• Pillemajsan

    Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan

    Jag har tänkt att börja med soppdieten på Söndag, vore kul om vi blir fler som börjar då och kan puscha på varandra.

    När jag kört den i 1 vecka kommer jag köra GI metoden.

    Soppdieten


    SoppdietenSoppdieten, även kallad för bantarsoppan eller kålsoppan, är en diet som går ut på att nå en snabb viktminskning med hjälp av att äta soppa på kort tid. På en vecka skall man ha uppnått en viktminskning med 5 kilo. Dietsoppan äter man av varje dag i sju dagar tillsammans med en färdig meny.


    Receptet för dietsoppan ser ut enligt följande:


    6 gula lökar 1 kålhuvud 4 morötter 1 selleristjälk 2 gröna paprikor Vatten att koka grönsakerna i, som sedan används i soppan 2 burkar krossade tomater 3 buljongtärningar 2 påsar pulverlöksoppa

    Man skall koka grönsakerna tills de har mjuknat och krydda soppan med nyttiga kryddor och örter.


    Menyn som man skall följa utöver att äta soppan, ser ut enligt följande:


    Dag 1: Du får äta av soppan och frukt tills du blir mätt, du får dock inte äta banan.


    Dag 2: Du får äta av soppan och grönsaker tills du blir mätt, du får dock inte äta ärter, bönor och potatis.


    Dag 3: Du får äta av soppan, frukt och grönsaker tills du blir mätt, du får dock inte äta banan, ärter, bönor och potatis.


    Dag 4: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till max 8 bananer med max 8 glas lättmjölk.


    Dag 5: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till 300 g nötkött och sex tomater.


    Dag 6: Du får äta av soppan tills du blir mätt och kan nu äta obegränsat av nötkött och grönsaker.


    Dag 7: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till råris, grönsaker, fruktsafter, te eller kaffe.


  • Svar på tråden Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan
  • HannaS86

    Hehe apropå vikten över helgen där. Jag hade tränat väldigt mycket under dagen och hängde därefter med min syster i solen när hon körde sina hästar. Jag joggade bakom. Det var sådär 5km och verkligen stekande hett så jag kände mig rätt matt och uttorkad när jag kom hem. Då vägde jag 68.1kg. Jag brukar väga mig på morgonen annars eftersom jag väger minst då så jag blev skitglad. Jag drack kanske en liter, åt middag osv. Vägde mig sen typ 2 timmar senare och vägde 70.5(!) Hur är det ens möjligt??! 2.5kg, så mycket vägde inte ens det jag åt och drack tillsammans. Sjukt. Men jag står still på 69 nu.

  • Kylskåpsmagnet2

    Förstår verkligen dragningskraften i gymmet, låter jätteskoj så som du beskriver det. :) Fast jag är nog tyvärr lite mer som din kompis, sutar med allt såsmåningom. Vet verkligen inte varför jag inte orkar fortsätta, för även om jag tycker att saker är roliga så vinner någonstans den bekväma genen, hehe! Det är verkligen min värsta last!

    Åh, blir supersugen på att testa NUUU ju! :D Kommer säkert vara i gbg minst 3 dagar nästa gång jag ska dit, så kanske ska försöka boka in mig dag 1 och 3 och se om det kan ge något. Kör man bara ett parti åt gången då, eller kan man ta tex både armar och mage samtidigt?

    Alltså det där är ett sånt mysterium! Samma sak händer mig, jag förstår verkligen inte var all vikt kommer ifrån. För jag har varit med om exakt samma sak, äter + dricker nånting som tillsammans inte väger mer än ett kilo, och går upp två. Har försökt googla fenomenet men helt utan resultat. 

