• Big Sister

    Blivande pappan är rädd för gravidmagen

    Som rubriken lyder, min man tror att det bor en liten alien i magen och vågar inte känna när h*n sparkar. Har försökt få svar på vad det är han är rädd för men det vet han inte själv. Finns det något jag kan göra eller ska jag bara släppa det? Finns det fler "rädda" pappor som kan förklara lite hur han kanske tänker och kanske något tips till honom? Det är vårt första barn. 
    Ha en bra dag alla! :) 

  • Svar på tråden Blivande pappan är rädd för gravidmagen
  • fröken argbigga

    Samma mad min man, ville inte känna på magen för det var läskigt och alienkänsla. Efter han känt första sparken ville han inte känna mer. Med andra barnet blev det dock lite bättre. Visst är det lite tråkigt och märkligt att främmande människor vill känna på ens mage men inte ens partner, men samtidigt får man ju respektera deras känslor. Han kan inte ge nått tips heller tyvärr.

      

  • Trollbarnet

    Verkar vara ett vanligt fenomen.
    Har fått förklarat för mig, att det är Alien filmerna som skrämt dem då det tydligen finns någon scen med en inneboende alien (i magen på en tjej) som rör runt därinne och sen pang så kommer det ut en alien.. Om detta är båg, myt eller förbannade lögn vet jag inte, men min sambo är vettskrämd för gravidmagar.

  • Jululla

    men shit. Har faktiskt aldrig hört nåt liknande. Måste vara riktigt jobbigt! Om min sambo skulle vara rädd att känna på sparkarna tror jag jag skulle försöka vänja honom succsesivt att hans barn har det bra när h*n rör på sig.
    tror många män har svårt att föreställa sig vad en graviditet innebär, dom tror kanske att det bara blir en stor mage o sen kommer bebis ut. (som man trodde då man var liten)
    Men ta fram material som han kan läsa kanske och försöka få han bli mer insatt i vad en graviditet innebär o vad som händer i kvinnans kropp.

  • Johannan

    Be honom växa upp kändes väldigt konstigt att skriva...

    Min sambo tycker inte det är läskigt att känna på magen men han vill inte gärna göra det. Han trodde själv att han skulle hålla på massor med magen och mysa med den men när den väl kom tyckte han inte alls om det.
    Det har varit så hela graviditeten, är i vecka 40+5 nu, och visst tycker jag det är jättetråkigt, men det gör han också. Han vet inte varför han inte tycker om det och kan inte göra något åt det och det är något jag måste acceptera, precis som han accepterar att jag ber honom tugga tuggumi dygnet runt för att jag har problem med hans andedräkt.
    Man får ge och ta under en graviditet tycker jag, han är underbara på alla sätt och gör allt för mig men han kommer inte känna och mysa med magen, så är det bara och jag tycker inte jag har rätt att kräva det av honom.

    Hur har det gått för dig TS, ser att det var ett tag sen du starta tråden, har det ändrats något? Du kanske fått bebis till o med? :)

  • Lindgren79

    jag ä Man, & jag har varit tvärt imot jag har försökt känna å höra bebisen, idag var första gången jag fick "känna en spark" (tidigare har jag känt ett fladder) och jag vart helt lyrisk glad ville känna mer & då kände jag 1 till spark sen vart de lugnt.... men de var en grym känsla  inget jag skulle vilja gå miste om

Svar på tråden Blivande pappan är rädd för gravidmagen