• SretnaJa

    7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?

    Min son blir 7 månader om bara två dagar och han är en ganska tyst bebis förutom sina glädjeskrik, pruttljud med munnen, skratt och lite "Aah, Oooh, Eeeeh, Aaah". Ibland kan man höra något nytt ljud "Blauu" kan det då t.ex. låta men det försvinner lika snabbt som det kom, dvs han säger det en gång väldigt sällan.

    Det är inget Baba, Dada, Mama, Papa osv. Läser runt om alla yngre bebisar som är i full gång med sitt livliga prat och informationssidor som talar om att bebisar vid 7 månaders ålder SKA kunna jollra/babbla på detta sätt.. Men min son gör ju inte det! 

    Då blir jag givetvis väldigt orolig... Tycker det är obehagligt. Därför vill jag nu höra hur det var för er och era små.

    Vad ÄR normalt? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-16 20:19
    Vill tillägga att han inte heller imiterar mina ljud.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 00:41
    Vill bara uppdatera ifall någon tittar in här senare. Babblet kom vid 10,5 månad.. massa baba, mama, dada, tata, papa, gaga...

    Nu vid 11 mån säger han pappa och mamma med mening.

  • Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?
  • SretnaJa
    Lingonblom skrev 2010-10-17 22:32:05 följande:
    Han sade mest "Aaaaa" och sånt. Han "pruttade" med munnen och gjorde ljud med varierande styrka men det var inget direkt artikulerat. När han var mindre sade han lite mer, ett tag var det "läo" och ett tag "agööö" minns jag. Sen slutade det och blev mest "Äääää" fast under några dagar sa han "de". 

    Sedan helt plötsligt en vacker dag satt han i min famn och jag sade "jag är din mamma. MAMMA." Då sade han "mamma". Jag höll på att smälla av. Sedan fortsatte han. Mama, baba, papa, dada...
    Låter lite som min kille då :) Hoppas det lossnar snart för honom också! Och vilken härlig känsla jag fick när jag läste om hur han sa mamma :)
  • Belleles

    Min är 8 mån och visserligen "snackar" han massor men det är inget vettigt. mest hej o mmmm.
    Han "svarar" dock när man pratar med honom men det är inget man förstår. Här hemma är det mest fokus på att härja runt och lära sig gå istället! :D

  • SretnaJa

    Åh jag tycker det är jobbigt. Jag försöker få honom att prata i konsonanter men han tar inte efter alls. Bara glädjetjuter, blåser med munnen och Aooar!

  • kakmamman
    SretnaJa skrev 2010-10-21 17:23:57 följande:
    Åh jag tycker det är jobbigt. Jag försöker få honom att prata i konsonanter men han tar inte efter alls. Bara glädjetjuter, blåser med munnen och Aooar!
    Upprepa ständigt, sitt ansikte mot ansikte å mmmmmmmmmMMMMMMMMMMMaaaMMMMMMA

    Säger han MMMMM när han äter?.. då  kan du göra likadant med munnen..."mmmmmm" sen öppnar du väldigt synligt och mycket och säger aaaaaa sen "mmmmmmmmmmmmmmmm" igen =D..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • SretnaJa

    Tack för tips vortbitarn :) Hur var/är det med din bebis vid 7 mån? Ska man oroa sig? Jag får jätteont i magen av det här faktiskt.

  • cruz

    Min yngsta kunde inte säga dada och dylikt förrän vid 9-10 månader och det var helt OK enligt bvc.  Jga tror inte att du behöver oroa dig alls.

  • kakmamman
    SretnaJa skrev 2010-10-21 21:23:15 följande:
    Tack för tips vortbitarn :) Hur var/är det med din bebis vid 7 mån? Ska man oroa sig? Jag får jätteont i magen av det här faktiskt.
    Det har kommit perioder då jag har trott att nåt är fel med språket =) men en dag så kom det bara.. Man såg hur han ansträngde sig genom att härma med enbart munnen..så som man själv ser ut när man säger "maammmaa" haha, sen en dag så kom det bara, han sade mama väldigt tidigt, och bappa.. och med tidigt menar jag runt 6 månader, eftersom dom flesta normalt gör det vid 8 månader, det är heller inte sent vid 9 månader.

    Men det är som med allt annat, det är olika utvecklingsperioder =)
    Är det något annat som bebisen lär sig så får resten vänta =)

    Min son t.ex han kryper inte, men eftersom han har hasat sig fram så har han ju lärt sig sitt sätt att ta sig fram =) han försöker krypa, men föredrar sitt has (fort går det)

    Men en dag när han åt mat som han tyckte så mkt om (banangröt) så sade han MMMM.. så gjodre jag likadant, men öppnade munnen samtidigt, och var  väldigt tjatig och höll på så hela tiden, varje dag.. haha, se kom det bara..en morgon när vi vaknade så kröp han mot mig och sade mha-ma.. <3
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Minxy

    Nämen jisses, inte stressa!

    Sonen började inte göra några "riktiga" ljud med mening förrän han var runt 1 år. Nu är han 2,5 och pratar så jag får skavsår i öronen.
    Dottern är 11 månader och har precis börjat säga "Dä" (där) och peka när man frågar vart t.ex. lampan är. Hon har också nu i dagarna börjat säga "Eejejejejejejej" och vinka hysteriskt när jag säger Hej då och vinkar på morgonen

    Det kommer.


  • Minxy

    Just ja, tidigare har hon bara "pruttat" med munnen (låter som en bil) och skrikit höga glädjetjut
    Hon brukar också säga "Usch!" ganska ofta, men jag vettetusan vad hon menar med just det ordet.

