• Krila

    Min 5,5-åring vill inte äta frukost.

    Jag har en dotter på 5,5 år. Hon är ganska liten i maten men är normalviktig, normallång och utvecklas som hon ska. 

    På helgerna brukar vi äta frukost ganska sent. Hon kliver upp 7-8 och jag ligger gärna och drar mig i sängen till nio. Så ska jag klä på mig, rasta hunden och sen blir det frukost. Då äter hon oftast något i alla fall.

    Men mornar när hon ska till förskolan vill hon sällan äta frukost.

    Jag är emot att tvinga i barn mat. Jag och mina syskon blev tvingade att äta när vi var små. Min lillasyster har ätstörningar och är underviktig och har haft problem i många år. Jag är överviktig men vet inte om det kan ha en koppling till barndomen. På den tiden var jag normalviktig.

    Har ni några tips? Är det skadligt att hon inte äter frukost? 

    På förskolan äter hon bra. Middag äter hon bra om det är något hon tycker om. Annars äter hon typ smörgås, filmjölk eller liknande innan sovdax om hon är hungrig.

     

  • Svar på tråden Min 5,5-åring vill inte äta frukost.
  • Puma86

    Kan du inte skicka med en frukt eller nått annat lätt ätbart bara som hon kan ta nån timma efter hon kommit till dagis? Det har ja svårt att tro att personalen skulle ha nått imot.

  • Ramborg

    Verkar hon grinig och hungrig om hon hoppar över frukosten?

    Om inte skulle jag låta henne vara. Somliga människor är inte hungriga förrän de varit igång ett tag.


    42.
  • Langka

    Jag åt inte frukost en enda gång innan 5an-6an, var helt enkelt inte hungrig och klarade mig bra fram till lunch

  • Nano07

    Min dotterpå 5 år har också alltid varit liten i maten just vid frukost men hon kan äta som en gäst sen till lunch så här får det helt enkelt va om hon inte ta. Säger till på dagis bara så det vet och ev. kan få i henne ett glas vatten iaf eftersom jag tycker dte är bra att dricka något.

    Har du gått igenom olika frukostar? Vissa barn vill ju bara ha något drickbart som smothie andra vill ha lagad mat (det gillar och dotter och ibland funkar dte kanon men inte jämt :)).

  • Krila

    Nej hon verkar inte påverkad av att inte äta. De gånger hon äter blir det bara en halv macka eller lite fil. Dom äter frukt på förmiddagen på förskolan. Så hon får i sig lite frukt ca 1,5 timme efter hon kommer till förskolan. 

    Jag va inte heller hungrig på morgonen när jag var yngre. Kommer inte ihåg hur det var när jag gick på dagis. Men tror att vi började tidigt nog för att äta frukost där. Men i skolåldern var jag aldrig hungrig men blev tvingad att äta frukost ändå. 

    När dottern va mindre och fortfarande ville ha välling så var det det som gällde till frukost. Hon ville inte direkt äta då heller.

    Så ni tror att det är okej? Så jag kan sluta grubbla?=P

     

  • Krila
    Nano07 skrev 2012-11-06 08:14:51 följande:
    Min dotterpå 5 år har också alltid varit liten i maten just vid frukost men hon kan äta som en gäst sen till lunch så här får det helt enkelt va om hon inte ta. Säger till på dagis bara så det vet och ev. kan få i henne ett glas vatten iaf eftersom jag tycker dte är bra att dricka något.

    Har du gått igenom olika frukostar? Vissa barn vill ju bara ha något drickbart som smothie andra vill ha lagad mat (det gillar och dotter och ibland funkar dte kanon men inte jämt :)).
    Ja jag har provat olika saker. Ibland tjatar hon om en viss sak, tex risgrynsgröt. Köper det och lagar på morgonen men så tar hon bara 3-4 tuggor. Hon är ofta med till affären och får välja vad hon vill ha, små drickyoghurtar vill hon ha ibland. Det som går hem mest är ägg i olika former. Men det vill jag inte ge för ofta med tanke på det man läser.
     
  • Puma86

    Ja tror inte att d e nån fara! Hon e såpass stor att hon kan säga till hon är hungrig eller inte! Hon förstår nog konsekvenserna. Är man inte hungrig så är man inte helt enkelt! äter hon bra dom andra måltiderna så e d ju jätte bra!

  • Veritaslux

    Jag reagerar också på vad det är för fel på ägg...? Ägg är ju jättenyttig mat. Mycket energi och massa näringsämnen. Både jag och dottern älskar ägg.


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux

    Du kanske tänker på kolesterolet? I så fall kan jag lugna dig med att larmrapporterna som kom på 80-90-talet visade sig falska. Det är det mättade fettet man ska akta sig för om man har höga kolesterolvärden, och även om det nu visar sig att ägg inte var bra ur just kolesterolsynpunkt kan du var lugn om det handlar om ett ägg om dagen.

    Läs t.ex. på SLV:

    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fagel-och-agg/Ar-det-farligt-att-ata-agg-pa-grund-av-det-hoga-kolesterolinnehallet/


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Krila

    Ja precis. Man läser ju ofta om att det är onyttigt i för stora mängder. 

    Kanska kan ge henne ett par ggr i veckan i alla fall. 

  • Veritaslux
    Krila skrev 2012-11-06 09:02:36 följande:
    Ja precis. Man läser ju ofta om att det är onyttigt i för stora mängder. 

    Kanska kan ge henne ett par ggr i veckan i alla fall. 
    Men läs min länk så ser du att det inte är någon fara att äta ägg varje dag!
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Nano07

    Om hon gillar ägg så låt henne få ett till frukost varje dag, absolut inget farligt i det. Kanske kan du få henne att äta det på en macka?

  • Solis1500

    Ägg är ju jätte bra. Min dotter gör jag äggröra till ibland och det blir oftast på 2 ägg och så grädde.  Men hon har varit sjuk och underviktig så jag har tyckt att det är jätte bra mat och lätt att tugga och få i sig. Nu är hon 10 år men har en intellektuell funktionsnedsättning. 6 åringen hemma vill aldrig äta, bara grönsakerna äter han själv, vi får mata och då tycker jag att gröt o olika former är praktiskt, han har också en intellektuell funktionsnedsättning.  

  • Norrut

    Min lillebror var tydligen likadan som liten. Enligt vår mamma drack han välling på morgonen som liten,  men totalvägrade allt vad vanlig frukost hette resten av uppväxten. Än idag i 30-årsåldern äter han inte frukost. Det verkar gå bra ändå :)

Svar på tråden Min 5,5-åring vill inte äta frukost.