• Anonym (Syrra)

    Använder du kosttillskott/naturläkemedel el dyl?

    Med kosttillskott och naturläkemedel menar jag allt från en multivitamintablett, C-vitamin, tillskott man tar i samband med ex träning, femal balans (vid PMS ex), Kan Jang, Omega 3..ja det finns ju en stor uppsjö! Även homeopatmedicin.

    Gå in på ex en hälsokostbutik på webben och utbudet är STORT! 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du kosttillskott/naturläkemedel el dyl?
  • myt
    Fia 28 skrev 2012-09-10 09:58:22 följande:
    Huvudvärk kunde jag väl eventuellt kunna förklara bort med placeboeffekt, men hur föklarar du mina naglar då som slutat gå i tusen bitar? Jag kan väl inte inbilla mej själv till starkare naglar heller.
    För övrigt har denna människa 4-6 månaders väntetid så det är extremt många människor här som går runt och inbillar sej friska, ganska imponerande!
    Jag citerar mig själv från mitt tidigare inlägg:

    Jag tycker att det är bra om du mår bättre, men det gör ju självfallet ingen skillnad för bevisläget för bioresonans.

    Ingenting av det du berättar om är till stöd för bioresonansbehandling, det är helt enkelt inte genom anekdoter och enskilda vittnesmål som man kan slå fast huruvida en medicinsk behandling fungerar eller inte.
     
  • Fia 28
    myt skrev 2012-09-10 16:35:17 följande:
    Jag citerar mig själv från mitt tidigare inlägg:

    Jag tycker att det är bra om du mår bättre, men det gör ju självfallet ingen skillnad för bevisläget för bioresonans.

    Ingenting av det du berättar om är till stöd för bioresonansbehandling, det är helt enkelt inte genom anekdoter och enskilda vittnesmål som man kan slå fast huruvida en medicinsk behandling fungerar eller inte. 
    Personligen litar jag mera på egna erfarenheter än publicerade undersökningar. Bioresonans tillför ju inga mediciner till kroppen, så kan väl inte räknas som "medicinsk behandling".
  • Anonym
    Fia 28 skrev 2012-09-11 10:31:44 följande:
    Personligen litar jag mera på egna erfarenheter än publicerade undersökningar. Bioresonans tillför ju inga mediciner till kroppen, så kan väl inte räknas som "medicinsk behandling".
    "Medicin" är inte nödvändigtvis synonymt med "läkemedel".
  • Fia 28
    Anonym skrev 2012-09-11 10:34:27 följande:
    "Medicin" är inte nödvändigtvis synonymt med "läkemedel".
    Nej, men eftersom man inte tillför några läkemedel så är det ju jäkligt svårt att bevisa att det fungerar med annat än just personliga erfarenheter.
  • myt
    Fia 28 skrev 2012-09-11 10:45:07 följande:
    Nej, men eftersom man inte tillför några läkemedel så är det ju jäkligt svårt att bevisa att det fungerar med annat än just personliga erfarenheter.
    Nej, det går jättebra att undersöka även den här sortens behandlingar genom den vetenskapliga metoden. Anekdoter (vilket jag antar att du menar med "personliga erfarenheter") är ALDRIG tillräckligt för att slå fast om en metod fungerar eller inte. 
  • Fia 28
    myt skrev 2012-09-11 13:22:49 följande:
    Nej, det går jättebra att undersöka även den här sortens behandlingar genom den vetenskapliga metoden. Anekdoter (vilket jag antar att du menar med "personliga erfarenheter") är ALDRIG tillräckligt för att slå fast om en metod fungerar eller inte. 
    Och hur menar du man mäter exempelvis huvudvärk med en vetenskaplig metod?
  • myt
    Fia 28 skrev 2012-09-11 13:25:05 följande:
    Och hur menar du man mäter exempelvis huvudvärk med en vetenskaplig metod?
    Mäter huruvida en specifik behandling, exempelvis bioresonans, hjälper mot huvudvärk?

    En väldigt stor grupp människor som lider av huvudvärk delas slumpvis in i två grupper, Grupp A och Grupp B. Människor i Grupp A behandlas med hjälp av bioresonans, människor i Grupp B behandlas inte med bioresonans. Människorna vet dock inte själva i vilken grupp de befinner sig (så de i Grupp B behandlas på låtsas, kan man säga.) De läkare/forskare som utför behandlingarna vet inte heller om människorna befinner sig i Grupp A eller B.