    Idag är det dags för nyttig kosthållning igen. Midsommar satte sina spår det också, och nu väger jag 68,9 kg. Märker liksom hur det smyger sig uppåt igen, så den här veckan blir det inget lördagsgodis, utan två veckors hälsoleverne på raken! ;) Jaja, jag är glad sålänge jag håller mig under 70 kg egentligen, i alla fall just nu. :) 

  • HannaS86

    Ja gymmet är så roligt :D Just när man lär känna folk och vågar synas på passen blir det mycket roligare. Eller ja många som t.ex. min mamma är nöjd med att komma dit, inte hejja på folk eftersom hon inte känner dem och vara lite anonym, köra passet o sen åka hem. Medan jag gillar att göra ljud ibland (kanske inte på pass där det inte är lämpligt men t.ex. på cykel och bodypump) och att vara ganska centralt i salen. Fast det är ju individuellt :)

    Ja jag tycker absolut det är värt att boka om du känner att du är beredd att "riskera" en tusenlapp. Det är inte säkert att det ger resultat och man får räkna med att det kanske inte fungerar. För mig har det fungerat jättebra vissa gånger o inte gett nåt resultat andra. Men jag tycker att över tid har det blivit skillnad i "fastheten" i hullet och även måtten. Det ska räcka med 10min på ett område för att det ska vara färdigbehandlat. Vanligtvis kör de 4 *10 min med 4 plattor. Plattorna placeras t.ex. på magen och flyttas runt lite där var 10:e minut. Men det är du som kund som bestämmer vad du vill göra och vill du testa både t.ex. mage och armar så går det absolut att göra, se till att de kör en 10-minutare på varje område du villl behandla. Sen måste du ha möjlighet att träna kondition i en timma så snabbt som möjligt inpå behandlingen. Att vänta t.ex. 8 timmar är inte så ultimat eftersom kroppen hinner börja ta upp det frigjorda fettet igen under den tiden. Men det "lättaste" sättet att konditionsträna om du inte har möjlighet att gå till ett gym eller liknande är att sticka ut och jogga i stan ;) Det är ju gratis och jag kan lova att man är mycket mer peppad att anstränga sig efter en behandling än om man bara får för sig att man ska ut och jogga en dag.

    Konstigt det där med att man kan väga mer än vad man får i sig, förstår inte heller. Midsommar var så sjuk för min del, jag var som matberoende och bara tryckte i mig allt möjligt. Åt nästan en hel plåt kärleksmums helt själv på 1-2 dagar. Bra jobbat. Plus kladdkaka plus en chipspåse plus massa onyttig mat. Jag har inte vågat väga mig men ska göra det imorgon ;)

  • Kylskåpsmagnet2

    Åh, har varit så dålig på att sitta vid datorn under sommaren!

    Har börjat förstå ditt intresse för gymmet nu faktiskt, har själv tillbringat en del tid där senaste månaden. Jag och sambon kör ett race tillsammans nu för att komma i form, och det fungerar förvånandsvärt bra. Har kört mycket kettlebell, vilket visat sig vara en helt fantastisk träningsform som både är kul och resultatgivande. :D Skippar sötsakerna och äter mindre kolhydrater än innan, och idag stod vågen på 65,3 kg. Köpte ett par nya löparskor också då de gamla började bli lite torra i gummit, och vilken skillnad det gjorde! Så löpning, kettlebell och nyttig mat verkar vara receptet för mig! ;)

    Jag testade min fettprocent för en månad sen, det var lite nedslående. 38%, till en vikt på då 68,5 kg och 164 cm. Ska mäta igen nu i veckan, vet inte riktigt vad man ska vänta sig för resultat, men förhoppningsvis är den under 35% iaf. Vet inte riktigt vad man ska vänta sig, så det gäller väl att inte ha för enorma förhoppningar efter såpas kort tid.

