• pelargooo

    Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

    Hej,

    har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

    Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

    Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

    Hur funkar det hos er andra?

    Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

    Blir så förbannat trött på skiten...

  • Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • timoteja00

    Hos oss är det jag som tjänar dubbelt så mkt som min sambo. Vi har hus ihop, 1 gemensamt barn och så har han 3 döttrar som bor här varannan vecka. Jag tyckte att vi skulle ha gemensam ekonomi, men det ville inte min sambo.. 

    Vi delar lika på alla omkostnader runt boendet, maten betalar den som handlar den gången och vi har ett konto med varsitt visakort kopplat till. Resten av pengarna är våra egna. Jag har så klart mkt mer pengar kvar än min sambo, men det är också jag som köper ALLT till huset (3 st TV, utemöbler, grill, kaffemaskin, blommor etc - ALLT). Det är också jag som handlar mest till hans döttrar, ALLT till sonen och lägger ca 80% av kostnaderna för semesterresor, hyra stugor etc. Dock har jag mkt mer kostnader per månad än vad han har så det skiljer nog inte så mkt i slutet. Jag är nöjd med upplägget och min sambo klagar inte heller  

  • AnnoNyman
    Scheven skrev 2012-08-01 22:25:20 följande:
    Typiskt av kvinnor att vilja ha delad ekonomi så fort som killen tjänar mer.
  • LunaLunatic
    Scheven skrev 2012-08-01 22:25:20 följande:
    Typiskt av kvinnor att vilja ha delad ekonomi så fort som killen tjänar mer.
    Min ex-sambo (man) ville ha åtskild ekonomi tills jag pluggat klart, sedan gemensam. Varför? För att när jag pluggade fick han in 2000 mer, men beräknade att jag skulle få in minst 5000 mer än honom när jag var klar.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Scheven

    Visst att det finns killar som också tänker på så sätt, men jag tror faktiskt att det är vanligare att kvinnor gör det.

  • Froststar
    pelargooo skrev 2012-06-27 22:51:45 följande:
    Min sambo får ut ca 32000 kr och jag runt 18000 kr.... vi har gemensamma utgifter på ca 20000 och det är bara boende, el mat osv. Kläder, presenter saker till hemmet mm köper jag, han är inte intresserad....men vill självklart gå på alla kalas, vill att vår dotter ska vara hel och ren och ha ett fint hem. Därför tycker jag att det är sniket att han ska lägga sina pengar på hög! Han har mao 22000 kr att spendera på sig själv och jag har 8000 kr att spendera på det andra, inkl vår dotter!

    Gemensam ekonomi funkar enbart om båda är med på det. Barnets kostnader för kläder och sådant täcks ju av barnbidraget. Kan det vara så att han tycker att alla de här sakerna du köper hela tiden är onödiga och/eller onödigt dyra? Är ni överens om avd som ska köpas och för vilka summor? Jag hade nog blivit sur om vi haft gemensam ekonomi, jag tjänat lejonparten av pengarna och min sambo kladdat upp dem på sådant som vi inte var överens om. Skaffa dig ett bättre jobb helt enkelt. Eller sluta handla.
  • Kattdamen
    Annette 799 skrev 2012-08-01 13:22:22 följande:
    nej det skulle inte bli någon skillnad från hur vi har det idag ,nej.
    Du inser inte att du skulle få mer utgifter om ni skaffade barn? Ska ni bo i en etta hela barnets uppväxt? Barnomsorg, försäkring och annat som kan behövas?
    En kopp te, tack.
  • Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 20:09:35 följande:
    fast vi är sambos och vi skulle ha det likadant även om vi skulle skaffa barn.  Cool
    funkar kanonbra och har gjort i sju år.
    (varför sluta med nåt som fungerar?)
    Då har ni ju gemensamma utgifter. Av just den anledningen fungerar det inte när man har gemensamma utgifter. Då måste de gemensamma utgifterna styra vad var och en bidrar med. Inte vad man har lust att bidra med. 
  • DetGodaLivet

    Hur "rättvist" man än skulle kunna få det till i någon slags principiell diskussion så ser jag liksom inte hur det skulle fungera i praktiken?

    Som familj gör man ju det mesta ihop. Då blir det knepigt om en har dubbelt så mycket pengar och ändå inte ska stå för mer än hälften av utgifterna.

    Om du ska ha hälften så mycket pengar att leva av, då måste ni hela tiden anpassa de val ni gör till DIN prisnivå. Det innebär att istället för att ni gemensamt reser på en halvdyr semesterresa till Turkiet så får ni bo på vandrarhem i Gränna. För om vandrarhem i Gränna är vad du har råd med och lyxresa till Maldiverna är vad han har råd med så måste ni gå på din linje (man kan ju inte handla för mer än vad man har råd med, däremot för mindre).

