• HelenaH

    Vad heter ditt barn? Hur kom du på namnet?

    Jag o min sambo hade en (helt obefogad egentligen) namndiskussion häromkvällen, o vi pratade om vilka de vanligaste namnen kan vara.
    Vi har även pratat om att (så småningom) skaffa ett barn till o vill gärna ha något lite ovanligt namn kanske...
    Så jag undrar som rubriken lyder;
    Vad heter ditt barn och hur kom du på namnet?

  • Svar på tråden Vad heter ditt barn? Hur kom du på namnet?
  • Thats me

    Jag har 4 pojkar:)

    ROBIN Inge Gärt..  Robin hade jag bestämmt sedan länge så gubben hade ingen talan,  De andra 2 är släktnamn.. Robin är 22 år

    VICTOR Andre Kevin.. Victor för att gubben ville det, Andre har namnsdag 1 nov så sonen är född pch Kevin tyckte jag passade bra till Robin. Victor är 17 år

    När vi väntade 3an så va jag helt inne på att vi skulle ha en COLIN:) Tyckte ROBIN, KEVIN & COLIN passade så bra ihopa-s- fast så blev det inte sen när bebben kom ut-s-

    ALFONS Hjalmar Josef.. Var en kompis som kom på Alfons och vi fastnade för det -s- De andra 2 är släktnamn. Alfons är 11 år

    När vi väntade 4de barnet va det någon som frågade oss om vi döpt våra barn efterseriefigurer, vilket vi inte haft en tanke på, Han påtalade: Robin Hood, Tuffe Victor och Alfons Åberg -s- så med 4de blev det lite av en match att hitta på ett kul seriefigursnamn -s- så det blev följande:

    AGATON Karl Nils.. Agaton som serienamn (Agaton Sax) och de andra 2 är släktnamn. Agaton är 5,5 år


  • LillaFlingan

    jag har 2 söner.. den första heter Elias som är väldigt vanligt numera.
    Son nr 2 däremot heter Elvin.. och det är det inte många som heter (knappa 8-900st i Sverige).

    jag hade aldrig hört det innan och när jag fick veta att vi väntade en till pojke så ville vi gärna ha ett till namn på e.. jag tänkte på namnet Melvin och så "lekte" jag väl lite och tog bort M.. så blev det Elvin..
    Kollade upp det och Jo det fanns ju faktiskt :D

    När min 2a son sen var nyfödd så såg jag i den länstidningen som e gratis här, ett annat par som döpt sin son till Elvin.. han e född 1mån innan vår, lr om det var några veckor bara..
    Och hittade en blogg där de också hade sin 2a son som hette Elvin.. som va född bara några veckor innan våran.. :D

    de heter således
    Carl Elias Arne
    och
    Carl Elvin Lars

    arne för att båda våra farfädrar heter Arne i tilltalsnamn, och min man heter Carl i mellannamn, (hans farfar heter egentligen Karl-Arne)...
    och Lars är efter pojkarnas egen farfar :)

  • Friiidaa
    LOVA för att jag älskat namnet sen jag hörde det första gången och därför var helt givet!

    LINE för att jag ville ha ett namn på L och gärna norskt eftersom jag själv är halvnorsk :)
  • Belleles

    Den äldsta heter
    Björn efter min pappa
    Walter som tilltalsnamn
    Esajas för att jag tycker det är så vackert
    Sergey efter en släkting

    Minstingen heter
    Lionel (svenskt uttal) efter fotbollspelaren Lionel Messi
    Bo efter mammas fd sambo som har funnits i mitt liv under halva livet
    Stefan efter hans gudfar tillika farbror.

  • Ninniisen
    Izabelle Tindra Linnea. Izabelle var ett namn som både jag och sambon fastnade för och bestämde att det var namnet hon skulle ha. Tindra för det var sött och Linnea är ett släktnamn

    Felicia Ellinor Viktoria. Vi tittade på någon serie på tvn när namnet Felicia ploppade upp. Var dock inne på Maya fram till hon kom ut och vi såg att det var en Felicia. Ellinor var bara för gulligt och Viktoria är ett släktnamn

    Gabriel Benjamin Kristian. Gabriel var ett namn sambon fastnade för. Benjamin fastnade vi för när vi var på bio och tittade på Benjamin Button och var tänkt som förstanamn men han var en Gabriel. Kristian heter pappan
    ° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Grynet 100823 ° ★
  • Nyfiken gul

    Niclas Alexander -   Niclas heter både pappan och morbror så det var ett självklart val för min del. Alexander var ett namn som bara poppade upp och jag gillade det.

    Per Isaac Michael -   Isaac var ett namn jag hittade av en slump.. tror att det var nån författare jag läste som hette just Isaac och med den stavningen. Så fick det bli.  Per är efter en stöttepelare jag hade under graviditeten, det kändes självklart att ha den tanken med. Michael heter pappan. (som ju också heter Pär )

    Lars Victor -  Lars är ett släktnamn som alla pojkar på  makens sida heter, så även han och hans bror... Victor kom vi på gemensamt efter att i 4 dagar försökt hitta ett fint pojknamn.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • linjes

    Robin heter sonen helt enkelt för att jag alltid har tyckt om det namnet,han va döpt många år innan han föddes,hade det vart en tjej så hade hon oxå hetat Robin

    Danielle heter dottern hon fick namnet efter Elvis dotters  dotter haha,kommer inte håg namnet på dottern

  • FruSen

    Vår dotter heter Emma Johanna Viola. Emma tycker vi båda är ett kanonfint namn, jag har alltid gillat det. Och jag och min sambo var direkt överens om det namnet, annars brukar vi alltid tycka motsatsen om det den andra tycker om i princip allt
    Att Emma är ett vanligt namn och i topp tio eller vad det nu är bekommer oss inte. Johanna kommer efter min mammas mormor och Viola efter sambons mormor.

