• micciz

    Bara ljummet vatten i kranen

    Hej, har precis flyttat in i en bostadsrätt och har lite funderingar angående varmvatten i kranen. I köket drog jag på kranen på max värme men kommer bara upp i ca 47 grader, i kranen vid handfatet i badrummet kunde jag mäta upp omkring 38 grader när kranen står på maxvärme i ca 5 min men så fort jag drar handtaget på kranen lite åt höger, det vill säga står mellan fullt läge åt vänster och mittläge ungefär så blir vattnet iskallt igen. Är det i min lägenhet felet sitter eller är det hos bostadsrättsföreningen? Är det något jag kan testa själv för att få upp vattentemperaturen?


  • Svar på tråden Bara ljummet vatten i kranen
  • Pappa G

    För att kunna svara på den frågan behöver vi veta var varmvattnet produceras. Kommer det i en ledning från någon central eller har du egen panna (ex. elpanna)?

  • micciz

    Bor i lägenhet så lär komma centralt ifrån någonstanns får har då ingen panna i lägenheten. 

  • Pappa G

    Då ska du felanmäla det.
    Dessutom ska du felanmäla din blandare i badrummet, för den verkar inte fungera normalt.

  • Pappa G

    Ja, men har du ingen egen panna så produceras ju varmvattnet centralt någonstans.
    Antingen är ju något där felinställt eller trasigt då du har så låg temperatur på varmvattnet.
    Hur hanterar ni fel på gemensamhetsanläggningar i bostadsrättsföreningen?

    Möjligen skulle ju bytet av blandare fall på dig, men normalt brukar nog den tillhöra det gemensamma också.
    Kolla med föreningen.

  • micciz

    Vet inte hur fel på gemensamhetsanläggnignar fungerar då jag fick nycklara till lägenheten i torsdags och flyttade in under helgen och då jag upptäckte det med vattnet. 

  • Crea Diem

    Engreppsblandare ska gå att ställa in t ex om man har småbarn för att minimera risken för skållning. Det kan vara så att den förra hyresgästen ställt ner dem! Fråga dock inte mig hur man gör! Kan dock vara värt att kolla innan du felanmäler!

  • Sanna här

    I min bostadsrätt satt föreningen in spärrar på engreppsblandaren i köket pga skållrisk. Fungerade så att det inte gick att dra spaken helt åt det varma hållet. I duschen däremot fanns inget sånt, där är det ju termostat normalt sett så man kunde mäta temperaturen där. Jag skulle ha felanmält om jag var du, då får du veta.

  • Pappa G

    Kontakta den i föreningen du har haft kontakt med tidigare så ska du se att det löser sig.

Svar på tråden Bara ljummet vatten i kranen