    Ska ni köpa en ny soffa och betala hälften var så får ni köpa en soffa på Blocket, fäör det är vad du har råd att lägga hälften på och då har han ingen som helst nytta av att han kan bekosta en halv mio-soffa osvosvosv...

    Det innebär att så länge han inte är beredd att betala mer så har han egentligen ingen användning av sina pengar annat än till sådant som han gör ensam eller som bara han använder sig av, och de aktiviteterna/prylarna är ju oftast rätt få när man lever i en familj med barn. 

    Ser inte glädjen för honom i att leva som fattigare än vad han egentligen är bara för att det ska vara "rättvist"?    

               


  • Alfonsina

    Vi är gifta och har en son. Vi har i princip sen vi flyttade ihop haft gemensam ekonomi. Ingen "snyltar" på någon utan bådas arbete är heltid och lika mycket värda. Jag hade högre lön när vi träffades och sen fick han högre än mig. Idag skiljer det några tusen men vi är båda glada så fort någon av oss får löneförhöjning. Då får familjen det bättre och vi njuter av det. Kan inte riktigt förstå varför man ska hålla på mitt och ditt när man är en familj.

  • Juli85

    För mig är det viktigt att vara självständig. Om jag hade känt att jag inte hade haft tillräckligt hög lön för att leva som jag vill hade jag gjort något åt det istället för att sitta och gnälla över att jag vill att min partner delar med sig av sina intjänade pengar. Om man väljer ett låglöneyrke så får man väl rätta sig efter det, eller göra något åt det. Själv har jag valt att utbilda mig och har ett högavlönat yrke, för att aldrig behöva vara beroende av en man och hade min man men ja, det verkar finnas många som saknar förmåga att göra smarta val för sig själva och istället lägger tid och energi på att gnälla. 

  • Ekdahl
    Donum skrev 2012-08-02 18:38:25 följande:
    Då har ni ju gemensamma utgifter. Av just den anledningen fungerar det inte när man har gemensamma utgifter. Då måste de gemensamma utgifterna styra vad var och en bidrar med. Inte vad man har lust att bidra med. 
    Fungerar ändå. Jag och min fru har helt skilda ekonomier. Jag vill inte ha delad ekonomi då hon inte kan hålla i pengar. Jag lägger undan 12-13K varje månad som jag tänker spendera på familjen i framtiden. Hon är i stort sett pank innan lön varje månad trots att hon har bra lön. Hade vi haft gemensam ekonomi hade kontona varit tomma dagen innan lön. Det är lätt att bränna pengar.
  • Ekonomi Coachen

    Att det blir dispyter kring ekonomin när man lever tillsammans är ju otroligt vanligt. Jag och min fru har haft gemensam ekonomi från första dagen vi flyttade ihop, 20 år sedan. Jag tjänade dom första 10 åren mer än henne, men efter att jag bytt jobb så tjänade plötsligt hon mer. Vi båda hade ju såklart liknande syn kring ekonomi vilket gjorde det enkelt för oss att hålla sams osv
    MEN känner man att detta är ett ämne som det blir bråk kring hela tiden så kan ju såklart delad ekonomi vara det lättaste. Ta gärna hjälp av någon utomstående som kanske kan visa på lite nya perspektiv så att båda i förhållandet kan acceptera och förstå era gemensamma villkor kring detta.

    Såhär gör vi:

    Gemensamt konto som vi sätter in stora delar av våra inkomster på.
    Räknar ut hur mycket räkningar vi har och överför summan till ett räknings konto.
    Sedan så respekterar vi varandra på det sätt att den ena inte bara springer ut på stan och tok-handlar varje månad, utan detta måste ju fungera.

    Här finns mycket nyttigt att läsa.

    ekonomiexperterna.se/delad-ekonomi-som-gifta/

  • Zoldaten76

    Jag skulle räkna ut procentuellt på våra löner hur mycket man betalar gemensamt.. till kläder mat hyra.
    Dvs att den som tjänar mer betalar oxå mer. Men sedan skulle jag köra delad ekonomi efter man lagt i ett gemensamt spar  lite frihet med sina pengar måste man ha..
    Det tycker jag är ett fair system. Plus att jag oxå är fri att köpa nått fint till henne utan att undra om man kan ta från gemensamma kontot..
    Gemensamt konto skulle jag aldrig gå med på

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...