• Swahney

    Kvinnor som är svetsare.

    Jag ska utbilda mig till svetsare i början av nästa år. och jag undrar om det finns några mer kvinnor som är svetsare. då det inte värkar vara så vanligt.


    det jag undrar mest är hur synen är på kvinnor inom det yrket.


    hoppas det finns någon att prata med om detta jobb.

  • Svar på tråden Kvinnor som är svetsare.
  • TheMilky

    Jag har arbetat som svetsare, men slutat pga att jag utvecklade astma.
    Jag är främst utbildad på TIG, men har även kört MMA och rörtråd.
    Jag har jobbat som ensam tjej med att svetsa truckgafflar och även på ett bygge i Norge.
    Det krävs skinn på näsan, som vanligt i mansdominerade yrken. Men är du bara säker på din sak och kan svara för dig, så går det vägen.
    Idioter finns på alla arbetsplatser.
    Numera är det bara min man som är svetsare, han står i startgroparna för egen firma. Och det är väl smidigt om jag kan hjälpa till emellanåt också :)

  • MejaKiZnic

    Aldrig jobbat som det men lärt mig flertal olika sorters svetstekniker, väldigt roligt och bra att ha.


    ♥мєℓιηα,
  • thebettygirl

    Jag är själv inte svetsare men jobbar i ett företag med kvinliga svetsare, och det fanns även kvinnliga svetsare hos min förra arbetsgivare. Precis som TheMilky skrev så är det ofta tufft för tjejer att vara svetsare, precis som det är i andra mansdominerade branscher. Men är man duktig och har skinn på näsan, ja, då är det inga problem! Tyvärr så är det så att många tjejer som utbildar sig till svetsare inte klarar av trycket och söker sig till andra yrken efter ett tag. Jag vet inte om det är för omgivningens negativa syn på kvinnor i mansdominerade arbete eller om det är för att jobbet är för tufft, men jag tror på det förstnämnda. Hur som, jag önskar dig lycka till och hoppas att du är en av dom som klarar det galant och förbättrar statistiken, det behövs!

  • Less is more

    Är också nyfiken...är 50+ kvinna som
    vill omskola mig till nåt mer praktiskt. Vill ha ett rörligt jobb istället för kontorsjobbet.
    Jag siktar in mig på ett rätt långt arbetsliv. 

    Så,  en öppen fråga, rent konkret, hur är det att vara svetsare ?  Är utrustningen och arbetsställningarna mycket  tunga eller är det vldigt olika beroende på uppdrag?  Finns det också mer "finmekaniskt" arbete?  Hur jobbar folk - kan man åka runt i landet på olika uppdrag ?

Svar på tråden Kvinnor som är svetsare.