• Astarte

    VARFÖR får jag inte skriva "vart"?

    Det lilla ordet "vart" används dagligen av de allra flesta. "Det där vart ju bra", till exempel. Så fort man får en penna i handen blir det fina, lilla ordet plötsligt bannlyst och får inte användas. I skrift får det bara heta "blev". Av någon anledning får inte heller "ju" vara med och man ska därför skriva "det där blev bra".

    Jag har aldrig fattat varför! Det är ju ett bra ord. Alla förstår vad man menar och det är inte vagt eller mångtydigt. Så VARFÖR har ordet förpassats från skriftspråket? Har ordet gjort något fel för att förtjäna denna bannlysning?

    Kan inte någon förklara för mig som inte fattar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 20:15
    Det är alltså INTE adverbialet "vart" som i "vart går du" jag menar, utan bara verbet "vart".

  • Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?
  • Astarte
    Åsa skrev 2011-06-13 17:01:24 följande:
    I informellt skriftspråk typ forum eller privatbrev är det ingen som lägger sig i hur du skriver. I mer neutral text kommer många att reagera negativt. Och nej, långt ifrån alla talar på det sättet i landet i stort även om det är så i din landsdel. Det handlar om vilken målgrupp du har med vad du skriver. I vissa sammanhang kan det informella lite dialektala uppfattas neutralt eller positivt, i andra inte. I skolsammanhang etc  uppmuntrar man förstås ett språk som uppfattas neutralt av de flesta.
    Ordet används förmodligen inte lika frekvent överallt. Jag menade bara att det är för utspritt för att kunna kallas dialektalt.

    Jag har en teori om att "vart" används för att beskriva snabbare förlopp i talspråket. Om jag säger "det blev mörkt" så har det mörknat och blivit kväll, men "det vart mört" används mer när lampan gick, typ. Det här är som sagt bara en teori efter att ha funderat ganska länge på det här lilla ordet, men jag undrar om det inte ligger lite i det. Självklart är det inte 100%, men tendensen finns. I svenskan har vi ju annars ingen form för perfektum exakum / aorist och det här är kanske en liten ansats till det som finns som en självklarhet i många andra språk.
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-13 17:19:26 följande:
    Frågar du mig så får du inte ens säga det. Det gör vi inte här i Skåne heller.
    Varför?
  • Fru Kwasthilda

    Varför vad? Varför vi inte säger det? För att det är felaktigt såklart Det är helt enkelt inkorrekt svenska. Sen så finns det en hel del andra fuluttryck här men det är en annan sak.

  • Astarte
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-13 21:15:33 följande:
    Varför vad? Varför vi inte säger det? För att det är felaktigt såklart Det är helt enkelt inkorrekt svenska. Sen så finns det en hel del andra fuluttryck här men det är en annan sak.
    Nämen det är ju det som det inte är. Det är därför jag startat tråden.

    (ja, ni har en del fuluttryck för er.)
  • Fru Kwasthilda

    SAOL tycker ålderdomligt och/eller provinsiellt i alla fall..

  • Åsa
    Astarte skrev 2011-06-13 20:31:09 följande:
    Ordet används förmodligen inte lika frekvent överallt. Jag menade bara att det är för utspritt för att kunna kallas dialektalt.

    Jag har en teori om att "vart" används för att beskriva snabbare förlopp i talspråket. Om jag säger "det blev mörkt" så har det mörknat och blivit kväll, men "det vart mört" används mer när lampan gick, typ. Det här är som sagt bara en teori efter att ha funderat ganska länge på det här lilla ordet, men jag undrar om det inte ligger lite i det. Självklart är det inte 100%, men tendensen finns. I svenskan har vi ju annars ingen form för perfektum exakum / aorist och det här är kanske en liten ansats till det som finns som en självklarhet i många andra språk.
    Då väljer jag att kalla det provinsiellt  och arkaiskt i stället Jag kallar det inte felaktigt (något som talas av mer än några få modersmålstalare _är_ inte felaktigt talspråk och detta är relativt utbrett uppenbarligen), men därmed inte sagt att det är allmänt gångbart eller neutralt utanför sina områden ens i tal, eller neutralt i text ens bland alla som brukar säga så.  Alltså, givetvis kan du skriva så, men du riskerar att fokus tas från innehållet i vad du skriver till ditt ordval=störning i kommunikationen.

    Hela ditt resonemang i det undre stycket kan säkert stämma i zoner där det används men blir totalt meningslöst i områden där man (vi) över huvud taget inte säger "vart" som synonym till blev.
  • Vemdär
    Astarte skrev 2011-06-12 20:54:09 följande:
    Precis! Det är därför jag undrar varför alla människor påstår att det skulle vara fel. Jag är mest bara intresserad av fenomenet. Vet du om det stod så redan i Gustav Vasas bibel? Jag har inte den här, bara 1917 och 2000.
    Ni menar på att det automatiskt blir rätt så fort det står i bibeln? :P
  • Astarte
    Vemdär skrev 2011-06-13 21:38:41 följande:
    Ni menar på att det automatiskt blir rätt så fort det står i bibeln? :P
    Nej, hur lyckades du få det till det?
  • Svanteeian

    Intressant tråd! Trodde som de flesta här att det var dialektalt eller talspråksmässigt. Men nej, TS har helt rätt. Det är ålderdomligt och helt korrekt att använda vart för blev.

    Det är helt enkelt imperfektformen av varda.

    Vart det klart så?

  • Nittiotalisten

    Det beror nog på att det uttalas så olika beroende på vilken dialekt man pratar. Norrlänningar säger vars, de som pratar rikssvenska säger vart, skåningar säger var etc.

Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?