätt många av . Skulle vara intressant med några svar och tips .

  • Ewwww

    Hej. Jag är jätteintressad av vart kan jag vände mig till företag som tar emot den utländska panten som det svenska retursystemet ger inget betalt för de utländska. Tack för svar ☺️

Svar på tråden Jag lever på PET-flaskor - pantburkar och utländska burkar utan pant - fråga mig vad du vill