• sevgilim

    Att PLANKA eller inte planka?

    Jag tycker inte att man ska planka i kollektivtrafiken.
    Jag mejlade Planka för att fråga varför man plankar.
    Svaret:
    "Hej Anna.
    Vi är inte liberaler, så frågan kring rättigheter
    är ingen svår
    vetenskaplig nöt för oss.
    Det är ganska enkelt. Har du behov av att förflytta
    dig har du rätt att
    förflytta dig. Går det inte har du rätt att ta dig
    den rätten. "åt var
    och en efter behov.." du vet!
    Desamma kan du såklart praktisera på mat. Ditt
    exempel med momsen
    förstår jag dock inte alls, vad vill du komma? Att
    det inte är en
    rättighet att äta för att man betalar moms?

    Sen är det klart man ska bryta mot lagen om man
    vill. Jag reser med
    falskt SL-kort rätt ofta, för att jag inte har råd
    att betala biljetten.
    Sen är det såklart upp till var och en om de vill
    bryta mot lagen eller
    inte. Risken att åka på spö av snuten kan man ju
    inte bortse ifrån. Men
    man får ju väga det mot att sitta kvar ute i
    bredäng och inte kunna
    träffa släkt, vänner, ta sig till jobb, skola eller
    andra platser.
    Varför inte tipsa?

    En plankare orsakar ingen skada gent emot andra
    trafikanter som du
    påstår. Att inte betala genererar ingen kostnad.
    Plankare kan inte
    betala pengar som inte finns, och pengar som inte
    finns kan inte sänka
    priset på något SL-kort. plankningen är snarare ett
    sätt att pressa
    politikerna att ta mer betalt av rika och mindre av
    fattiga. Men det
    hade du kunnat läsa dig till på vår hemsida, om du
    bara hade velat.

    Planka lungt!
    /Ulf på planka"

    Han erkänner här öppet att han är kriminell och han skäms inte alls.

    Vad tycker du?

  • Svar på tråden Att PLANKA eller inte planka?
  • Blixa

    Jag blir lite sugen på att åka hem till Ulf och hämta mat i hans kyl och kläder i hans garderob för alla har ju rätt till mat och kläder.

    En sak jag länge undrat över är varför så många som är engagerade i Planka-rörelsen (kan man kalla det så?) har råd att dricka en massa öl varje månad men inte köpa SL-kort?

    Man kan absolut ha en åsikt som går ut på att kollektivtrafiken bör vara helt skattefinansierad men så länge den inte är det har man inte rätt att planka. Lägg energin på att arbeta politiskt och försök ändra reglerna om du tycker att det är fel men gör det inte genom att stjäla från dina medmänniskor.

    Ulf verkar inte känna till fortsättningen på det citat han slängde ur sig. Det heter åt var och en efter behov och av var och en efter förmåga. Det är därför vi har skatter och det är därför halva kortet är subventionerat av skattemedel. Jag är säker på att han har förmåga att betala resten.

  • Gabbesmamma

    Om man behöver förflytta sig till t.ex. Asien då, har jag rättighet att planka på flygplanet.
    Det är klart att det kostar när man inte betalar, SL får ju bidrag från staten, så det är ju skattepengar som betalar det som "inte finns".

  • Solaris

    Jag tycker en del Stockholmare klagar i onödan på deras priser på kollektivtrafiken och tillgängligheten, då borde de se hur det är i v:a götaland i synnerhet Göteborg, ,långsamma spårvagnar som går sönder, höga priser på månadskort, för 550:- får du endas åka i Göteborgs kommun ska du till Kungälv, Mölndal, Lerum elelr någon annan angärnsande kommun så får du betala extra för detta. Vaf jag förstått så får ni i Stockholm åkaö ver hela länetpå ett kort. Vi har iofs regionerunt på 30- dagar kort, men det kostar ochså 1400:-

  • Ejnie

    Jag fattar inte att Planka.nu får hållas och att det finns massor av folk som stödjer dem!?? Jag tycker också de anstiftar till brott och borde spärras in... *grr*

  • Themis

    Certifierade puckon. Deportera till lilla Karlsön och låt dom praktisera sin anarkism där.

    Sen ska jag säga som Dr Phil:

    So, and how´s that working for you?

  • vadskajaghetadå

    jag kan lova att jag går med i planka.nu om dim skjulle chockhöja sl priset

    sl/connex har sån monopol så det kan dom ju göra

  • frulan

    Jösses, trodde ändå att plankagänget hade lite bättre ursäkter för att vara kriminella...
    Inte för att deras plankning skulle ursäktas men i alla fall...

