• Emelie 491

    Spara till barn, i vems namn och hur?

    Jag har sparat en mindre summa till mitt barn, som nu är två år. Fick då tips från banken att välja fondsparande, men nu har jag märkt att det har sjunkit ganska mycket det senast halvåret. Tanken nu är alltså att ändra sparform, men jag behöver lite tips. Är också intresserad av era lösningar. Sparar ni till barnen? Hur mycket och på vilket sätt?

    Borde man spara i barnets namn eller sitt eget?
    Ska man fortsätta med fonder eller byta till sparkonto?
    Hur mycket tror ni behövs i kontot när barnet är myndigt/behöver dem?
    Jag har hittat ett sparkonto med dubbel så stor ränta som de andra bankerna, men utan statlig insättningsgaranti. Är det värt att chansa? Hur stor är chansen att man aldrig ser pengarna igen?


    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Svar på tråden Spara till barn, i vems namn och hur?
  • Lena

    Fonder och aktier är bra sparande på lång sikt. Var inte orolig efter ett halvår. Man ska inte räkna med att gå plus innan det har gått fem år.

    Barnen har sparande i sina namn från farmor och farfar. De får de ju tillgång till automatiskt när barnen är 18. Morfar sparar till dem i eget namn. Både är fondsparanden. Vi har inte sparat som vi hade tnkt men då skulle det bli vanligt sparkonto i vårt namn som de kan få av vid olika tillfällen.

  • Granen

    Vi fondsparar till sonen. Men i mitt namn och han är förmånstagare om något händer mig. Det är ju 15 år tills pengarna ska röras ändå så det blir nog bra med fonder för oss.

  • modernu

    Jag har inte startat ett sparande än (han är 6 veckor) - men ska nu när första barnbidraget kommit (planerar att spara det). Det ska stå i hans namn (såklart, det är ju hans pengar som han ändå inte kommer åt förrän han är myndig). Fonder och ev aktier känns som enda alternativet, som Lena säger så är det ju bra på lång sikt, och tanken är väl att spara tills 18-årsdagen? Sparkonto är i princip som inflationen om man har tur. Inte för långsiktigt sparande med andra ord. Vad gäller fonder så finns det ju olika riskklasser. Rekommenderar tex avanza.se och kapitalförsäkring barn. Där kan man också läsa om olika fonder, risker osv. Lycka till!

  • Madick

    Jag har flera sparanden, mest för att jag inte visste mer när barnen kom.

    Först har de varsin fond där det sätts in en liten summa varje månad + att mor/farföräldrar sätter in extra vid födelsedagar och sånt. De fonderna står i barnens namn = vid 18 år får de tillgång till pengarna och jag har ingenting att säga till om.

    Utöver det sparar jag på ett eget fondkonto där jag sätter in mer. De pengarna är öronmärkta för barnen men som JAG vill att de ska användas. Jag vet ju inte hur min ekonomiska status är när de t.ex ska ta körkort eller flytta hemifrån, när de får barn osv, så sparar jag redan nu så vet jag att jag alltid kan hjälpa till litegran ekonomiskt iaf.

  • Tonårsmamman1

    Vi sparar i fonder till våra barn i mitt namn. Från början stod det i deras namn, men strax innan sonen blev myndig flyttade jag över allt till mig. Pengarna är inte öronmärkta till barnen i den bemärkelsen att det är deras pengar att göra vd de vill med. Utan det är våra pengar som ska gå till stora utgifter när det gäller barnen, t ex körkort, hjälp vid flytt osv.

  • Fattiglappen

    Jag skulle rekomendera en aktieportfölj eller ISK som du har i ditt eget namn.
    Sedan sattsar du på utdelningsaktier, dvs aktier som ger en stabil utdelning varje år. Då spelar det mindre roll om aktien går upp eller ner.

    Ev skatt på utdelningen får du kvitto mot ev räntor du betalar, ex bolån.

    Om du bygger upp en ordentlig portfölj där du återinvesterar alla utdelningar så kommer du i slutänden att få en väldigt bra ränta på ränta effekt.

    Goggla på utdelningsstrategi och utdelnignsportfölj till barn


  • SofieMarcus

    Att spara i ädelmetaller är mitt tips. Köpa guld eller köpa silver får pengarna att växa på lång sikt. Det gör jag åt min son som nu är 1 år och 3 månader. Det krävs inte alls många kronor i månaden för att det ska bli stora pengar i framtiden. Både roligare än siffror på banken / i datorn och det händer som sagt mycket på några år på den marknaden

  • adaeze

    Tycker int eheller du ska byta sparform, fonder är bra! Det är ju för ekonomin är dålig nu som deet sjunkit, men vi har ändå legat lågt länge och snart kommer vi börja svinga upp mot enordentlig högkonjunktur och då kommer fonderna växa som bara den! Spara i ditt eget namn, din dotter är för liten för att du redan ska kunna avgöra om hon är ansvarsfull nog att få ha det i sitt namn


  • Färgpaletten

    Vi sparar i våra namn (gemensamt konto). Vill att pengarna skall gå till första bil/boende och sådana "tråkiga" saker ;) kompisresor och liknande får han jobba ihop till själv. :)

  • Linus77

    Det är lätt att det blir reklam för bloggar här på forumet, men om syftet är att hjälpa till så borde det ju inte vara något problem och jag ser ju att jag inte är den enda.

    Jag har nyligen postat inlägget Barnsparande på stabilekonomi hoppas att det ger svar på frågor kring sparande till barn.
     

  • Adonis

    Har ett räntekonto samt ett fondkonto i barnets namn men dit vi båda föräldrar har samma tillgång. Det köps automatiskt fondandelar för några hundralappar i månaden samtidigt som vi har satt in ca 10 Tkr per födelsedag på räntekontot. Ambitionen är att det ska finnas åtminstone ett par hundra tusen i sparkapital till 18-årsdagen.

Svar på tråden Spara till barn, i vems namn och hur?