• roxylady

    Någon som kan någo om Chartreux?

    Hej!

    Jag har precis övertalat min sambo om att skaffa katt. Men han vill bara ha en blågrå charteux eller alternativt brittisk korthår.

    Försöker komma in på Sveraks hemsida men det verkar inte gå något vidare. Funderade över om det är så att de är godkända från och med förra året här i Sverige hos dem?

    Vet någon, någon som föder upp dessa i Sverige? Har endast hittat i Finland än så länge.
    Hur skulle det gå till om man tog in en katt från Finland? Måste katten sitta i karanktän innan då?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Någon som kan någo om Chartreux?
  • IceJossan

    Tyvärr vet jag inget om dem.


     


    Däremot finns det Russian Blue som också är helblå. En mycket "lagom" ras enligt många - busiga och ganska aktiva, utan att vara sådär väldigt aktiva. Många sitter gärna på axlarna.


     


    Brittiskt korthår är en lugn ras. Där är det ofta stor skillnad.


     


    Annars finns ju blåa huskatter, kan han inte tänka sig en sådan?

  • roxylady

    Ja Russian blue har jag också kikat på lite. De verkar riktigt goa dem med. En släkting har dem och de går ju även bra ihop med barn vad jag förstått. Är ju ett måste då vi väntar liten.

    Ja det är sant, men det var inte det lättaste att hitta :)

  • IceJossan

    Ett viktigt tips: Vänta med att skaffa katt tills Liten kommit ut! Först då märker ni hur mycket tid ni har över, och kan även snabbt få ett hum om hur katten är med småbarn. Det är väldigt väldigt många katter som börjar protestkissa när familjen fått barn, många gånger sker det på barnets saker så som säng, vagn och leksaker... Då är det väldigt mycket bättre att vänta tills barnet kommit så att katten slipper den förändringen. Bättre att den kommer in i familjen när alla medlemmar redan finns där.

  • roxylady

    Jo jag tänkte också på det. Vi bor även bättre till då för både bebis och katt. Så det har vi tänkt på också. Hört om dessa kissemissar som inte trivs med att en liten är på väg och så får man göra sig av med dem.. Det är ju väldigt trist. Så det blir nog när bebis är några månader gammal. Och precis! När man vet hur mkt tid man har. Men det är roligt att planera lite vad man ska ha för kissemiss :)

  • Rigmor Mortis

    Chartreux vet jag inget om, men enligt de sidor jag hittar vid en googling är de ganska lugna, tystlåtna och stillsamma. Stämmer det tror jag att en blå britt skulle passa precis lika bra, de är dessutom vanliga och blått är en färg många uppfödare ägnar sig åt.

  • roxylady

    Ja de verkar perfekta som familjekatter! Ja vi kollar även på brittiska korthår också. Okej! Det visste jag inte! Kul att veta att de mest försöker få fram blåa :) Vi håller även ögonen öppna på britterna.

    Jag har nu funnit en svensk tjej i Finland som planerar en kull i början på 2012 så går det som det ska så kommer de vara levklara runt våren/sommaren nästa år. Det skulle vara alleles perfekt! Verkar som det inte är alldeles för krångligt att importera katter från Finland heller då viking line är hjälpsamma med sådant. Vad vi fått höra i alla fall.

    Ska bli spännande att se hur det blir! Kul att börja planera i alla fall!

  • snedtak
    roxylady skrev 2011-08-14 18:54:37 följande:
    Ja de verkar perfekta som familjekatter! Ja vi kollar även på brittiska korthår också. Okej! Det visste jag inte! Kul att veta att de mest försöker få fram blåa :) Vi håller även ögonen öppna på britterna.

    Jag har nu funnit en svensk tjej i Finland som planerar en kull i början på 2012 så går det som det ska så kommer de vara levklara runt våren/sommaren nästa år. Det skulle vara alleles perfekt! Verkar som det inte är alldeles för krångligt att importera katter från Finland heller då viking line är hjälpsamma med sådant. Vad vi fått höra i alla fall.

    Ska bli spännande att se hur det blir! Kul att börja planera i alla fall!
    Detta är en jättegammal tråd, men jag är nyfiken på hur det gick?
  • roxylady

    Det blev tyvärr ingen kisse Vi väntar tills vi bor i hus då jag känner att jag inte vill ha den i lägenhet.

  • IceJossan
    roxylady skrev 2012-11-05 00:33:48 följande:
    Det blev tyvärr ingen kisse Vi väntar tills vi bor i hus då jag känner att jag inte vill ha den i lägenhet.

    Tänk på att det inte behöver vara bättre för katten bara för att ni bor i hus. En innekatt mår lika bra som en utekatt om den får bra med stimulans för både kropp och sinne, och den slipper alla de faror en utekatt utsätts för. Om det är innekatt vs. utekatt saken gäller så tänk på att ett område som för det mänskliga ögat ser fint ut för en katt inte alltid är det. Titta bortom de gröna buskarna innan ni bestämmer er: Är det tätbebyggt område där det kan finnas grannar som ogillar katter och kan lägga ut gift eller på annat sätt skada katten? Finns det många andra katter i området så att er katt riskerar att bli skadad och/eller bortjagad så att den inte vågar komma hem? Är det biltrafik i området? Man kan inte skydda katten emot allt, men man måste fundera noga på om det är värt att katten riskerar att bli förgiftad, bortjagad och/eller skadad eller dödad bara för att man tycker att den ju ska få lite frisk luft eftersom det är naturligt för den. Ha den då hellre som innekatt och gå ut på promenad med den varje dag så att den får komma ut på ett säkert sätt!


     


    Om det nu är så ni tänker. För många som väntar med att skaffa katt tills de flyttat till hus tänker att så fort man har en liten trädgård så kan man släppa ut katten fritt, utan att tänka på farorna som så lätt kan undvikas. Flyttar man ut på landet blir ju förutsättningarna bättre, om det är i lämpligt område - Risken för rovdjur tillkommer ju, men risken att katten blir illa behandlad eller skadad av grannar, andra katter och bilar minskar istället.

Svar på tråden Någon som kan någo om Chartreux?