    En tusenlapp skulle jag nog kunna riskera för chansen att påskynda fettreduceringen! :D Har fortfarande inte bokat in någon göteborgsresa, men det får bli i höst. Ska absolut ta ditt råd och jogga i stan efteråt, blir ju även en extra sporre att man ska orka springa när det finns folk som kan se på (även om de inte bryr sig det minsta). ;)

    Jag har försökt ta reda på mer om det där äta-väga mer, men inte hittat något. Är så nyfiken på var det kommer ifrån. Samma sak som att jag har vägt mig innan och efter jag varit på toaletten, och ibland har det inte varit någon förändring alls, trots att jag vet att jag gjort mig av med en hel del vätska. 

    Åh, kärleksmums är fina grejer! Ibland måste man ju låta sig äta det man vill, livet vore så tråkigt annars. :) Hoppas vågen var snäll efteråt. :) 

  • HannaS86

    Vad kul att du också börjat fastna för träning, när man väl hittar saker man gillar är det hur kul som helst :D Hade den enda träningsform som fanns i världen varit t.ex. fotbolll hade jag aldrig någonsin tränat utan för mig måste jag tycka att det är roligt för att jag ska göra det :) Har bara testat kettlebell några enstaka gånger och då bara en eller två övningar och det är inte riktigt min typ av träningsform, jag är mer för combat och liknande :)

    Vad grym att du lyckats gå ner ännu mer i vikt fastän du dessutom bygger muskler, awesome! För några veckor sen lyckades jag väga 67kg men jag är rädd att jag gått upp till 70kg nästan igen eftersom jag var på semester i england efter det där det åts väldigt mycket onyttigt och därinnan och efter sommarjobbar jag på mitt gamla vanliga jobb som jag verkligen hatar och det känns som jag dör inombords av tristess här. Så det enda roliga jag har under dagen är typ att äta 1-2 delicatobollar och lunchen. Och så har jag inte tränat lika mycket under sommaren eftersom det ligger mycket färre pass.


    Jag ska instruera i combat idag och är lite nervös för att det är nu det gäller om man säger så. Man filmar hela passet och skickar in till les mills som utbildade mig och de verkligen detaljstuderar ditt prat, teknik, hur du kommer ihåg koreografin, kontakt med deltagarna osv. Och så har jag bara sovit 5 timmar för jag träffade en kompis som är på road trip genom sverige och jag och ett gäng kompisar satt uppe och pratade alldeles för länge. Håller tummarna för att min hjärna inte somnar under passet...


    Ja en liten iLipo skadar ju inte, hoppas det fungerar sen för dig :) Vågen var snäll trots alla kärleksmums, den visade på 67kg efter jag hade haft de där frossartillfällena. Nu måste jag skynda mig att hoppa in på telefon igen (jobbar på en kundservice) eftersom lunchen är slut. Suck :/

  • Kylskåpsmagnet2

    Hoppas att passet gick jättejättebra för dig och att du snart har din licens hemma! :) Förstår att det måste varit nervöst innan, när får du svar på vad dom tyckte?

    Ah, den engelska maten! Jag ska dit och hälsa på en kompis i höst, ser också fram emot en fin viktuppgång då. Finns så mycket godis där som jag avgudar, och för att inte tala om fish n chips helt indränkt i vinäger! Fina grejer där, tycker att det är helt legitimt att gå upp några kilo när man är där! ;) Skönt att midsommar inte var några problem, det är ganska inspirerande egentligen att känna att man kan frossa lite då och då utan att det medför några större katastrofer. Livet vore ju rätt trist om man aldrig fick unna sig något gott. :)

    Fettprocenten gick neråt, så nu är jag inne på 33,5%! Första målet är under 30%, vilket tydligen ska vara gränsen för vad som räknas som för mycket, men sen efter det så får jag se hur det går. Var väldigt vältränad för runt 8 år sedan, och hade då magrutor. Är väldigt sugen på att återfå det, men då måste man ner till runt 10% tror jag, och det är ju rätt lite. Får se hur mycket som orkas med, men under 20% tänkte jag att jag skulle komma iaf.

