• Rosdraken

    katt som blöder från rumpan

    Jag har en katt hona på snart 4 år som är pigg och glad, något mer kelig än vanligt bara. Som har börjat blöda från rumpan (hon är kastrerad sen 3 år tillbaka) det är inga stora mängder utan mer som en blod färjad hinna runt bajset men den synns klart och tydligt. I går var det dessutom några blod droppar på golvet vid lådan. Men hon verkar inte ha ont när hon bajsar eller visar några andra tecken på sjukdom äter och dricker som vanligt.

    Vi har två katter och den aandra verkar vara lös i sin mage men samma där i övrigt inga tecken på att något är fel.

    Eftersom vi har två katter så blir ju mat frågan lite mer komplicerad så vi ger dem två olika hård foder (friskis och in home tror jag det heter) och gormet perl som mjuk mat. Vet inte om det kan ha någon betydelse?

    De är innekatter båda två.

    Innan någon skriver att vi ska ta kontakt med en vetrinär så kommer jag att göra det om det fortfarande ser ut som idag när lön/föräldrepening kommer. Eftersom spec hon som blöder men den andra med klart inte verkar ha ont känns det inte super akut även om vi blir väldigt oroliga för våra fyrfotingar.

  • Svar på tråden katt som blöder från rumpan
  • Impega

    Oj, är ju nästan 2 veckor kvar tills det är lön. Tycker du ska kontakta veterinär tidigare. Om det är nån sorts inflammation eller infektion så är det ju bättre att komma under vård tidigare innan det blir värre. Du kan ju iallafall ringa veterinär och rådfråga.


    Har hört att Friskies är bland det värsta man kan ge sin katt pga av salthalten i maten. Kissar katterna som vanligt?
  • Rosdraken

    det är bara det att ett vet besök oftast kostar en hel del, tyvärr är månadens ekonomi redan rätt ansträngd pga av skatt, trasig bil, jag är sjukskriven (ska ha barn på torsdag). 

    Men jag ska ringa och höra vad vet säger, man blir ju klart orlig för dem som sagt. Skulle aldrig riskera deras hälsa då använder jag helre sparkontot är ju till för akuta lägen.

    låter ju som att friskis är nått vi behöver byta från i alla fall, får göra det när det vi har är slut.

    Ja de kissar som vanligt (vad jag har sett i alla fall)

  • hundpuss

    Ring och prata med en veterinär iaf, och rådfråga.

    Jag vet en veterinär där man får räkningen som faktura med 14 dagars betalning.
    Så kolla upp möjligheterna.

    Även Agria har gratis veterinärtelefon du kan ringa till.

  • Impega
    Clawdia skrev 2010-05-14 11:17:28 följande:
    de hade så klart stängt idag, men agria har ju en vet man kan ringa. får väl testa det.
    Finns massor med veterinärer man kan ringa. Du behöver ju inte ringa just den i din närhet.
  • skorpionen80

    Är det mörkt eller ljust? Blodet alltså. Är hon hård i magen? Då kan hon ha fått små sprickor som blöder. Min ena hankatt har det ibland, och lider inte av det (vad jag märkt). Men om det är mörkt är det en blödning längre in, och då är det akut läge!

  • Nellansmamma

    Vi har oxå haft samma problem med vår katts mage. Hon e väldigt känslig i den, hade ofta diarrè förut. tog kontakt med med veterinären som kollade henne o därefter fick hon antibotika i 10 dagar för att infektionen i tarmen skulle läka ut.
    Vår katt äter endast torrfoder, Royal Canins för sensitive cats, blöt mat e hon inte alls förtjust i.
    Ja tycker du ska ringa till vet o höra va dom säger. Kanske skippa blötmaten o hålla dej till ett torrfoder med bra kvalitè. Kostar lite mer men d e d ju värt när ens lilla kisse mår bra av d :)

  • Snäckan05

    Min ena katt (finns tyvärr inte mer) hade problem med lös mage och blod i bajset. Han utreddes för mycket men eftersom han var äldre och smal ville de inte öppna honom för att ta reda på exakt vad det var då de flesta tarmsjukdomar behandlas liknande (enligt vetrinären). Efter att ha provat ett antal mediciner och cocktails av mediciner så kom de fram till att han var tvungen att äta flagyl resten av sitt liv. Han var även tvungen, trots han var väldigt smal, att äta dietmat (torrfoder) resten av sitt liv, vi fick ge han kokt vit fisk och kokt kyckling vid enstaka tillfällen. Han var väldigt sjuk förstod jag senare då han även fick problem med njurarna. Trots mediciner blev han snabbt sämre så vi valde att ta bort honom.

    Blod i avföringen kan vara allvarligt och det kan snabbt bli sämre så jag hade ringt vetrinären snarast om det var min katt.

  • Rosdraken
    Impega skrev 2010-05-14 11:18:21 följande:
    Finns massor med veterinärer man kan ringa. Du behöver ju inte ringa just den i din närhet.
    Är hög gravid och kör inte bil pga av foglossning så jo det är ett måste då maken jobbar så pass långt bort under dagarna, tyvärr.
  • Rosdraken

    Det är rött blod kan vara lite mörkare ibland så tror det beror på när vi ser det.

    Vist hade det varit en idé att skippa mjukmaten men den katten som blöder (hona) är den som bara tar någon tugga eller så väldigt lite. Vår han katt däremot äter gärna mjukmat och tar vi bort den går han och jamar sig halvt fördärvad.

  • lennartsdotter

    Om det är mörkt blod är det mycket viktigt att du pratar med en veterinär snabbt. Ljust blod är ofta inga problem eftersom det ofta kommer ifrån ytliga blodkärl som lätt spricker om katten är lite hård i magen eller så, men mörkt blod kan tyda på allvarliga skada längre upp i tarmen.

  • Impega
    Clawdia skrev 2010-05-15 10:44:11 följande:
    Är hög gravid och kör inte bil pga av foglossning så jo det är ett måste då maken jobbar så pass långt bort under dagarna, tyvärr.
    Fast du behöver väl inte köra bil för att ringa och rådfråga en veterinär?
  • Flygfotogen

    Du måste kontakta veterinär. Ja, det kostar men har man valt att ha djur så är man skyldig att sörja för dem. Man kan inte välja när i månaden de ska bli sjuka.

  • Rosdraken

    det är klart jag fattar att jag måste ta hand om mina djur och de är mina älsklingar så skulle inte riskera deras hälsa för nått, tro inget annat!

    Har ringt vet och vi ska avvakta och se då det inte kommit något blod på ca 4 dagar nu. Hon får skon mat för magen kokt fisk och ris kanske kan hjälpa.

  • Emiza

    Jag har två katter som går/gått igenom samma sak. Varav den som blödde hade analsäcksinflammation som nu är behandlad.. men ändå blöder. Hur gick det för dina katter sen? Hur slutade allt och fick du reda på vad det var?🥹

  • Emiza

    Nu har jag redan varit där o min veterinär har skickat remiss men tack för din superosköna kommentar. Jag har konstant dialog med veterinär. Kändes mest intressant o veta hur det gick för någon annan för o Inge lite hopp sålänge. 

Svar på tråden katt som blöder från rumpan