    "Har du behov av att förflytta
    dig har du rätt att
    förflytta dig. Går det inte har du rätt att ta dig
    den rätten. "åt var
    och en efter behov.." du vet!"

    "En plankare orsakar ingen skada gent emot andra
    trafikanter som du
    påstår. Att inte betala genererar ingen kostnad."

    Lämna plats åt oss som faktiskt betalar för tjänsten
    Tänk att någon måste städa efter lille plankar-Ulf...

    Trist

  • Ejnie

    sannispannis.

    vaddå monopol - det är väl landstinget som sätter priserna och sen upphandlar de tjänater från Connex/SL (fast visst ska de byta leverantör igen??)
    Om du inte gillar priset är det en politisk fråga.

    Att planka är detsamma som att snatta i affären!!

  • sevgilim

    Man är nöjd med Connex (som kör t ex tunnelbanan, tvärbanan och vissa bussar), men inte med Citypendeln. Nu är upphandlingarna klara och Citypendeln är borta i sommar

  • Blixa

    Han borde tycka att det är toppen att hon publicerar hans svar. Det är ju gratisreklam för honom. Sedan att de flesta i den här tråden, än så länge, tycker att han har fel minskar ju inte det faktum att han får ut sitt budskap.

    Och det är därför jag skriver i tråden för att få fram mitt budskap som går ut på att planka är stöld.

  • brokig

    Jag hade nog inte velat få ett mejl som jag skrivit privat utlagt på ett forum. Men det kanske är en smaksak? Är det tillåtet och lägga ut brev från andra utan deras tillåtelse?

  • Blixa

    men han har väl inte skrivit det privat utan svarat som talesman för Planka?

  • Sostottinonna

    Hej! Studerar på GU. Svara gärna på denna Enkät som jag gjort inför ett fältarbete jag gör. Syftet är att ta reda på varför vissa plankar och vissa inte :) 


    l.facebook.com/l.php%3A%2F%2Fdocs.google.com%2Fforms%2Fd%2Fe%2F1FAIpQLSdLnnOO5Ef46v0YzJQviblJyQ1AuWLWjoQlMKGT67kueRsxZg%2Fviewform%3Ffbclid%3DIwAR0qnuLuHXN3BYpPh4I3PNgPn2fwqQgiFz7oC3P27EMkYEggIbUEO9rL5mA&h=AT0eM1LuxlDn9lgN5b9LK67HfKhzxJbzkofPUdOb9fg4Qw64KxUainw_w3puP_og5Q-RcHG-VstCQ0vkBn9gmrV7FFcKumk7kY8zVRur9Hmrt4GUFCZCPrc4eaj708M1ZEs2&__tn__=-UK-R&c[0]=AT0krZvpDbflUw-mFBR6hC2Pea433AA86LkoNfmps5lfWzBkSuUYyO6lOX7eTdGKW4WZII3EJjlDvK3LAtjviSpXIXmpTQnKnSlCCXyIllirOLlLGp1RQUBZPUJSeMSRRb1oK6Kq0clIaW5mYRqw9yvZb3cUVd0e804U9_Yrjf8V1u1D4gmJ

  • Sostottinonna

    Jag råkade skicka en felaktig länk.. denna ska funka: l.facebook.com/l.php%3A%2F%2Fdocs.google.com%2Fforms%2Fd%2Fe%2F1FAIpQLSdLnnOO5Ef46v0YzJQviblJyQ1AuWLWjoQlMKGT67kueRsxZg%2Fviewform%3Ffbclid%3DIwAR2zh-s25hbTKkY0c19CJytj41kHIiDkx_IDmoCXw5AcBy5x6cH7dVSL07s&h=AT1hfaAM6f0MUD2mvRTLIJh1uWEpN_LNAD8XNy5ECX2ZwurcjEvrR1t7uz8KbojmzivauzJRXKjDcC4w-sv0eJ5wwNeZRtB_mnkKyUtSt64sENkXps8aZrYH6pVijB7Dtzia&__tn__=%2CmH-R&c[0]=AT0krZvpDbflUw-mFBR6hC2Pea433AA86LkoNfmps5lfWzBkSuUYyO6lOX7eTdGKW4WZII3EJjlDvK3LAtjviSpXIXmpTQnKnSlCCXyIllirOLlLGp1RQUBZPUJSeMSRRb1oK6Kq0clIaW5mYRqw9yvZb3cUVd0e804U9_Yrjf8V1u1D4gmJ 

Svar på tråden Att PLANKA eller inte planka?