• livet leker

    Började nytt jobb i går.. skift.. ÅNGEST :-(

    Nytt jobb 2 skift, 7-16 (fredagar 7-12,30 ) ena veckan samt 15,30-00,00 (fre 12,30-19,30)

    Jag känner bara ångest, barnen vaknar tidigt på morgonen och jag är trött..

    Känns som jag bara gnäller, snälla kan jag få höra lite erfarenheter av 2 skift? Fördelar?

  • Svar på tråden Började nytt jobb i går.. skift.. ÅNGEST :-(
  • Ögonstenen

    om jag ska vara ärlig så hatar jag jobba skift...
    skulle jag hitta ett nytt jobb så skulle jag byta på en gång..har 2 småbarn själv.
    man hinner inte ens träffa dom när man jobbar kväll..

  • Guy
    livet leker skrev 2010-06-08 13:13:53 följande:
    Nytt jobb 2 skift, 7-16 (fredagar 7-12,30 ) ena veckan samt 15,30-00,00 (fre 12,30-19,30)

    Jag känner bara ångest, barnen vaknar tidigt på morgonen och jag är trött..

    Känns som jag bara gnäller, snälla kan jag få höra lite erfarenheter av 2 skift? Fördelar?
    Jag har arbetat inom industri och hade ungefär samma arbetstid som du har, 15:00 till 23:00 och efter 6 månader klarade jag inte av det.

    Mitt barn vaknade 05.00 och jag var alltid trött. Ibland sov vi lite tillsammans efter lunch innan jag skulle lämna honom på dagis (som inte funkade så bra heller eftersom han var där så kort tid och på konstiga tider).

    Numera arbetar jag med en rullande schema med en arbetstid mellan 07 och 21:00  och det är katastrof. Mina barn går i skolan och ibland när de slutar 14:30 då ska jag börja jobba. Ibland när jag kom hem har de redan somnat. Jag arbetar endast 75% men ändå det funkar inte. Jag vill gärna ha ett jobb med dagtid.
  • bambigirl

    Min man jobbar 13-00 vv och 00-06 vv.

    När han jobbar så han slutar 00 så både hämtar och lämnar jag barnen (de vaknar ca halv 7). Det blir långa dagar för dem (7-16.30), men det funkar ju inte att jobba om man bara får sova 6 timmar knappt.

    När han jobbar natt hämtar han när han sovit klart (ca 15.30).

  • SunnyDay

    Jag jobbar heltid på restaurang och jobbar varannan helg annars blandat kväll och dag! Har inga barn än, men hatar ändå att jobba skift, min dröm är att få kontorstider i min framtid...

    Hehe... Förstår att du vill höra pepp, men fy fan vad det suger att alltid jobba när andra är lediga och att aldrig få in några ordentliga rutiner i vardagen pga jobbet!

  • Dragonia

    Jobbar också skift och nackdelarna överväger definitivt fördelarna.

    Jag kan bara komma på en fördel och det är att man inte behöver stressa lika mycket på morgonen när man börjar sent, men det är tyvärr allt. Sen har vi i och för sig aldrig behövt ha heltid på dagis för att vi kunnat turas om att lämna lite senare eller hämta lite tidigare. Men vi är sällan tillsammans hela familjen på grund av knepiga arbetstider.

    Det går heller inte att ha någon kvällsaktivitet, som träning eller kvällskurs och så man får tacka nej till kalas/besök och middagar.

    Nackdelarna behöver jag kanske inte gå in på mer..

  • Guy
    SunnyDay skrev 2010-06-08 22:56:53 följande:
    Jag jobbar heltid på restaurang och jobbar varannan helg annars blandat kväll och dag! Har inga barn än, men hatar ändå att jobba skift, min dröm är att få kontorstider i min framtid...