    Förstår dig med sommarjobbet där, men nu borde skolan börja snart igen va? Blir säkert mycket lättare då! :) 

    Vet inte om det kan vara något för dig, men jag har under sommaren sett en del på Biggest Loser (laddade ner 6 säsonger från amerikanska varianten) och märkt att det är en enorm inspiration för mig. Förutom underhållningsfaktorn då. ;) Men just det här att se att det faktiskt är möjligt, även om dom tränar betydlig mycket mer och extremt än jag någonsin skulle göra. Sen är det ju lite segt och så, så man får spola ganska mycket i det för att hålla intresset uppe, men kan hett rekommenderas som lite inspirationell underhållning. :) 

  • HannaS86

    Hejsan!
    Snacka om antiklimax. Jag hade ringt gymchefen 5 dagar i förväg o bett henne se till att kameran var laddad och klar, fungerade o allt sånt och hon sa att det skulle hon fixa. Min syster var med, likaså min mamma, en kompis som inte tränat på 6mån, en deltagare som brukar köra på det andra gymmet (eftersom jag bad henne hänga med så det garanterat blev tillräckligt många deltagare) och en tjej som gick utbildningen med mig. Och så fungerar inte filmkameran upptäcker de när jag kommer dit! Det har ju aaaaldrig hänt innan. Nähä, men det var ju därför jag förvarnade?! Det var sista gången jag visste att jag hade pass på flera veckor framåt och då hade det akutbråttom att filma. Som tur var frågade hon som jag vikarierar för om jag kunde ta nästa måndag med så då får jag filma istället men jag lär ju få fixa fram en filmkamera själv, tror inte de ordnar det på en vecka.

    Hehe ja jag gick upp 2kg i england. Way to go! Avskyr hur lätt jag går upp i vikt men jag ska på en laser på fredag och försöka få bort lite ;)

    Jag vill också ha magrutor! Jag har det på övre delen av magen, ner till naveln men under naveln ligger ju den där jäkla bullen som försvinner. Skälet till att de syns på övre delen av magen är att det var där jag satsade mycket på ilipon första omgången o det fungerade bra. Vill typ ta alla områden på en gång på fredag, har fått tillbaka liite där nu iom de 2 extrakilona. Men sen ska jag resa bort en vecka på tisdag så jag lär väl ändå gå upp det igen ;) Ska på solsemester med brorsan, kommer nog bli gött. Så jag jobbar bara tom måndag, sen slipper jag äntligen den här skiten ;)

    Jag har sett litegrann på biggest loser och jag gillar det, tycker det är ett jättebra program :) Först när det kom undrade jag vad det skulle vara för förnedringstv baserat på titeln men det är ju tvärt om väldigt inspirerande som du skriver. Jag har förresten varit på 2 audition nu de senaste dagarna, hoppas på att få fler klasser :) På det ena stället visste jag iofs att de inte behöver folk men på det andra som har hand om hela göteborgsregionen verkade det som att jag skulle få vikariera en hel del sen under hösten, låter perfekt :D

    Hur har det gått för dig nu med vikt o alles?

  • elinos01

    Jag körde den här soppan i en vecka men min mage svullnade upp och jag såg helt klart höggravid ut. Inga byxor gick på, inga kläder passade och jag tog mig knappt ur sängen för att magen var så stor. Kissenödig var jag hela tiden också. Kanske inte riktigt fungerade för mig ^^

  • Kylskåpsmagnet2

    Neeej, shit vilket oflyt! Och trots att du verkligen vidtagit alla åtgärder för att det INTE skulle gå fel också! Hoppas att allt gick smidigare på andra försöket! Hur har det gått för dig!?

    Haha, men det är så okej att gå upp på semestern, hör ju liksom till! ;) Jag ska till Belgien nu om ett par veckor, visserligen inte på semester, men jag ser ändå fram emot att trycka i mig tillräckligt med choklad för att expandera skärpet ett hål! ;)

    Åh, avis på dina rutor! Är ju verkligen svårt att få rutor på den undre delen, kanske skulle man ta en massa ilipo på hela magpartiet. Hur gick senaste omgången för dig?

    Hoppas semestern var härlig! :D Och kul med dina auditions, hoppas det gick bra och att du fick fler klasser! Låter som att det kan bädda för en härlig höst! :)

    Vikten har gått ganska bra, har väl inte varit så seriös med varken träning eller kosthållning senaste veckorna, men vågen visar sällan mer än dagen innan. Dagens vikt är 64,5kg. Det blir nog i snitt en nedgång på runt 200g/vecka, vilket känns helt ok med tanke på vad jag äter. Är ärligt talat förvånad över att jag inte går upp snarare än ner. Jag är dock lite orolig för min kommande viktutveckling, omständigheter på jobbet gör att det är önskvärt att jag jobbar utomlands i tre månader nu i vinter/år, på tre olika engelskspråkiga ställen. Lutar åt en period England och två i USA, men jag VET att det här kommer göra att jag går upp i vikt igen, finns så mycket fint att äta på båda ställen, haha! Lär bli rejält med träning iaf, så mycket är givet!

  • HannaS86

    Hejsan!
    Andra gången jag filmade hade jag lånat en kamera av en kompis. På det gymmet där jag har pass har de ett midjebälte med en dosa och en sladd som går till headsetet, tycker det är asjobbigt. Iaf i låt 7 av 10 så råkar sladden komma över min axel och rycks till när jag gör en armbåge så den lossnar från dosan och ljudet försvinner. Det var ungefär i mitten av låten och när det är en sista tredjedel kvar av låten försöker jag sätta tillbaka sladden men det går inte. Tänker att jag löser det mellan låt 7 och 8 men det gick bara inte, visade sig att metallpiggarna hade böjts så de inte passade. Vi var tvungna att pausa inspelningen medan vi försökte byta headset o sånt men det gick inte utan jag fick gapa mig igenom låt 8-10. Tänkte först att jag inte kan skicka in den eftersom man inte får pausa i inspelningen men när jag tittade på filmen tyckte jag den var bra o skickade in den den i alla fall och blev godkänd :D

    Man får inte pausa inspelningen för att man inte ska kunna klippa ihop typ "best of" utan man måste filma ett helt pass vid samma tillfälle och de såg ju att jag inte klippt för att spara tid eller så heller (man ska inte ha passet längre än 60min).

    Choklad, najs! =) Låter gott. Jag har kört ilipo 4ggr nu; 2 denna veckan o 2 förra och jag har gått ner ca 2kg av semesterkilona :) Så skönt att bli av med dem igen. Jag tror inte jag kan få bort det sista av bullen under naveln utan kirurgi så denna omgången har vi satsat på att ta mest på ryggen/höfterna och det har fungerat bra :)

    Audition gick bra förresten så nu vikarierar jag i göteborg :) 64,5 är ju jättebra!! Jag ligger på ca 68-69kg, var nere på 67 innan jag åkte till sicilien. Jag funderar på att fråga en kompis som är väldigt bra på kost (hennes pojkvän är dessutom kroppsbyggare så hon vet hur man "deffar" och sånt) om hon kan göra nåt kostschema till mig. Jag tycker det är svårt att laga mycket matlådor o hitta bra mellanmål o sånt.

    Jag skulle tycka det var hur kul som helst att jobba i ett engelsktalande land, gärna flera, i perioder men jag skulle precis som du säger gå upp i vikt haha :) Men du har ju "hittat" träning nu och det är det viktigaste, mycket lättare att undvika att gå upp en massa om man tränar ;)

    Nu ska jag snart iväg och träna. Och har en massa att läsa, stressigt värre. Sen ska jag på super saturday för kvartalsutbildning, åker imorgon kväll o jag går i skolan från 8 på morgonen o har sen max en timma hemma innan jag måste åka till flygplatsen så jag känner att jag måste fixa packning o allt nu. Aaaaah.

