• Vattenliljan

    Inte bli gravid under Provera-kur?

    Jag är förvirrad. Var hos gyn idag och fick då utskrivet Provera för tre månader. Jag förstod det som att jag skulle ta dessa för att få igång mensen och då kanske kunna bli gravid. Men nu när jag läser på ser jag att man inte ska ta Provera om man är gravid? Va? Betyder det att jag inte KAN bli gravid under den här kuren? Eller att vi måste använda skydd under tiden? I så fall slösar jag ju bort tre månader som jag kanske skulle kunna bli gravid under?

  • Svar på tråden Inte bli gravid under Provera-kur?
  • lyckligtlottad1982

    Jag skall börja med provera på måndag och jag funderar på exakt samma sak. Någon som vet?

  • laetus et liber

    Hej!
    Vad jag förstår kan man bli gravid under kuren. Det man ska vara noga med är att vara säker på att man inte är gravid när man börjar med kuren och sedan ta gravtest innan man börjar med nästa omgång för att sökerställa att man inte tar tabletterna om man är med barn. Lycka till!

  • lyckligtlottad1982
    laetus et liber skrev 2010-10-24 13:51:09 följande:
    Hej!
    Vad jag förstår kan man bli gravid under kuren. Det man ska vara noga med är att vara säker på att man inte är gravid när man börjar med kuren och sedan ta gravtest innan man börjar med nästa omgång för att sökerställa att man inte tar tabletterna om man är med barn. Lycka till!
    Jag tänkte med tanke på att kuran startar dag 16 i cykeln. Man kan ju inte veta om man blivit gravid vid ev ägglossning dag 14 om man är osäker på om man haft ägglossning eller inte.
  • Honken

    Jag äter Provera från dag 16 cykeln, det är ju omöjligt och veta om man är/kommer att bli gravid då.. Enligt min gyn så ska det inte vara någon fara att äta Provera så tidigt i en ev. graviditet.

  • laetus et liber

    2. INNAN DU ANVÄNDER PRIMOLUT-NOR


    (...)


    Graviditet ska uteslutas innan behandlingen påbörjas. Om en förväntad månatlig blödning uteblir, måste graviditet uteslutas innan en ny behandlingsomgång påbörjas. Vid menstruationsförskjutning bör Primolut-Nor endast användas i de cykler man med säkerhet vet att en tidig graviditet ej föreligger.


    Graviditet

    Fall av maskulinisering av kvinnliga foster har beskrivits efter användning av noretisteronacetat under första hälften av graviditeten. Använd därför inte Primolut-Nor under graviditet annat än på bestämd ordination från läkare.


     


    Så det verkar ju inte vara någon egentlig fara att bli gravid på primolut nor. Jag började inte på dag 16 i cykeln eftersom jag inte har någon cykel.

  • Vattenliljan

    Jag har faktiskt struntat i att ta Provera. Första gången jag var hos gyn och vi pratade om detta minns jag att hon sa att om jag skulle få en sån kur måste jag vara säker på att jag itne är gravid än eftersom det kan abortera fostret. o.O Och jag tänker inte "kasta bort" tre månader i onödan. Så jag kör på utan, så får vi se vad hon säger när vi ses i januari. :P

  • rumpnisse16

    Hej!

    Nu puffar jag för den här gamla tråden. Hur gick det för er alla? Jag är själv i samma situation nu. Var på ett par VUL förra veckan för att se över ev. ägglossning men allt läkaren kunde se var en cysta på äggstocken. Var även på VUL igår och fick ordinerat att börja med provera igår. 

    Grejen är att det digitala ägglossningstestet visade positivt och kroppen antydde ägglossning under helgen och jag var då med min sambo. Vad händer egentligen om jag äter provera och jag skulle ha blivit gravid? Nu är chanserna minimala men tänker utifall. Fick även ta gravtest hos läkaren igår men det visade negativt. Det skulle ju omöjligt kunna visa positivt så nära inpå. Tänkte faktiskt inte på att fråga där och då. 

Svar på tråden Inte bli gravid under Provera-kur?