• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Fjällfärd
    Sjp30 skrev 2024-01-24 01:21:14 följande:
    Jag tycker det där ser ut som en jättefin stegring, GRATTIS!! Hjärta För mig svängde gravidsymtomen jättemycket i början och var orolig varannan dag :). I vecka 8 försvann tom alla symtom och jag bokade in ett ultraljud snabbt men där fanns en levande liten böna. Symtomen kom tillbaka med dubbel kraft i vecka 9 istället Skrikandes Så var inte orolig att det svänger även för dig (även om det är lättare sagt än gjort).
    Men åh tack, så himla skönt att höra ❤️ Har varit jättesvårt att få tag i bilder på andras stegringar och eftersom det är vårt första sträck så vet jag inte riktigt hur det ska se ut eller kännas med symtom för mig. Är ju så olika för alla. 

    Haha ja alla säger att jag ska vara glad och njuta så länge man inte har symptom. Idag har jag fått tillbaka lite symtom som ömma bröst och ilningar i livmodern till och från. Är ju inte skönt rent fysiskt, men psykiskt så känner man ju sig ner gravid.

    Tänkte boka in ett VUL i vecka 7-8 faktiskt. Tror det känns skönt att kolla hur det ser ut för att kunna slappna av lite. 
  • Sjp30
    Fjällfärd skrev 2024-01-24 02:41:19 följande:
    Men åh tack, så himla skönt att höra ❤️ Har varit jättesvårt att få tag i bilder på andras stegringar och eftersom det är vårt första sträck så vet jag inte riktigt hur det ska se ut eller kännas med symtom för mig. Är ju så olika för alla. 

    Haha ja alla säger att jag ska vara glad och njuta så länge man inte har symptom. Idag har jag fått tillbaka lite symtom som ömma bröst och ilningar i livmodern till och från. Är ju inte skönt rent fysiskt, men psykiskt så känner man ju sig ner gravid.

    Tänkte boka in ett VUL i vecka 7-8 faktiskt. Tror det känns skönt att kolla hur det ser ut för att kunna slappna av lite. 
    Jag slutade testa med såna stickor ganska snabbt för dom varierade så mycket, någon morgon kunde det vara svagare än gårdagens.
    Jag köpte istället såna clearblue med veckoindikator och såg att det stegrade till 2-3 veckor och 3+ 😊.

    Ja, jag tycker verkligen du ska boka in ett VUL om du är nojig, jag gjorde två stycken innan NIPT och tycker att det är värt det! Så skönt att kunna slappna av lite och se ett tickande hjärta ❤️.

    Vad ?skönt? att du fått tillbaka lite symtom, rent psykiskt iallafall 🙂

    Lycka till med lilla bebisen nu och håller tummarna för att det går hela vägen!!
  • Fjällfärd
    Sjp30 skrev 2024-01-24 09:20:32 följande:
    Jag slutade testa med såna stickor ganska snabbt för dom varierade så mycket, någon morgon kunde det vara svagare än gårdagens.
    Jag köpte istället såna clearblue med veckoindikator och såg att det stegrade till 2-3 veckor och 3+ 😊.

    Ja, jag tycker verkligen du ska boka in ett VUL om du är nojig, jag gjorde två stycken innan NIPT och tycker att det är värt det! Så skönt att kunna slappna av lite och se ett tickande hjärta ❤️.

    Vad ?skönt? att du fått tillbaka lite symtom, rent psykiskt iallafall 🙂

    Lycka till med lilla bebisen nu och håller tummarna för att det går hela vägen!!
    Ja precis, har beställt sånna med veckoindikator nu för att testa just det! 😊

    Skönt att höra att det är fler som nojar. Tänker att det är så när man vet att man inte bara kan bli gravid igen om det inte skulle gå vägen ❤️

    Tusen tack, vi håller tummarna 🤞🏻
  • fs456

    Hej!
    jag har ett AMH 0,13 Högt FSH och kom inte ens till äggplock vid IVF sept och december. Jag fyller 42 och inga barn  


