• Laurin

    De går inte ut med barnen på förskolan! *irriterad*

    Som rubriken lyder, på min dotters förskola så har man knappt varit ute nånting alls på hela vintern. Vädret växlar förstås och jag har förståelse för att man inte går ut i -20 eller full snöstorm, men det har varit många fina dagar också där man har valt att sitta inne...
    Min dotter går på mellanavdelningen där de flesta är 2,5-4 år gamla. Barnen på avdelningen för äldre barn är definitivt ute betydligt mer, jag ser dom ofta ute då jag hämtar min dotter.

    Jag tog upp detta till diskussion med pedagogerna på mitt barns avdelning där jag påpekade att jag tycker det är viktigt med utevistelse och fick då fullständigt medhåll och de pedagoger som då var på plats verkade tycka att det var lite pinsamt att det påpekades. Dagen efter var barnen ute. Men sedan dess....? Nej.
    Nu när jag frågar vid hämtning om de har varit ute är svaret alltid nej och ibland diverse ursäkter. Jag har valt att inte gå in i en diskussion igen,bland annat för att jag får känslan att man inte är så intresserarad av att diskutera saken med mig men jag känner bara att jag kokar över snart!! Nästa vecka är det föräldramöte och jag vill ta upp det här och höra om jag verkligen är den enda föräldern som reagerar över det här! 

    Men HUR ska jag formulera mig och förberede mig så jag inte bara smetar ihop allting i ren ilska? I övrigt är jag nöjd med både förskola och pedagoger, men detta är ett stående irritationsmoment som jag känner behöver ändras på NU!!

  • Svar på tråden De går inte ut med barnen på förskolan! *irriterad*
  • GrannenUnder

    Kan du inte prata med någon av de andra föräldrarna innan och höra om de känner som du? Det kanske är lättare att inte koka över om man har flera med sig från början =)

  • Survivor11

    Kan du inte kontakta andra föräldrar och se om dem tycker likadant och försöka påverka tillsammans?
    Eller kanske gå via kommunen?

  • Pinky81

    Känner igen det där...
    Det är samma på min dotters förskola, i sommras var de ute varje dag, både fm och em... Nu är de inte ute alls.
    Som mest EN fm ELLER em per vecka å det tycker jag e på tok för lite.
    Min dotter är 3år och älskar att vara ute!

    Har tänkt ta upp det på vårt utvecklingssamtal som är här i vår!

    /Pinky81

  • canmamma

    Ja försök att låta bli att låta alltför arg eller anklagande. Fråga vad de har för riktlinjer angående utevistelse och hur man som förälder kan påverka dem. Fråga om pedagogerna föredrar vissa typer av ytterkläder och skor? Om ni som föräldrar kan göra något för att underlätta utevistelsen i form av klädval och utrustning. Försök hålla det konstruktivt och produktivt. Poängtera att din dotter gillar och mår bra av att vara ute i friska luften. Ja och så kan du ju ta upp något separat som du är nöjd med på förskolan med. För att vara lite diplomatisk. Och kom ihåg att våren snart är här och då blir det så mycket lättare att ta sig ut. 

  • pigglet

    Det var ju ett bra tips - så kan du göra på föräldramötet. Påpeka att du tycker att de är ute alldeles för sällan, och fråga om det är så att de anser att ni som föräldrar behöver tänka på något särskilt runt barnens kläder eller så, något som skulle underlätta för dem att vara ute?

    Annars är mitt tips att tjata, tjata, tjata. Det har jag gjort. Det som "tog skruv" var när jag påpekade att de hade ju väldigt många barn som kom samtidigt som vi lämnade, vid 9-tiden. Och att om de såg till att någon personal var ute då, så slapp de ju klä på de 5-7 barnen som lämnades påklädda!

    Nu har det blivit väldigt stor skillnad! De är ute mellan 8.45-10.45 varje dag, samt från kl 15.00 tills alla gått hem vid 17.30. På tisdagar har de skogs-dag (fast inte just nu när det är så mycket snö att det inte går gå i skogen) och då är de ute 9-13, äter lunch och har läsvila i skogen innan de går tillbaks! Hur mysigt som helst!

    Det beror helt på personalen och deras inställning till utevistelse. Själv anser jag att man ÄR ute 2 gånger/dag, så är det bara.
    *Ljudvolymen är så otroligt hög inomhus, alla behöver komma ut.
    *Frisk luft är bra, den tar liksom slut inne med de stora barngrupperna som är nu för tiden.
    *Det är färre konflikter ute, dels beroende på att det blir större ytor och även pga att stressnivån minskar (delvis pga ljudnivån och dels pga att den gör det bara av själva naturen).
    *Barnen får röra på sig, utan tjat från personalen om att man inte får springa osv.

    Jag skulle aldrig kunna acceptera att det går veckor utan att de går ut. Man får vara jobbig och fråga och tjata, skulle inte det räcka så skulle jag ta det med rektorn. Föräldrana ska ha möjlighet att påverka verksamheten.