    Hehe... Förstår att du vill höra pepp, men fy fan vad det suger att alltid jobba när andra är lediga och att aldrig få in några ordentliga rutiner i vardagen pga jobbet!
    Arbetar du på restaurang på IKEA?
  • Fru Sveden

    Jag jobbade innan 06:35-15:10 (fredag: 06:35-14:40) och 15:10-22:55 (Fredag 14:40-20:55) Jag hatade att jobba tidigt eftersom det blev så långa dagar för mig. När jag jobbade tidigt så gick jag upp 04:10 och min man lämnade sonen på dagis vid 08:00 och jag hämtade vid 16:40. När jag jobbade sent lämnade jag sonen vid 10:00 och min man hämtade vid 16:30. Alltså fick sonen mycket kortare dagar de veckor som jag jobbade sent och både jag och min man tyckte det var bättre när jag jobbade sent.

    Nu vaknade sonen visserligen inte så jätte tidigt utan kanske runt 7 så det var inga som helst problem för mig att orka med dagen. Visst jag var trött när jag kom hem strax efter 00, men jag kunde ju gå och lägga mig med en gång eftersom jag hade massor med tid att göra det jag skulle göra på dagen efter jag lämnat sonen på dagis.

    Jag trivdes jätte bra med det. De veckorna jag jobbade tidigt såg jag alltid fram emot de veckorna jag skulle jobba sent. Sedan fick jag byta och bara jobba tidigt och jag trodde jag skulle dö. Att gå upp 04:10 varje dag och sedan hämta sonen på dagis efter jobbet och vara hemma vid 17:00 varje dag och sedan underhålla sonen, fixa mat och när sonen somnat göra det jag ville göra själv fungerade inte så bra. Speciellt inte när jag var/är gravid. Min kropp pallade inte med att gå upp så tidigt. Men men...

    Så som sagt jag älskade shift. Då hade jag något att se framemot de tidiga veckorna

  • livet leker
    Amira skrev 2010-06-08 19:19:59 följande:
    Jobbar du helg?
    Inga helger tack o lov..
  • Karisma

    Jag och min karl jobbar skift mot varandra.

    Jag jobbar 05.58-14.30 (fre till 15.30) vv och 14.18-23 (fre ledig) vv.
    Karln jobbar 05.30-14 vv och 13.50-23 vv (fre ledig) Han pendlar även 4mil till jobbet.

    Barnen går på förskolan mellan kl.10-15 mån-tors, fre ledig. De får vara där trots att vi är hemma, både för deras skull och för att vi ska kunna sova om vi känner att vi behöver göra det innan vi går på em skiftet.

    Nu innan sem jobbar jag dagtid, efter skift igen. Barnen är på förskolan just nu 06.25-15 vv och 10-16.30 vv (fre ledig). När vi båda jobbat dagtid under en period var de där 06.25-16.30. Jag tycker det är bättre för dem när vi jobbar skift än dagtid.

    /K

  • SunnyDay
    Guy skrev 2010-06-09 08:15:49 följande:
    Arbetar du på restaurang på IKEA?
    Nä, på en Max Hamburgerrestaurang =D
  • gabi1969

    Jag har arbetat skift olika skift under perioder i mitt liv. 


    värst var nattskift. 


    ska börja nytt jobb ( har varit arbetslös)

    5:48-14:31 mån-tors. Fredag 5:48-15:00. En vecka

    14:28-23:30 Mån-tors. Fredag ledig. En vecka

    sen börjar det om igen. 


    jag trivs bäst att arbeta 7-16?

    jag har också ångest av skiftarbete. Mina barn är vuxna jag är 57 år. 


    värst är det på eftermiddagarna. Men jag ska kämpa och får försöka att acceptera mina tider. 


    nu har jag haft tur eftersom lönen är väldigt bra för industriarbete. Jag ska köra truck.  Det har jag gjort i många år.  


    att köra truck är inte så tråkigt slitsamt men kan ibland vara stressigt. Ledig varann fredag slippa stå vid en maskin. 


    det är ett jobb inom pappersindustrin så det är rent och fräscht i lokalerna. 


    det är detta jag får väga in och fokusera på. 


     

Svar på tråden Började nytt jobb i går.. skift.. ÅNGEST :-(