    25/1 plussade jag! Gravid 2-3v. Får panik när folk säger grattis för vi går på nålar här hemma Och väntar på blödning  


    tog progesterontest idag vilket var 65 och läkaren bedömde jag inte behövde progesteron. 


    ni med erfarenhet? kan det gå vägen? Hur håller man ut och försöker slappna av? Tempar men funderar på att sluta för blir ba orolig. Ställt frågan om tidigt VUL pga ev utomkveds 2018 men ännu inget svar. Alla försök har verkligen gjort en till en paranoid kärring :)

  • Fjällfärd

    Tänkte bara uppdatera att vi varit på tidigt ultraljud idag (7+5) och det var ett litet pyre där inne med hjärtslag som hade utvecklats precis som det ska! 

    Vi blev alltså gravida spontant precis när vi väntade på min mens för att påbörja hormonbehandling för IVF. Jag hade AMH värde på 0,28 och 0,58 tagit två gånger i höst 2023 och var 33/34år. 

    Vi har bestämt oss för att tro på att detta ska gå hela vägen nu 😊 tar ju såklart lite tid att landa i det hela och fatta att det är sant och på riktigt. Men ska vara rätt goda odds när man kan se "hjärtat" slå och att det utvecklats fint såhär långt 💕


    BF ca 27/9-2024
  • Sjp30
    Fjällfärd skrev 2024-02-15 15:19:44 följande:

    Tänkte bara uppdatera att vi varit på tidigt ultraljud idag (7+5) och det var ett litet pyre där inne med hjärtslag som hade utvecklats precis som det ska! 

    Vi blev alltså gravida spontant precis när vi väntade på min mens för att påbörja hormonbehandling för IVF. Jag hade AMH värde på 0,28 och 0,58 tagit två gånger i höst 2023 och var 33/34år. 

    Vi har bestämt oss för att tro på att detta ska gå hela vägen nu 😊 tar ju såklart lite tid att landa i det hela och fatta att det är sant och på riktigt. Men ska vara rätt goda odds när man kan se "hjärtat" slå och att det utvecklats fint såhär långt 💕


    Åh vad kul! Klart det kommer gå vägen 😍
    Här har vi precis varit på RUL och väntar en liten tjej som verkar må bra! Också med AMH på 0,28 och fick knappt ut några ägg under IVF:en (detta var dock spontan graviditet efter medicinering för prolaktinom) ☺️
  • fs456
    Fjällfärd skrev 2024-02-15 15:19:44 följande:

    Tänkte bara uppdatera att vi varit på tidigt ultraljud idag (7+5) och det var ett litet pyre där inne med hjärtslag som hade utvecklats precis som det ska! 

    Vi blev alltså gravida spontant precis när vi väntade på min mens för att påbörja hormonbehandling för IVF. Jag hade AMH värde på 0,28 och 0,58 tagit två gånger i höst 2023 och var 33/34år. 

    Vi har bestämt oss för att tro på att detta ska gå hela vägen nu 😊 tar ju såklart lite tid att landa i det hela och fatta att det är sant och på riktigt. Men ska vara rätt goda odds när man kan se "hjärtat" slå och att det utvecklats fint såhär långt 💕


    Åh jag ligger någon dag efter dig! UL idag. Foster på 14mm och 148 hjärtslag. Ca 7+2/ 7+5. KUB om en månad. AMH 0,13. Testat IVF men fick inga ägg, hänvisad till ÄD. Spontant gravid. När hade du ägglossning?
  • Fjällfärd
    fs456 skrev 2024-02-20 16:36:59 följande:
    Åh jag ligger någon dag efter dig! UL idag. Foster på 14mm och 148 hjärtslag. Ca 7+2/ 7+5. KUB om en månad. AMH 0,13. Testat IVF men fick inga ägg, hänvisad till ÄD. Spontant gravid. När hade du ägglossning?
    Men åh stort grattis!! Vi hann ju aldrig påbörja vår IVF men flera läkare lyfte äggdonation som alternativ om inte IVF lyckades.