  • Laurin

    Jag aldrig haft en agressiv eller argsint framtoning då jaghar tagit upp detta eller diskuterat det med pedagogerna, men nu på sistone verkar man bli irriterad över att jag ens frågar om de har varit ute nåt under dagen...och så ska det ju inte vara, då växer min irritation iallafall. Det är bra synpunkter ni kommer med, skall definitivt försöka prata med fler föräldrar på avdelningen om detta, men oavsett vad så känner jag att det måste tas upp under föräldramötet.


    Det finns säkert föräldrar som inte tycker att deras barn ska behöva gå ut,och att det är kallt (trots plusgrader som det är nu hos oss) för det har jag också fått höra från en pedagog. Men huvudsaken är att hela ämnet vädras ordentligt- för jag tycker inte att det är ok att sitta inne och uggla hela dagarna en hel vinter på en förskola, det uppmuntrar ju inte direkt barnen i deras lust till att vara ute heller.

  • AgnesGN

    Hej.


    Ur en förskollärare perspektiv vill jag bara lufta lite här.


    Självklart ska barnen vara ute mer än en dag i veckan, givetvis beroende på väder och så vidare. Men vid hyfsat bra väder tycker jag absolut att barnen i den åldern kan vara ute minst en gång om dagen, om än en kortare stund vid sämre väder. Helst vid den åldern då de i princip kan klä på och av sig själva. På vår förskola försöker vi vara ute minst en gång per dag men gärna två. En gång på förmiddagen och en gång runt 15-16 fram tills barnen går hem. Även om jag jobbar på en avdelning med 1-2 åringar där det gäller att klä på och av alla själv. Men självklart är det skönt att vara inne ibland, det sticker jag inte under stol med, där vi väljer att vara inne och pyssla istället för proceduren att gå ut. Men det är så pass sällan så det gills inte. =P

    Jag tycker det är bäst att vara ärlig med personalen på förskolan. Ifrågasätt på en gång. Säg vad du tycker. Men på ett "fint" sätt kanske så du inte låter sur... =P Om du fattar. Vänte inte för länge heller med att ta upp det. Fråga gärna i hallen och be dem ta upp det på föräldramötet själva och förklara för alla föräldrar varför de varit inne så mkt. De kanske har någon bra förklaring, jag vet inte.

    Men ärlighet och att ta upp det på ett sätt som att du låter frågande och inte dömande tror jag är den bästa vägen. I alla fall om jag går till hur jag själv skulle reagera. Jag är ju på mitt jobb för att se till att barnen mår bra, och de mår riktigt bra av att få komma ut ibland. Jag är ju på mitt jobb för era barn, därför tycker jag att ni har all rätt att påverka och tycka till. Om läget är att några pedagoger inte vill gå ut, kanske en av dem kan göra det med några av barnen där bl.a. ditt barn är med ute. Men det är inte alltid man orkar gå ut på eftermiddag vid hämtning, men de måste ju vara ute på förmiddagen! Det låter faktiskt konstigt att de inte varit ute alls under flera dagar om än korta stunder.

  • Alexi

    Vi lämnar ute varje dag, gör så året runt, väldigt smidigt och då vet man att de alltid är ute. de har bestämt att från typ 7.30 på morgonen tar de emot barnen ute och kommer ut med de som kommit tidigare. detta är en grupp 1-2-åringar och vi bor i Stockholm

  • Laurin

    Tog upp saken igår vid hämtning och fick återigen medhåll och en slags förklaring till varför det har varit så dåligt med utevistelse under vintern. Pedagogen tyckte precis som jag att man måste vara ute även under vinterhalvåret och att det hade diskuterat saken i personalgruppen. Man planerar att gå ut oftare nu framöver iallafall, och jag hoppas verkligen att det blir en förbättring.

  • karenina28

    Jag älskar min dotters dagis!!! världens goaste fröknar, MEN vi har samma problem med utevistelse, barnen är ute knappt en gång i veckan. då jag tagit upp detta med fröknarna säger dom att det är jobbigt för de yngre barnen med kylan och snön. Men kan inte en fröken gå ut med de lite större barnen och två stanna inne med de små?
    detta har jag inte fått svar på.
    En annan sak som irreterar mig mycket är att ofta när jag hämtar min dotter sitter barnen samlade i lekahallen runt en tv och tittar på film.......detta gillar jag inte.
    Det räcker med bolibompa hemma, tycker jag.
    nån gång om dom har inplanerat hade väl vart en sak men detta är lite väl ofta.
    Jag vill att  tiden på dagis skall vara aktiv o inte placerad framför en tv.

    Men som jag sa så är allt annat underbart med hennes dagis....

