• Eddam

    Fler som snart ska börja med Pergotime??

    Hej!!

    Min mens och ÄL har strulat sen sonen slutade amma så nu har jag fått Primolut Nor för att få igång mensen för att sedan börja med Pergotime!

    Finns det fler i ungefär samma sits? Fler som snart ska börja med Pergotime??

  • Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??
  • aaaa

    Ja, bara att hålla tummarna!

    Nej, inga barn sen tidigare och är något år över trettio så jag finner det något stressande just nu. Är helt inställd på att göra privat IVF för nu tror jag inget kommer att hända. (Jag vet, onödigt negativt då man nyss börjat med enkelkur Pergo... Glad) Jag önskar att jag varit runt 25, då hade det inte känts så hopplöst just nu,

    Ledsen att höra om MA:t. Måste vara så tungt att äntligen bli gravid och sen så går det ändå inte vägen...

  • mom23

    Hej!
    Får jag hoppa in här med en fråga? (ÄckelvarningSkäms)
    Åt Pergotime (trippelkur) i December och efter misslyckad försök kommer att börja med en ny kur nu i Januari.
    Problemet är att min mens kom inte som det skulle.
    Jag är van att det forsar (färsk)blod, men den forsningen uteblev, istället har jag "enbart" blött gammalt "brunt" blod i 3 dagar och är nu på väg att försvinna.
    Vågar jag börja med en ny Pergotimekur?

    Någon med liknande erfarenhet /kommentarer/ råd??

    Tusen tack!

    //Mom23 

  • aaaa

    Eftersom jag läst på en del nu kan jag säga att en av de mindre önskvärda effekterna av medicinen kan vara att slemhinnan i livmodern blir tunnare vilket inte är optimalt om man vill få ett befruktat ägg att fästa. Om jag var du skulle jag ringa min gyn och se om det ska tas en paus (har även läst att effekten av pergo sitter i mer än en cykel) eller om det går att få någon annan medicin som är gynnsam för slemhinnorna (att ta medan du medicineras med pergo)... Men som sagt, jag är nybörjare på pergo, men expertletare av information så jag kan mycket väl ha fel. :)

  • mom23

    Hej och tack för svaret,
    Ringde till min läkare som sade att det var bara att köra på...
    Vi får se vad som händer..
    Min slemhinna blev inte tunnare av Pergon....

  • aaaa

    Bra att du ringde och frågade, skulle ju vara  dumt att få ägg som blir befruktade och sen kan de inte fästa liksom...

  • sassa07

    Mom23: Jag får bara äta pergo varann gång eftersom det ligger kvar i kroppen upp till 50 dagar!!!

    aaaa: Ska du tillbaks till gyn å kolla äggblåsor??? Jag e oxå strax över 30, eller ja 32 snart! Vi har en son på 6år och nu vill vi ha ett syskon till honom, men skit vilket jobb det ska vara men när jag va gravid med honom visste jag ju knappt va äl var känns orättvist att min kropp har total förändrats sen sist... från äl till ingen äl!!!!!!!!
    Sluta läsa!! man blir tokig... kommer jag på nåt som har med graviditet att göra så måste jag googla.. det sätter sig och jag känner en inre stress...
    Ge inte upp ännu! Har nog missat men hur länge har ni försökt??
    Vi ska ha ett plus!!! Kämpa på...

  • aaaa

    sassa07: jag ska ringa henne då ÄL-tester visar att det närmar sig ÄL (mina brukar svagt stegra sig till positivt dag för dag så jag blir förvarnad). Då blir det kolla. :)

    Vi har försökt i ca 10 månader men bara 9 försök under den tiden. Men trots den relativt korta tiden så har det känts mindre bra sen man kom över de där sju genomsnittsförsöken...

  • sassa07

    aaaa: upp till 14 försök är oxå normalt Jag hoppar äl tester det gör mig bara stressad.. man kan ju snart dagarna utan och innan i den förbaskade kalendern :-/
    Min gyn har sagt sex varann dag så det har vi när jag tror att det är är äl på G.

    jag vet att det är svårt att tänka på annat! men har du något tips på vad man kan göra för att tänka på annat
    ibland finns tankarna på att ge upp att skaffa nr två, jag har en fin son och han är ju 6 år nu så man är ju lite bortskämd med hur han klarar sig själv mm

  • aaaa

    Hm, okej. Har skrivit ett par inlägg alldeles ovanför här och måste nuf råga er med erfarenhet...