    Kan också nämna att när vår son väl började prata så gjorde han väldigt många egna ord i början. Mjölk hette Gila, banan hette Golla, Dagis hette Ogash, farfar hette Ajas osv.

    Numera pratar han som sagt hur bra som helst. Han är väldigt verbal och pratar mycket om hur han mår och känner sig, om hur han känt sig under dagen på dagis mm, t.ex: "Assmus putta Leo dagis å Leo ble lessen böjja gjina" (Rasmuss puttade Leo på dagis och Leo blev ledsen och började grina) och sedan låtsasgrinar han bara för att förstärka

    Han pratar mycket om sådan som ska hända i framtiden: "Mamma, mojjon du jag åka badhuset å Leo bli jättegla!" (Mamma, imorgon ska du och jag åka till badhuset och Leo blir jätteglad!)

    Så det kommer TS. 7 månader är ju verkligen INGENTING! Tänk på att bebben spenderat längre tid i din mage än utanför den än så länge


  • SretnaJa
    zelia skrev 2010-10-21 22:28:30 följande:
    Min yngsta kunde inte säga dada och dylikt förrän vid 9-10 månader och det var helt OK enligt bvc.  Jga tror inte att du behöver oroa dig alls.
    Tack tack tusen tack :)
    kakmamman skrev 2010-10-22 13:37:28 följande:
    Det har kommit perioder då jag har trott att nåt är fel med språket =) men en dag så kom det bara.. Man såg hur han ansträngde sig genom att härma med enbart munnen..så som man själv ser ut när man säger "maammmaa" haha, sen en dag så kom det bara, han sade mama väldigt tidigt, och bappa.. och med tidigt menar jag runt 6 månader, eftersom dom flesta normalt gör det vid 8 månader, det är heller inte sent vid 9 månader.

    Men det är som med allt annat, det är olika utvecklingsperioder =)
    Är det något annat som bebisen lär sig så får resten vänta =)

    Min son t.ex han kryper inte, men eftersom han har hasat sig fram så har han ju lärt sig sitt sätt att ta sig fram =) han försöker krypa, men föredrar sitt has (fort går det)

    Men en dag när han åt mat som han tyckte så mkt om (banangröt) så sade han MMMM.. så gjodre jag likadant, men öppnade munnen samtidigt, och var  väldigt tjatig och höll på så hela tiden, varje dag.. haha, se kom det bara..en morgon när vi vaknade så kröp han mot mig och sade mha-ma.. <3
    Du är så snäll som delar med dig av detta till mig! Tack så mycket för dina lugnande ord.
    Minxy skrev 2010-10-22 22:01:32 följande:
    Nämen jisses, inte stressa!

    Sonen började inte göra några "riktiga" ljud med mening förrän han var runt 1 år. Nu är han 2,5 och pratar så jag får skavsår i öronen.
    Dottern är 11 månader och har precis börjat säga "Dä" (där) och peka när man frågar vart t.ex. lampan är. Hon har också nu i dagarna börjat säga "Eejejejejejejej" och vinka hysteriskt när jag säger Hej då och vinkar på morgonen

    Det kommer.
     Hjärta Det betyder jättemycket för mig att du tog dig tid att svara på min fråga, för det här är något som jag tänkt mycket på och då känns det genast lite bättre när någon kan dela med sig av liknande erfarenhet där allting gått bra! Tusen tack! Jag håller er uppdaterade, skriver när något nytt händer sen :)

    Hittills kan jag säga att han verkligen "pratar" mer än tidigare, dock med sina vokaler, fast tidigare var han tystare än vad han varit de senaste dagarna. Aooar massor i jämförelse :) 
  • elinville

    Oj jisses, min son är 8 månader och jag är itne ett dugg orolig. Det enda han säger är typ ÖööööööÖÖöööH och Eh! Eh!


    Maja 0707, Malte 1002
  • MammatillEdvin

    Min var 9-10 månader när han började "prata" da-da, ma-ma osv.

    Han fyller två år om två veckor och de senaste veckorna har det sagt  poff med talet. 2-4-ordsmeningar.

    Inte stressa eller vara orolig!! :)

  • SretnaJa

    Vill bara uppdatera ifall någon tittar in här senare. Babblet kom vid 10,5 månad.. massa baba, mama, dada, tata, papa, gaga...

    Nu vid 11 mån säger han pappa och mamma med mening. 

  • kakmamman
    SretnaJa skrev 2011-03-01 00:39:54 följande:
    Vill bara uppdatera ifall någon tittar in här senare. Babblet kom vid 10,5 månad.. massa baba, mama, dada, tata, papa, gaga...

    Nu vid 11 mån säger han pappa och mamma med mening. 
    Du ser {#emotions_dlg.flower}

    Kul =)!!!
    vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • elinville
    elinville skrev 2010-10-24 08:42:03 följande:
    Oj jisses, min son är 8 månader och jag är itne ett dugg orolig. Det enda han säger är typ ÖööööööÖÖöööH och Eh! Eh!
    tänkte också uppdatera, min son var sen med ljudandet (eller?) som ni ser ovan, men idag är han 12½ mån och säger: mamma, pappa, titta, där, hej hej, tack tack, vovvov (till hunden) och så nåt som vi tror ska vara Maja (hans storasyster)
    Maja 0707, Malte 1002
  • Sfinxen123

    Hej är ni kvar här, undrar i så fall hur det har gått nu några år senare. Känner igen mycket i det StretnaJa upplevde med sin bebis. Min är 7 månader och jollar inte med konsonanter och verkar inte härma oss heller. 

Svar på tråden 7 månaders som inte babblar (T.ex. Dada, Mama, Baba) När började era?