  • ladysoul77
    karenina28 skrev 2011-02-04 09:06:41 följande:
    Jag älskar min dotters dagis!!! världens goaste fröknar, MEN vi har samma problem med utevistelse, barnen är ute knappt en gång i veckan. då jag tagit upp detta med fröknarna säger dom att det är jobbigt för de yngre barnen med kylan och snön. Men kan inte en fröken gå ut med de lite större barnen och två stanna inne med de små?
    detta har jag inte fått svar på.
    En annan sak som irreterar mig mycket är att ofta när jag hämtar min dotter sitter barnen samlade i lekahallen runt en tv och tittar på film.......detta gillar jag inte.
    Det räcker med bolibompa hemma, tycker jag.
    nån gång om dom har inplanerat hade väl vart en sak men detta är lite väl ofta.
    Jag vill att  tiden på dagis skall vara aktiv o inte placerad framför en tv.

    Men som jag sa så är allt annat underbart med hennes dagis....
    Titta på TV på dagis?! Har jag aldrig hört talas om! Det hade jag inte gillat alls.. Sorry OT, TS..

    På min dotters förskola är de ute 1-2 ggr om dagen om det inte är helt värdelöst väder eller om de saknar för många personal.. Det finns ju så många fördelar med utevistelse, både för barn och vuxna. Mindre sjukdoms-spridning, mindre röj inomhus, man blir trött av ljudet inomhus o.s.v. Jag håller med om att det är framtoningen i kritiken som är grejen. Det är ju inget orimligt du kräver. Frisk luft borde vara en självklarhet. 
  • Lizette4barn

    Hur svårt kan det vara att gå ut. När barnen är så stora är utevistelse en självklarhet. Alla pedagoger vet väl att utevistelse minskar sjukdom. Som förälder ska och kan du ställa krav. Vilket trams att fråga runt bland andra. Det är du som tycker så, och framför det då. Jag skulle aldrig acceptera det. På våran förskola är dom alltid ute kl.9 med barn 1-3 år. Dom större går ut lite senare. Det har inte direkt varit fint vinterväder varje dag. Ställ krav!!

  • lillvilda

    har du frågat varför de inte är ute. jag är nämligen själv förskollärare på en småbarns avdelning å det har varit en lång period nu där vi bara kunnat gå ut med våra äldre barn å ibland knappt det. Det är verkligen jobbigt. Vår gård har varit som en isbana å de små faller oavbrutet och det blev tillslut farligt. Nu äntligen har isen börjat ge med sig så vi vågar ut igen.


  • Annelitan

    På min flickas dagis är dom ute varje dag  om vädret tillåter det...och barnen får välja lite själva med om dom vill var ute och leka eller vara inne..det tycker jag är jätte bra... min flicka älskar att vara ute, men skönt att dom kan välja lite själva också om dom hellre vill var inne en dag...eller tvärt om...dom brukar dela på fröknarna som jag har förstått det...jätte bra tycker jag.

    Sen har det ju varit dagar nu i vinter där dom skottat av tak och sånt då inga barn kunnat vara ute såklart...och då har det blivit en inne dag.

  • amomentlikethis

    Känner igen mig i det du skriver TS.

    Jag har mina barn på samma dagis men 2 olika avdelningar som ligger i olika hus.
    På min tös dagis (hon är 2½ år) så är dom ute nästan varje dag. Är det pissväder så stannar dom inne men småregnar det eller snöar lätt/blåser lätt så är dom ute en stund ändå. Dom går på utflykter och hittar på massor av saker med barnen. Ett kanondagis med kanonpersonal!

    På min sons dagis (han är 4 år och autistisk med egen resurs) så är dom nästan aldrig ute. "det är dåligt väder", "fattas personal" m.m. och så de vanliga ursäkterna med att dom inte orkar med min son ute trots att han har en egen resurs, som VALDE att springa efter ett autisktiskt barn då h*n tog jobbet!
    Jag orkar inte tjafsa med dom men har bett habiliteringen (sonens läkarteam, specifikt specialpedagogen) prata med dom om varför det är viktigt att han får komma ut.
    Ibland så låter dom min son stanna inne när alla andra är ute bara för att dom inte orkar med honom...Å han blir jätteledsen över.

    Nu har jag valt att inte ta diskussionen i vinter men nu när det börjar bli vår så ska jag säga till dom att han ska få gå ut med samma förutsättningar som övriga barnen. Han har ju en egen personal som ser efter honom! Han fick även stanna inne i somras då övriga barn fick gå ut...
    Kommer dom med massa dåliga ursäkter så funderar vi på att byta dagis för hans del. bara för att han är funktionshindrad så ska han inte behöva sitta inne för att dom inte klarar av honom. Skaffa kompetent personal då.

    Så jag tycker att du TS ska säga till personalen att det finns inte dåliga väder, bara dåliga kläder!
    Prata med övriga föräldrar och va på dom på mötet.

  • hajarhamdouni

    Jag ser att det är många som skrev att du ska kontakta andra föräldrar innan du pratar oså men enligt läroplanen ska alla barn vara utomhus varje dag så att det spelar ingen roll om andra föräldrar känner som dig eller inte. Ditt barn har rätt till att vara utomhus varje dag året runt. Ta det upp med rektorn annars med kommunen. Ge aldrig upp för att få ditt barns rättigheter och lycka till!

Svar på tråden De går inte ut med barnen på förskolan! *irriterad*