    Om vi skulle få en till flicka hoppas jag i så fall det blir en Julia. Skulle vi få en pojk är Elias och Johan favoritnamnen hos mig.

  • gbgumman

    Eskil Eugen
    Eskil var ett namn jag stötte på för några år sedan. Tänkte att det lät mycket snällt. Så när sonen föddes blev det det och Eugen efter min morfar.
    Sonja Alice Matilda
    Sonja för att jag blev så förtjust i Sonja Aldéns låt på mello. Sedan såg vi att hon hade namnsdag på sonens födelsedag. Då fick det bli det. Det visade sig sedan att hon föddes på den dagen Vidar har namnsdag. Det skulle hon hetat om hon vart en pojk. Alice efter min mans mormor och matilda efter min mormor.

  • Safir
    frukarlsson skrev 2010-08-07 23:37:04 följande:
    OTILIA
    Efter min pappas mormor.
    Min man tyckte inte att det var fint (kärringnamn) och jag tjatade och tjatade under graviditeten och vi bestämde oss för ett annat namn om det blev en tjej. Men jag släppte aldrig det namnet.

    När jag låg på förlossningen och jag hade krystat ur henne så låg hon på min mage. Jag var rätt medtagen och jag undrar vad det var för kön. BM bad då min man klippa navelsträngen och sen titta vad det var. Han gjorde som hon sa och tittade på mig och sa "Det är en liten Otilia". 
    Vilken fin historia som vittnar om hur mycket du betyder för din man. Blir lite rörd!
  • Tanis82

    Har alltid haft mina dröm namn:

    1 Barnet belv en pojke som vi trodde fick namnet Karl Morgan Ludvig. Inget att diskutera om.

    Karl är efter sin pappa och gamel farfar, Morgan efter morfar. Ludvig är bara ett fint namn på en fin kille,

    2 Barnet trode vi en Flicka och det fick vi med Matilda Angela Linnea var också planerat med hade reserv namn på Wilmer om vi skulle fårr et pojke till. Inte någon disskution om detta heller.

    Matilda fint namn till fin flicka. Angela efter Farmor och Linnea efter mamma, mormor, gammelmormor och de övriga flickorna i släkten. 

  • Snigelmamman

    Min dotter heter Asta Ida Kornelia. Asta efter min älskade farmor som tyvärr aldrig hann träffa henne, Ida efter min bästa vän och så la vi till Kornelia för att initialerna skulle bli "AIK", för min mans skull Solig


    Men vad vet jag egentligen.
  • halmhatten

    Sonen heter Erik Karl Johan.
    Vanligare namn finns väl inte, men Erik var nog det finaste pojknamnet vi kom på (kunde aldrig släppa det, fast vi funderade på andra namn, just för att Erik är så vanligt...) Karl och Johan är efter våra egna pappor.

  • kotka

    Sonen heter:
    Karl Ossian Toivo

    Karl som pappa, Ossian efter farfars farfar (och för att det var det snyggaste namnet vi kom på), Toivo efter mormors morfar.

    Dottern heter:
    Aini Otis Helena
     
    Aini som tilltalsnamn är en sammanslagning av min mormors namn Aili, och min farmors namn Aina.
    Otis hade vi som förstaval om det hade blivit en pojke men kunde inte släppa det så hon fick heta det i andranamn fast det är ett "pojknamn"
    Helena efter min mamma. 

  • Handbollstokig

    Gammal tråd men kul att svara ändå :)

    Äldsta pojken heter FRANS Edvin Jonah. Frans efter min frus gammelfarfar, Edvin efter min morbror och Jonah efter pojkens gudfar.

    Mellersta pojken heter TOMMY Edvin Mathias. Tommy valde vi eftersom det var det ända namn vi kom överens om, Edvin efter min morbror och Mathias efter frun bror.

    Yngsta pojken har inte fått sitt namn än men han kommer att heta antingen Mattis, Petter eller Fredrik. Sedan kommer andranamnen vara Georgios och Leo. Georgios efter min pappa och Leo efter fruns pappa


    Frans -15 Tommy -21 Lilleman -23
  • ananez

    Mina barn heter Noah och Leia. Vi ville ha lite enklare förnamn som passar in mer i sverige, men jag och min man är från balkan och tog lite mer utländska mellannamn. Noah Emre och Leia Elif. 

  • 19Richie88

    Jonathan heter min son.
    J, efter Mamma. Så sa vi att vi skulle ha samma bokstav där då.
    Bara för att hon fick välja första bokstav, så var det min tur;
    Då fick jag välja namn efter nästa film vi såg tillsammans och av en slump såg vi just då Bröderna Lejonhjärta Astrid filmen på Tv, så namnet blev efter storebrodern i filmen. Därav = Jonathan kom till och blev.

Svar på tråden Vad heter ditt barn? Hur kom du på namnet?