• apricos

    KUB 1:600 vid 32 års ålder vad fick ni ?

    Är nyfiken på era resultat från KUB testet.

    min räka hade 1.7 bred nackspalt, tycker själv det är en låg siffra men ändå fick jag inte högre sannolikhet än 1:600 vilket är över DS risk, men det känns ändå lågt när man läser om tjejer som fått runt 25 000.

    Vad fick ni för resultat, finns det nått medeltal för KUB tester?

  • Svar på tråden KUB 1:600 vid 32 års ålder vad fick ni ?
  • Lindis1974

    Vi fick 1:28 för Trisomi 18 och 13
    1:754 för Trisomi 21 ( DS)
    Vi moderkaksprov visades det sig att bebis hade DS och inte Trisomi 18 eller 13 som vi hade hög risk för. Vi kommer aldrig göra KUB igen då det bara är ett sannolikhetstest som inte går att lita på.

  • htsny2001

    Lindis1974: Jag är helt överens med dig angående KUB. Man blev bara mer nervös efter man får resultat. Om man vill veta så ska man gå direkt till MKP eller FVP.
    Kan jag fråga om varför har du fått sånt risk på KUB? Menar om är det blodprov eller nackspalten som drog ner resultat?? 

  • Lindis1974

    Det var blodprovet som drog ner det. Nackspalten tvärtom höjde Trisomi 21 risken för att den var så bra. Så chocken blev så stor när det visades sig att det var DS.

  • Lindis1974

    Sänkte Trisomi21 risken men jag. Vi fick alltså en bättre siffra pga nackspalten var perfekt.

  • Nicki2011

    Jag gjorde KUB/NUPP när jag var 36 år!
    Resultat: 1:454.
    Enl. bedömn. var nackmåttet bra. Det som drog ner siffran var mitt blodprov. Hon sa att det är vanligt att blodresultatet drar ner lite om man ätit "Stimulerande preparat", som Pergotime o dyl.
    Vi gick inte vidare med MKP el. FP.

    Jag har beräknad förlossning om 30 dagar, så bara att hoppas att vi tagit rätt beslut och får ett friskt barn!BabyLYCKA TILL!{#emotions_dlg.flower}

  • htsny2001

    Nikki2011: Håller tummarna att allt ska gå bra för er!!

    Lindis1974: Jag har fått 1:154 på trisomi 21n (åldersrisk är 1:111) och 1:20000 på trisomi 18 och 13. Det är åckså ett IVF barn, så jag verkligen hoppas att det var alla harmoner som görde att blodprov var inte som det skulle varit.  Hoppas vi får resultat på MKP på fredag. Jag är jätte nervös.   

  • Lindis1974

    Hoppas det går bra för er. Vår var oxå IVF.
    Det är ju mycket större chans ni får ett glatt besked :)

  • Nicki2011
    htsny2001 skrev 2011-07-13 14:42:15 följande:

    Nikki2011: Håller tummarna att allt ska gå bra för er!!

    Lindis1974: Jag har fått 1:154 på trisomi 21n (åldersrisk är 1:111) och 1:20000 på trisomi 18 och 13. Det är åckså ett IVF barn, så jag verkligen hoppas att det var alla harmoner som görde att blodprov var inte som det skulle varit.  Hoppas vi får resultat på MKP på fredag. Jag är jätte nervös.   


    Tack, snälla!!! Håller tummarna för er också på fredag!!!!{#emotions_dlg.flower}

  • Äntligen dax

    Är 31 år och hade en nackspalt på 1,8 mm. Enbart nackspalten gav en risk för DS på 1:1400 och de andra trisomierna bättre resultat. Var dock helt säker på att få sämre resultat efter blodprovet men risken blev istället lägre och slutade på 1:10 000 för DS.

  • callmepreggoornot
    Theaass99 skrev 2024-04-12 14:49:20 följande:

    Nån som vet om 2,5 i nackspalt är brett? Är 1/600 dåligt resultat?? Borde jag göra nipt?


    Enklare om du håller dig till egna trådar än att skriva en fråga i en tråd från 2011 :)
  • Theaass99
    callmepreggoornot skrev 2024-04-12 14:57:49 följande:
    Enklare om du håller dig till egna trådar än att skriva en fråga i en tråd från 2011 :)
    Gu va elakt sagt av dig!!
  • callmepreggoornot
    Theaass99 skrev 2024-04-12 15:24:22 följande:
    Gu va elakt sagt av dig!!
    Ok. Gu va mycket spammat på sista tiden av dig!! Eller va... Att dra upp en gammal tråd hjälper inte dig så vad är otrevligt i det?
  • Theaass99
    callmepreggoornot skrev 2024-04-12 15:29:02 följande:
    Ok. Gu va mycket spammat på sista tiden av dig!! Eller va... Att dra upp en gammal tråd hjälper inte dig så vad är otrevligt i det?
    Har du inget snällt att säga så säg inte alls istället 
  • callmepreggoornot
    Theaass99 skrev 2024-04-12 18:05:18 följande:
    Har du inget snällt att säga så säg inte alls istället 

    Det var inget elakt alls utan ett konstaterande för du får inte hjälp av att dra upp gamla trådar.


     


    Antar att du vet..

  • Theaass99
    callmepreggoornot skrev 2024-04-12 18:34:52 följande:

    Det var inget elakt alls utan ett konstaterande för du får inte hjälp av att dra upp gamla trådar.


     


    Antar att du vet..


    det är många som fått hjälp som varit oroliga. Tänkte att de va värt att testa. Eftersom jag vill komma i kontakt med andra som varit med om liknande. Har fött ett sjukt barn tidigare så har ingen lust att göra om det.
  • MagganTop

    Har aldrig gjort kub däremot nipt, pga ålder valde vi att gå direkt på nipt för kände att åldern skulle dra ner kub resultat. har fått 1:20000 på alla mina tre barn, första barnet var jag 34 år, sista barnet 37 år gammal

  • Fliselisan

    Håller med om nipt. Jag valde också bort KUB för att slippa oroa mig och fundera. Nipt ger ju ett väldigt säkert svar.

Svar på tråden KUB 1:600 vid 32 års ålder vad fick ni ?