  • Lumi

    Hej!

    Jag har provat dieten e fjol och det stämmer, 4 kg på en vecka...tycker inte om smaken men endo man lider en vecka!!!

    Min fråga är: kan man värma soppan så att vi undiker att äta kallt varje dag?    

    P.S

    Läste om jag har förståt rätt att man ska inte koka krosade tomater mycke bara sista 5 min eller???? Tak   

  • Lumi
    Flört Undrar kan man värma soppan före att man äter också???? också en fråga till: krosade tomater som jag förstode ska man inte koka men soppan hela tiden bara dem 5 sista min eller??? Tak
  • HannaS86
    Lumi skrev 2013-05-20 16:12:40 följande:

    Hej!

    Jag har provat dieten e fjol och det stämmer, 4 kg på en vecka...tycker inte om smaken men endo man lider en vecka!!!

    Min fråga är: kan man värma soppan så att vi undiker att äta kallt varje dag?    

    P.S

    Läste om jag har förståt rätt att man ska inte koka krosade tomater mycke bara sista 5 min eller???? Tak   


    Jag brukade värma soppan i micro så det går bra :) Ang de krossade tomaterna så precis, koka inte dem för länge för då blir det vidrigt. Har fått hälla ut två omgångar kålsoppa i toan efter jag gjort dem. Första gången var det för att jag glömde bort det på låg värme på spisen i flera timmar (tankspridd? nejdå..), andra gången tog jag i tomaterna tillsammans med allt annat och det blir inte bra utan bara släng ner dem när du är nästan klar :)
  • Hejsanhopsan

    Hej jag har en fråga. Jag ska börja med denna soppan men jag är 15 år, jag har slutat sporta och ja undrar om jag äter det här under en vecka och sen efter de börja äta vanligt och slänga ut alla sötsaker och lägga till träning kommer jag behålla den kroppen/vikt ja fick efter att ha ätit soppan eller kommer jag gå upp i vikt? vad ska man göra för att inte gå upp i vikt. Tacksam för svar

  • HannaS86
    Hejsanhopsan skrev 2015-06-07 15:07:56 följande:

    Hej jag har en fråga. Jag ska börja med denna soppan men jag är 15 år, jag har slutat sporta och ja undrar om jag äter det här under en vecka och sen efter de börja äta vanligt och slänga ut alla sötsaker och lägga till träning kommer jag behålla den kroppen/vikt ja fick efter att ha ätit soppan eller kommer jag gå upp i vikt? vad ska man göra för att inte gå upp i vikt. Tacksam för svar


    Hur har det gått? Jag tycker att det låter som att du kan behålla vikten om du lägger om kosten och börjar träna efteråt. Jag höll den vikten jag hade fått efter kålsoppedieten genom att äta och träna så som jag gjorde innan (mycket träning, ca 10 pass/vecka). Om du äter bättre än innan och tränar mer låter det som det kan bli bra :) Det är inte meningen att hetsa dig till en massa träning utan jag menar bara att om du gör "allt" bättre än innan kålsoppan så har du jättebra förutsättningar för att behålla din nya vikt. 

    Jag får förvarna lite om att det kan vara så att du inte går ner i vikt. Första gången jag testade kålsoppan gick jag ner 4.5kg på de första 6 dagarna. Jag körde totalt i 14 dagar men gick bara ner 0.5kg till efter de första 6 dagarna. De andra gångerna jag har testat kålsoppa efter första tillfället har det inte fungerat. Jag har problem med ämnesomsättningen och även om jag ligger på ett kaloriunderskott har jag svårt att behålla min vikt. Att gå ner i vikt verkar vara i stort sett omöjligt för mig nu för tiden.
Svar på tråden Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan