• Svar på tråden BFA söker pilotfamiljer
  • AnnaKarin10

    Så här stod det i BFA's nyhetsbrev:

    Krav på familjer:

    Gifta par, högst 45 år äldre än barnet
    Medgivande: öppet eller för barn lägst upp till 3-4 årsåldern
    Ensamstående kan komma ifråga endast för barn äldre än 10 år

    Barnbeskeden liknar Östeuropa i övrigt, dvs det finns ofta olika diagnoser.

  • Jezziie

    Sånt meddelande fick jag med, är man öppen för äldre barn är ju detta ett bra land.

  • tinaek

    Hej
    Vi är Pilotfamilj till Ryssland och BFA. VI har skickat våra första handlingar och nu väntar vi på barnbesked. Super spännande!!
    Är det ngn mer som är pilotfamilj till Ryssland??
    /M 

  • KMS

    Vi håller i skrivande stund på att samla ihop alla intyg mm som behövs för att få skicka vår ansökan till Ryssland och bli sk Pilotfamilj. Spännande!

    Som i de flesta adoptionsprosesser är det en berg-och-dal-bana av känslor och ihopsamlande av dokument och intyg. Mellan varven är det full fart med läkarbesök, insamlamde av intyg mm, för att sedan bli långa perioder av väntan och rastlöshet.
    Fick i dagarna veta att alla intyg till Ryssland måste innehålla föräldrarnas fullständiga namn, de namn som står i passen, med samma stavning som i passen. Så nu måste vi vända oss till "vår" socialsekreterare i kommunen och be denne att klämma dit även våra andranamn, som inte kom med i första svängen.

    Dessutom kräver Ryssland ett Intyg om psykisk hälsa. Man kan tyvärr oftast inte vända sig till vårdcentralen eller psykmottagningen hos Landstinget utan måste själv leta rätt på en privat psykolog som till en kostnad av ca 10 000:- kan hjälpa till att ta fram detta intyg....

    Som sagt en spännande berg-och-dal-bana som vi hoppas hoppas hoppas leder till att vi blir utvalda till föräldrar! :)

    //KMS

  • TinaM

    Hej!
    Jag och min man kom hem för några dagar sedan från vår första resa till Ryssland , vi är en sk pilotfamilj för BFA. En fantastisk resa där vi fick träffa vår guldklimp . Vi blev verkligen väl mottagna och har haft en intensiv vecka med besök här och besök där och påskrifter både här och där! Och framförallt fick vi en heldag på barnhemmet.
    Nu väntar vi på andra omgången instruktioner för insamling av mera papper, och det gör vi med glädje, såklart !
    KMS & tinaek: Lycka till!

  • Idoli
    KMS skrev 2011-07-24 22:30:48 följande:

    Vi håller i skrivande stund på att samla ihop alla intyg mm som behövs för att få skicka vår ansökan till Ryssland och bli sk Pilotfamilj. Spännande!

    Som i de flesta adoptionsprosesser är det en berg-och-dal-bana av känslor och ihopsamlande av dokument och intyg. Mellan varven är det full fart med läkarbesök, insamlamde av intyg mm, för att sedan bli långa perioder av väntan och rastlöshet.
    Fick i dagarna veta att alla intyg till Ryssland måste innehålla föräldrarnas fullständiga namn, de namn som står i passen, med samma stavning som i passen. Så nu måste vi vända oss till "vår" socialsekreterare i kommunen och be denne att klämma dit även våra andranamn, som inte kom med i första svängen.

    Dessutom kräver Ryssland ett Intyg om psykisk hälsa. Man kan tyvärr oftast inte vända sig till vårdcentralen eller psykmottagningen hos Landstinget utan måste själv leta rätt på en privat psykolog som till en kostnad av ca 10 000:- kan hjälpa till att ta fram detta intyg....

    Som sagt en spännande berg-och-dal-bana som vi hoppas hoppas hoppas leder till att vi blir utvalda till föräldrar! :)

    //KMS


    Vad roligt att ni är igång!

    Oj vad dyrt med 10 000! Vi behöver också psykologintyg till Ungern och är bosatta i Sthlm. Tycker det är lite knepigt att få tag på en psykolog såhär i semestertider.

    Mycket att tänka på, men det är roligt att vara igång tycker jag. Lycka till allihopa!
  • tinaek

    Hej

    Idag fick vi besked om att vi får lov att åka o träffa våra prinsar nästa vecka så nu är resan bokad!!!!!!!!!
    Känns fruktansvärt overkligt och man vet inte hur man skall tänka, känna eller vara...???!!!

    Vi ordnade med psykologintyg och vi betalade 1600 för oss båda.... Leta på så finner ni bättre pris än dessa
    10 000 kr. För det känns ju som lite mycket!. Vi hittade en kanon spykolog i Lund. om man är boende i skåna vill säga!

    Ikväll skall jag och maken försöka att förbereda oss ....... hihihihi jag är så glad! 
     

  • fabbemam
    tinaek skrev 2011-08-17 20:02:54 följande:
    Hej

    Idag fick vi besked om att vi får lov att åka o träffa våra prinsar nästa vecka så nu är resan bokad!!!!!!!!!
    Känns fruktansvärt overkligt och man vet inte hur man skall tänka, känna eller vara...???!!!

    Vi ordnade med psykologintyg och vi betalade 1600 för oss båda.... Leta på så finner ni bättre pris än dessa
    10 000 kr. För det känns ju som lite mycket!. Vi hittade en kanon spykolog i Lund. om man är boende i skåna vill säga!

    Ikväll skall jag och maken försöka att förbereda oss ....... hihihihi jag är så glad! 
    Grattis till Prinsarna jag förstår att du är i ett känslokaos!
    Lycka till med allt!
  • Hej och Hopp
    tinaek skrev 2011-08-17 20:02:54 följande:
    Hej

    Idag fick vi besked om att vi får lov att åka o träffa våra prinsar nästa vecka så nu är resan bokad!!!!!!!!!
    Känns fruktansvärt overkligt och man vet inte hur man skall tänka, känna eller vara...???!!!

    Vi ordnade med psykologintyg och vi betalade 1600 för oss båda.... Leta på så finner ni bättre pris än dessa
    10 000 kr. För det känns ju som lite mycket!. Vi hittade en kanon spykolog i Lund. om man är boende i skåna vill säga!

    Ikväll skall jag och maken försöka att förbereda oss ....... hihihihi jag är så glad! 
     
    Stort grattis till er - så spännande!
  • Namaste72

    Grattis tinaek!


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • KMS

    Hej!

    Nu har vi bokat psykolog. Och det blev liiite billigare, 7000:- och det verkar vara det billigaste man kan hitta här vi bor, utan att behöva åka 10-12 mil enkel resa... (Bor i mellersta Norrland)
    Vi har tagit in offerter från flera privata psykologer i närområdet eftersom psykmottagningen på vårdcentralen inte tar på sig uppgiften.
    Så det är bara att öppna den "stora" börsen och betala.... :S

    Så nu är det nog bara det intyget kvar innan vi ska skicka vår lunta papper till Ryssland.

    tinaek: Grattis! Gud så roligt och spännande!

  • TinaM

    tinaek: GRATTIS! Maila dig innan, skrev att jag hoppades att de skulle ringa snart , så snart kunde jag aldrig ana! Lycka till igen!!!

Svar på tråden BFA söker pilotfamiljer