    Jag hade ägglossning runt den 7/1 (hade LH topp på stickor den 5/1). Är i vecka 8+4 idag. Vi har planerat KUB 25/3 men funderar på att avboka och göra NIPT istället då vi oavsett måste betala för KUB då jag är under 35. 
    BF ca 27/9-2024
  • fs456
    Fjällfärd skrev 2024-02-21 13:05:15 följande:
    Men åh stort grattis!! Vi hann ju aldrig påbörja vår IVF men flera läkare lyfte äggdonation som alternativ om inte IVF lyckades.

    Jag hade ägglossning runt den 7/1 (hade LH topp på stickor den 5/1). Är i vecka 8+4 idag. Vi har planerat KUB 25/3 men funderar på att avboka och göra NIPT istället då vi oavsett måste betala för KUB då jag är under 35. 
    Min ägglossning lite oklar. Brukar inte få jättestarkt men hade utslag 6-7/1 OCH 12/1. Gissar min ÄL var mellan 8-12/1. Mitt UL sa 7+5 iaf och KUB 26/3! Men är 41 så får det betalt. Hur har du mått?
  • Fjällfärd
    fs456 skrev 2024-02-21 20:35:05 följande:
    Min ägglossning lite oklar. Brukar inte få jättestarkt men hade utslag 6-7/1 OCH 12/1. Gissar min ÄL var mellan 8-12/1. Mitt UL sa 7+5 iaf och KUB 26/3! Men är 41 så får det betalt. Hur har du mått?
    Ah okej! Jag har alltid väldigt starka utslag på LH testet och har regelbunden mens (28 dagar) trots lågt AMH. Så förhoppningsvis upptäckte vi det i tid. Vi blev erbjudna KUB till självkostnadspris (2500kr) men har valt att göra NIPT istället (5500 inkl ultraljud). Så vi får ett tidigt ultraljud istället för KUB via regionen. 

    Jag har faktiskt mått väldigt bra. Lite trött senaste veckan och kunnat varit lite illamående mellan måltiderna men aldrig kräkts så generellt väldigt bra. Hur har du mått?
    BF ca 27/9-2024
  • fs456
    Fjällfärd skrev 2024-02-22 12:14:13 följande:
    Ah okej! Jag har alltid väldigt starka utslag på LH testet och har regelbunden mens (28 dagar) trots lågt AMH. Så förhoppningsvis upptäckte vi det i tid. Vi blev erbjudna KUB till självkostnadspris (2500kr) men har valt att göra NIPT istället (5500 inkl ultraljud). Så vi får ett tidigt ultraljud istället för KUB via regionen. 

    Jag har faktiskt mått väldigt bra. Lite trött senaste veckan och kunnat varit lite illamående mellan måltiderna men aldrig kräkts så generellt väldigt bra. Hur har du mått?

    Hur har det gått för er? 


    Mått apa och varit så avtrubbad att de sjukskrev mig. Gjort en del UL och nu KUB vilket visade låg risk och ett foster som ser fint ut :) Varit sååååå nervös då jag fyller 42 och detta är vår enda chans iom det och lågt AMH. 

  • Fjällfärd
    fs456 skrev 2024-03-29 17:27:38 följande:

    Hur har det gått för er? 


    Mått apa och varit så avtrubbad att de sjukskrev mig. Gjort en del UL och nu KUB vilket visade låg risk och ett foster som ser fint ut :) Varit sååååå nervös då jag fyller 42 och detta är vår enda chans iom det och lågt AMH. 




    Jag har i stort sett mått bra! Var extremt trött vecka 10-12 men det har börjat lätta nu (vecka 15 i morgon). NIPT visade att det var helt normalt. Verkligen så skönt när man har lågt AMH, oavsett ålder. 
    BF 29/9-2024
  • fs456
    Fjällfärd skrev 2024-03-31 14:57:04 följande:


    Jag har i stort sett mått bra! Var extremt trött vecka 10-12 men det har börjat lätta nu (vecka 15 i morgon). NIPT visade att det var helt normalt. Verkligen så skönt när man har lågt AMH, oavsett ålder. 
    Går också in i v15 i morgon :) känner Det börjar vända nu :D
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH