• ysla

    Vad har ni som är hemmaföräldrar för utbildning/tidigare jobb?

    Jag tyckte det var underbart att vara hemma med vår son, men tycker också väldigt mycket om mitt arbete och hade nog inte kunnat gå tillbaka till det om jag varit borta mcyket mer än de två år jag väntade med att återgå. Hur är det för er som är hemma många år, kan ni återgå till era tidigare jobb, eller har ni avstått från att i framtiden kunna arbeta inom det ni är utbildade för?

  • Svar på tråden Vad har ni som är hemmaföräldrar för utbildning/tidigare jobb?
  • miss nöjd

    Min önskan är att bli hemmaförälder. I Dec går mitt vikariat ut och har tackat nej till förlängning. Jag vill ta dec-jan och känna efter vad jag vill. Kommer leva som en hemmamamma. Mannen tycker att det är ok så varför inte. känns det vettigt för oss båda ser jag inga problem med att fortsätta. Kanske hoppa in extra då och då om jag känner att jag har behov av att jobba. Är utbildad Leg röntgensjuksköterska

  • Hemmaföräldern
    miss nöjd skrev 2010-09-27 09:31:08 följande:
    Min önskan är att bli hemmaförälder. I Dec går mitt vikariat ut och har tackat nej till förlängning. Jag vill ta dec-jan och känna efter vad jag vill. Kommer leva som en hemmamamma. Mannen tycker att det är ok så varför inte. känns det vettigt för oss båda ser jag inga problem med att fortsätta. Kanske hoppa in extra då och då om jag känner att jag har behov av att jobba. Är utbildad Leg röntgensjuksköterska
    Du kommer inte att ångra dig :)
  • Strawbaby

    Jag tog min gymnasielärarexamen förra våren och fick sedan vår andra son under hösten och hann alltså aldrig börja jobba som lärare. Däremot har jag kvar mitt extrajobb på ICA och har gått upp i timmar nu när min man är pappaledig.

    Just nu fungerar butiksjobbet SUPER eftersom barnen är så små (1 & 3 år)! jag jobbar ca 70 % och maken är hemma 100 % vilket gör att vi får så mycket tid ihop hela familjen. Först hade vi tänkt att barnen skulle börja på dagis nästa höst, men NEJ. Det känns helt fel. Vi vill inte ha våra barn på dagis, inte än.

    Därför har planen ändrats. När min man börjar jobba igen i augusti ska jag vara hemmamamma igen Det går inte att kombinera särskilt bra med läraryrket, däremot kan jag gå in och jobba lite extra på ICA och ha kvar jobbet som kontaktperson.

    Jag är glad att jag pluggade vidare när jag hade lusten till det, nu har jag min examen. Karriär kan jag dock göra om något år, när barnen blivit lite större. Nu är jag först och främst småbarnsmamma!

  • Miew

    Jag har jobbat som kocka på förskola, hoppat in som vikarie. Men nu sen snart åtta år är jag hemma heltid med mina tre barn.
    Jag jobbar dock lite i sambons företag, och varje månad så sätter han in pengar på mitt pensionssparande.


    Viggo & Gry & Veras mamma
  • tessilus

    ingen utbildning alls. har vetat sen jag vart gravid att jag ville vara hemmamamma för alltid har jobbat inom vården innan men är nu hemma. det är itne bara när dom e små som dom behöver tid, det är även när de blir större åxå då det är träningar o pluggande o massa stöd i allt...så jag håller mig hemma ett tag till. vissa dagar håller jag på att bli tokig(haha) men det går fort över

  • Hemmaföräldern
    tessilus skrev 2010-10-10 00:51:55 följande:
    ingen utbildning alls. har vetat sen jag vart gravid att jag ville vara hemmamamma för alltid har jobbat inom vården innan men är nu hemma. det är itne bara när dom e små som dom behöver tid, det är även när de blir större åxå då det är träningar o pluggande o massa stöd i allt...så jag håller mig hemma ett tag till. vissa dagar håller jag på att bli tokig(haha) men det går fort över
    Ibland blir det intensivt men klarar man det så klarar man tonåren mycket lättare..... tror jag. Små barn små problem.... stora barn stora problem Och övning ger färdighet :)
  • nynne76

    Sjuksköterska som är hemma sedan snart fyra år. Jobba kan jag göra sedan men denna underbara tiden kommer aldrig igenHjärta

  • Lenora

    Efter universitetet jobbade inom IT i 6 år innan jag skaffade barn. Jag känner mig säker på att jag kan återgå till min karriär i framtiden. Jag har startat en egen firma och jobbar lite hemifrån med enkla IT jobb just nu men det tar inte upp mer än 5 timmar i veckan i snitt. Särskilt mycket pengar är det inte men givande för mig och jag får mycket tid för min älskling och mina vänner och deras barn.

    Det jag har gått miste om är den årliga löneökningen på någon tusenlapp i månaden. Trist, men det är värt det för mig. 

  • idjos

    Vad glad jag blir av att se så många hemmaföräldrar :D

    Jag fick mitt första barn i juni 09 och väntar mitt andra nu i januari. För mig var det ingen tvekan om vad jag ville, vara hemma. Hittils är det det bästa jag gjort och jag antar att det fortfarande kommer att vara det.

    Jag tänker inte heller missa det här åren med barnen, jag vägrar rent ut sagt, och att man har sämre ekonomi struntar jag i, jag har lärt mig att prioritera.

    Jag är utbildad psykiatrisköterska/undersköterska och utbildad administratör, men jag kommer inte gå tillbaka till mitt arbete på intensiv psykiatrin sen. Jag har helt andra planer.

    Ännu än gång så är jag glad att se att många väljer att vara hemma!!

  • idjos
    idjos skrev 2010-11-08 20:20:07 följande:
    Vad glad jag blir av att se så många hemmaföräldrar :D

    Jag fick mitt första barn i juni 09 och väntar mitt andra nu i januari. För mig var det ingen tvekan om vad jag ville, vara hemma. Hittils är det det bästa jag gjort och jag antar att det fortfarande kommer att vara det.

    Jag tänker inte heller missa det här åren med barnen, jag vägrar rent ut sagt, och att man har sämre ekonomi struntar jag i, jag har lärt mig att prioritera.

    Jag är utbildad psykiatrisköterska/undersköterska och utbildad administratör, men jag kommer inte gå tillbaka till mitt arbete på intensiv psykiatrin sen. Jag har helt andra planer.

    Ännu än gång så är jag glad att se att många väljer att vara hemma!!
    FEL av mig, psykiatriskötare ska det stå...
  • Frida m fyra

    Jag är socionom. Blev klar strax innan min äldste son föddes och sedan dess har jag varit hemma. Sju år nu. Och många fler kommer det att bli. Jag är så glad att jag har möjlighet att välja såhär och vi vinner så mycket på det hela familjen. Om jag kommer att jobba som socionom i framtiden vet jag inte. Jag har ett litet företag nu som jag hoppas få igång mer framöver. Jag skulle föredra att kunna arbeta hemifrån och lägga upp mina egna tider även i framtiden. Tid till barnen är det viktigaste för mig.

Svar på tråden Vad har ni som är hemmaföräldrar för utbildning/tidigare jobb?