    Jag är idag på dag 22 i cykeln, men trots Pergo fick jag inget positivt utslag på ÄL-tester denna månad. Jag fick streck som var 50% av kontrollstrecket tre dagar runt dag 16, men sen dess ingen tillstymmelse alls.

    Igår fick jag en blödning som har varat tills idag. Jag brukar ha spottings, men detta är mer än spottings, men mindre än mens. Jag fattar ingenting... Har jag fått en tidig mens, trots Pergo? Pergo brukar väl snarare ge senare ÄL vilket ger senare mens? I vanliga fall, utan Pergo, får jag mens på dag 28-33 i cykeln.

    Hoppas nån har en teori eller egen erfarenhet att dela med sig av!

  • GakkenLive

    Hej, har inte varit inne på tråden på...evigheter....

    Är inne på en runda med pergo,6 månader dubbelpergo....
    Har haft två rundor förr, men då endast kört en månad.....o sedan en månad LÅÅÅNGT efter...Men nu blir det 6 månader.
    Vad är er erfarenhet?

    Håller på att ge upp allt...
    Kollegor höggravida på jobbet...
    Bästa vännen gravid
    o nu...min vän som ska bli mormor (innan hon är 40) då hennes dotter ska ha barn...O jag håller på att gå under.Känner mig totalt misslyckad som kvinna.

    Hoppas det går bättre för er andra...

  • Louie
    Hej,

    Jag är ny här! Jag är inne på min första kur med Pergotime (dag 18, åt pergo dag 5-9)! Är det vanligt att man drar på sig väldigt mycket vätska? Känns som jag gått upp 5kg!! Dessutom så är jag ledsen mest hela tiden (o då hjälper det ju inte att känna sig fet) Känns som PMS från hell!!! Är detta vanligt?

    En annan fråga! Jag ska tillbaka till gyn först i augusti (om jag inte blivit gravid dvs), inga kontroller här inte...går alla på kontroller under behandlingen? Vi har bara fått rådet att ha sex varannan dag under dag 14-24! Jag har en tendens mot PCO, och har sedan jag slutade med p-piller vid årsskiftet haft oregelbunden mens 29-55 dagar. Vad är oddsen egentligen att lyckas? Jag är 31 år o ganska sund (bmi 23).
    Tacksam för svar, ni verkar alla så kunniga o jag känner mig helt vilse här i barnproduceringsdjungeln ;) 
  • Pillan2012

    Hejsan!

    Jag har haft problem med min cykel sen min dotter föddes för 3 år sedan. ÄL kom på dag 16 och sen mens ca dag 23-24 så min lutealfas var väldigt kort, bara 7-8 dagar. Blodprov visade att min progesteronvärde var normalt men fick ändå extra progesteron utskrivet som jag skulle testa i 3 månader. Med hjälp av extra progesteronet förlängdes faktiskt min cykel till att bli normala ca 27-28 dagar och även perioden mellan äl och mens blev ok MEN istället fick jag Väldigt tidigt äl, redan dag 11. DÅ har ju knappast ett ägg hunnit mogna, så resultatet blev att jag inte blivit gravid alls. Denna månad provade jag utan extra progesteron och var då tillbaka på lutealfas på 8 dagar :(

    Är det nån som känner igen sig i detta? Kan Pergotime vara en möjlighet för mig dvs kan pergotime göra så att jag får starkare äl senare än dag 11, eller vad har pergotime för effekt? Borde kanske pergotime + progesteron vara lösningen vi söker?

    Vi har försökt sedan december 2011.

    Lycka till allihopa!

  • Louie

    Om man ätit pergo dag 5-9, när är det dags för graviditetstest då? Vi är så nyfikna på om det satt sig.. några nupparnätter kvar dock på ordination av musdoktorn :)

Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??