    Människorna kan sedan intervjuas och testas för att effekten av behandlingen ska kunna framgå, för hur många som huvudvärksproblemen lättade. Om resultatet är lika för båda grupperna så har bioresonans alltså inte visat sig hjälpa mer än placebo (vilket ju är vad Grupp B fick, en placebobehandling). Om resultatet skiljer sig åt blir det genast mer intressant, om människorna i Grupp A blev mer hjälpa än vad människorna i Grupp B blev så finns det visst stöd för att bioresonans hjälper mer än placebo. 

    Jag kan ha misstolkat dig, men jag uppfattar det som att du tror att själva intervjuerna med gruppdeltagarna (där de får svara på hur de mår efter behandling) innebär att personlig erfarenhet och anekdoter är nödvändiga. Det viktiga är snarare att man använder sig av stora grupper som slumpmässigt delas i två (eller flera) grupper som får olika behandlingar, och att man undersöker om grupperna efter behandling skiljer sig åt. Det är alltså aldrig tillräckligt att individer berättar om sina personliga erfarenheter om en viss behandling UTAN att det dels finns en kontrollgrupp, och dels att så många människor testas att man utesluter (eller åtminstone minskar) risken för att det är något annat än den behandling man undersöker som påverkar deltagarnas mående. 

    Nu har vi gått jättemycket off topic, så det är nog bäst att avsluta diskussionen om bioresonans och vetenskaplig metod i denna tråd. Jag ville bara inte låta påståendet att bioresonans fungerar stå oemotsagt i denna tråd.
  • Fia 28
    myt skrev 2012-09-11 14:06:41 följande:
    Mäter huruvida en specifik behandling, exempelvis bioresonans, hjälper mot huvudvärk?

    En väldigt stor grupp människor som lider av huvudvärk delas slumpvis in i två grupper, Grupp A och Grupp B. Människor i Grupp A behandlas med hjälp av bioresonans, människor i Grupp B behandlas inte med bioresonans. Människorna vet dock inte själva i vilken grupp de befinner sig (så de i Grupp B behandlas på låtsas, kan man säga.) De läkare/forskare som utför behandlingarna vet inte heller om människorna befinner sig i Grupp A eller B.

    Människorna kan sedan intervjuas och testas för att effekten av behandlingen ska kunna framgå, för hur många som huvudvärksproblemen lättade. Om resultatet är lika för båda grupperna så har bioresonans alltså inte visat sig hjälpa mer än placebo (vilket ju är vad Grupp B fick, en placebobehandling). Om resultatet skiljer sig åt blir det genast mer intressant, om människorna i Grupp A blev mer hjälpa än vad människorna i Grupp B blev så finns det visst stöd för att bioresonans hjälper mer än placebo. 

    Jag kan ha misstolkat dig, men jag uppfattar det som att du tror att själva intervjuerna med gruppdeltagarna (där de får svara på hur de mår efter behandling) innebär att personlig erfarenhet och anekdoter är nödvändiga. Det viktiga är snarare att man använder sig av stora grupper som slumpmässigt delas i två (eller flera) grupper som får olika behandlingar, och att man undersöker om grupperna efter behandling skiljer sig åt. Det är alltså aldrig tillräckligt att individer berättar om sina personliga erfarenheter om en viss behandling UTAN att det dels finns en kontrollgrupp, och dels att så många människor testas att man utesluter (eller åtminstone minskar) risken för att det är något annat än den behandling man undersöker som påverkar deltagarnas mående. 

    Nu har vi gått jättemycket off topic, så det är nog bäst att avsluta diskussionen om bioresonans och vetenskaplig metod i denna tråd. Jag ville bara inte låta påståendet att bioresonans fungerar stå oemotsagt i denna tråd.
    Självklart förstår jag att det krävs stora grupper och kontrollerade omständigheter för att testa. Menar du att de gjort dessa undersökningar på bioresonans och resultatet var att det inte fungerar? Om inte kan du ju inte påstå att det inte fungerar, speciellt om du inte ens testat själv.
  • Mandel
    Fia 28 skrev 2012-09-10 10:13:20 följande:
    If you say so. Jag tar iaf inget extra D-vitamin och har heller inte brist på det.
    Fast det är nu man ska bygga upp för att inte drabbas av benskörhet senare i livet har jag för mig.

    Jag har läst att både D-vitamin och Magnesium är bra för immunförsvaret och sedan jag började äta extra tillskott av D-vitamin samt en massa mandel så har i alla fall jag sluppit vara sjuk fast övriga i familjen/släkten/vänner har varit sängliggandes till och med.
    Törs inte chansa sedan jag upptäckte detta! Har inte tid att vara sjuk...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fia 28
    Mandel skrev 2012-09-11 14:35:05 följande:
    Fast det är nu man ska bygga upp för att inte drabbas av benskörhet senare i livet har jag för mig.

    Jag har läst att både D-vitamin och Magnesium är bra för immunförsvaret och sedan jag började äta extra tillskott av D-vitamin samt en massa mandel så har i alla fall jag sluppit vara sjuk fast övriga i familjen/släkten/vänner har varit sängliggandes till och med.
    Törs inte chansa sedan jag upptäckte detta! Har inte tid att vara sjuk...
    Jo det stämmer. D-vitamin var tydligen inget problem för mej, men äter uppenbarligen för lite mjölkprodukter så tar extra kalcium och då även magnesium. Magnesium verkar vara nåt som mångar har för lite av.
  • de Robespierre
    myt skrev 2012-09-11 14:06:41 följande:
    Mäter huruvida en specifik behandling, exempelvis bioresonans, hjälper mot huvudvärk?

    En väldigt stor grupp människor som lider av huvudvärk delas slumpvis in i två grupper, Grupp A och Grupp B. Människor i Grupp A behandlas med hjälp av bioresonans, människor i Grupp B behandlas inte med bioresonans. Människorna vet dock inte själva i vilken grupp de befinner sig (så de i Grupp B behandlas på låtsas, kan man säga.) De läkare/forskare som utför behandlingarna vet inte heller om människorna befinner sig i Grupp A eller B.

    Människorna kan sedan intervjuas och testas för att effekten av behandlingen ska kunna framgå, för hur många som huvudvärksproblemen lättade. Om resultatet är lika för båda grupperna så har bioresonans alltså inte visat sig hjälpa mer än placebo (vilket ju är vad Grupp B fick, en placebobehandling). Om resultatet skiljer sig åt blir det genast mer intressant, om människorna i Grupp A blev mer hjälpa än vad människorna i Grupp B blev så finns det visst stöd för att bioresonans hjälper mer än placebo. 
    Du behöver även en referensgrupp för att undersökningen skall bli vetenskapligt vederlagd. Detta missa alltför ofta vilket innebär risk för felaktiga antaganden.
  • myt
    Fia 28 skrev 2012-09-11 14:22:06 följande:
    Självklart förstår jag att det krävs stora grupper och kontrollerade omständigheter för att testa. Menar du att de gjort dessa undersökningar på bioresonans och resultatet var att det inte fungerar? Om inte kan du ju inte påstå att det inte fungerar, speciellt om du inte ens testat själv.
    Såhär har jag tidigare skrivit:

    "Det finns inget som tyder på att bioresonans diagnosticerar korrekt, eller att behandlingen har andra positiva hälsoeffekter utöver placeboeffekten. Om du eller någon annan läsare här inne har sett någon studie som visar motsatsen, posta gärna en länk till den här."  

    Jag har alltså inte skrivit att bioresonans inte fungerar, jag har däremot skrivit att det inte finns någonting som stödjer påståendet att det skulle fungera. Jag behöver inte visa på undersökningar som gjorts för det, den som däremot påstår att det finns stöd för bioresonans bör visa undersökningar som stödjer det. Det finns ingen negativ bevisbörda.

    Huruvida jag själv provat behandlingen eller inte är helt oviktigt, det finns ju såklart jättemånga behandlingar som fungerar trots att jag personligen aldrig behövt prova dem. 
    de Robespierre skrev 2012-09-11 17:18:28 följande:
    Du behöver även en referensgrupp för att undersökningen skall bli vetenskapligt vederlagd. Detta missa alltför ofta vilket innebär risk för felaktiga antaganden.
    Du har såklart rätt, jag skrev en extremt kortfattad och ganska bristfällig beskrivning mest för att försöka förklara hur anekdoter inte är tillräckligt underlag för att klargöra huruvida en behandling fungerar eller inte.

    Nu tror jag att det är dags att avsluta diskussionen om bioresonans i denna tråd, den som vill fortsätta diskussionen bör starta en ny tråd för detta.
  • de Robespierre
    myt skrev 2012-09-11 20:05:33 följande:
    Du har såklart rätt, jag skrev en extremt kortfattad och ganska bristfällig beskrivning mest för att försöka förklara hur anekdoter inte är tillräckligt underlag för att klargöra huruvida en behandling fungerar eller inte.
    Point taken.
  • sara19841

    Jag läste en artikel och då såg det ut som att det fanns vetenskapligt underlag för att magnesium (som tillskott) kan hjälpa vid högt blodtryck, insulinrestens och en massa annat bra som händer när man blir lite äldre. Någon här som testat magnesium som tillskott och haft bra effekt? Här är artikeln jag läste: www.macropal.se/vad-ar-magnesium-bra-for/

Svar på tråden Använder du kosttillskott/naturläkemedel el dyl?