• Pernilla3

    bygga med klossar?

    Hur gammal var ditt barn när han/hon byggde ett torn av klossar? Och hur många klossar staplade han/hon?
    Någon som vet vilken ålder de förväntas att klara det?

  • Svar på tråden bygga med klossar?
  • 071001

    Siri har i sitt treåriga liv aldrig brytt sig om klossar så jag vet inte faktist
    På bvc slog hon klossarna mot varandra "precis som de ska" på den kontrollen iaf.

  • Miss Maya

    äh förväntar och förväntas. Jag vet barn som staplat klossar vid 11 månder och andra som gjort det först vid 1 1/2. Eller aldrig. Det beror ju lite på intresse också. Dottern började med det när hon var runt 14 månader kanske. Hon gillar att stapla höga torn. Och så ska alla figurer på klossarna nödvändigt vara rättvända.

  • banansmoothie

    Min son började bygga torn med små klossar, 3 stycken, när han var kanske 15-16månader. Innan dess byggde han med såna massiva typ 20 cm stora klossar. Han började snabbt att bygga torn med fler klossar. Max är 8 vad jag har sett, det var i julas då han var 19 månader. 


  • Miss Maya
    banansmoothie skrev 2010-03-31 10:09:33 följande:
    Min son började bygga torn med små klossar, 3 stycken, när han var kanske 15-16månader. Innan dess byggde han med såna massiva typ 20 cm stora klossar. Han började snabbt att bygga torn med fler klossar. Max är 8 vad jag har sett, det var i julas då han var 19 månader. 
    Ja. Det kan väl vara något sådant dottern får ihop också som mest, 7-8 klossar. Det brukar ofast få en liten lutning och så rasar allting.
  • banansmoothie

    Håller med Miss Maya, det är skillnad på när de fysiskt klarar av det, och när de har intresse att prova . Jag tycker inte man ska oroa sig speciellt mycket, eller jämnföra med andra barn om ens barn inte är uppenbart efter i utveckligen, men det är ju det man har BVC till!

  • banansmoothie
    Miss Maya skrev 2010-03-31 10:11:20 följande:
    Ja. Det kan väl vara något sådant dottern får ihop också som mest, 7-8 klossar. Det brukar ofast få en liten lutning och så rasar allting.
    Ja det är kanske den magiska gränsen, 8 klossar . Och sen när det rasar så är det jätteroligt, tydligen .
  • Pernilla3

    Ja förväntas var kanske fel ordval. Och nej jag oroar mig inte alls och jag inser ju såklart att barn är olika. Var bara lite nyfiken i all välmening och undrade hur gamla era barn varit när de gjorde det.

    Tog fram storasyskonens klossar till min minsting som blir 1 på lördag och hon tog dem och började stapla ett 5 klossar högt torn och klossarna var rätt små  ändå. Jag blev minst sagt förvånad eftersom hon aldrig har hållt på med klossar förut. Kan inte minnas att storasyskonen gjorde det vid den tiden, så jag tyckte att hon var rätt tidig med det.
    Inte för att det spelar roll men klart man blir glad när det händer stora grejjer i deras utveckling.
    Stapla klossar kanske helt enkelt är hennes grej {#lang_emotions_smile}

  • banansmoothie
    Pernilla3 skrev 2010-03-31 10:58:22 följande:
    Ja förväntas var kanske fel ordval. Och nej jag oroar mig inte alls och jag inser ju såklart att barn är olika. Var bara lite nyfiken i all välmening och undrade hur gamla era barn varit när de gjorde det. Tog fram storasyskonens klossar till min minsting som blir 1 på lördag och hon tog dem och började stapla ett 5 klossar högt torn och klossarna var rätt små  ändå. Jag blev minst sagt förvånad eftersom hon aldrig har hållt på med klossar förut. Kan inte minnas att storasyskonen gjorde det vid den tiden, så jag tyckte att hon var rätt tidig med det. Inte för att det spelar roll men klart man blir glad när det händer stora grejjer i deras utveckling. Stapla klossar kanske helt enkelt är hennes grej
    Ja, det är kanske så . Hon är kanske bra på finmotorik. Min egen son var för upptagen med att springa runt överallt när han var ett... och innan dess krypa runt överallt . Han blev mer interesserad av finmotorik vid 1,5 (men fortfarande är sparka och kasta boll det absolut roligaste som finns.) De utvecklar ju inte alla sidor samdigit! Men var du glad och stolt över din dotter!! Det ska man vara som förälder .
  • Pernilla3
    banansmoothie skrev 2010-03-31 14:47:41 följande:
    Ja det är jag absolut =) Min äldsta gick när hon var 10 månader och min mellersta när hon var 15 månader, den yngsta kanske hamnar mittemellan då =) Hon kryper runt överallt och ställer sig upp och går längs möbler. Så visst skiljer det mkt  även bland syskon. {#lang_emotions_laughing}
  • Miss Maya
    banansmoothie skrev 2010-03-31 10:14:41 följande:
    Dottern blir faktiskt mest irriterad när tornet väl ramlar. Hon är så rolig. Man ser hur hon suckar inombords eller rynkar pannan och så börjar hon irriterat om.
  • Veris
    Miss Maya skrev 2010-03-31 16:57:16 följande:
    banansmoothie skrev 2010-03-31 10:14:41 följande:
    Dottern blir faktiskt mest irriterad när tornet väl ramlar. Hon är så rolig. Man ser hur hon suckar inombords eller rynkar pannan och så börjar hon irriterat om.
    Samma här, ibland hör man en djup suck när tornet ramlar, så rafsar hon ihop klossarna och börjar om. Dottern är nu 14 månader och har staplat klossar sedan ca en månad tillbaka.
  • Flickan och kråkan
    Pernilla3 skrev 2010-03-31 10:58:22 följande:
    Ja förväntas var kanske fel ordval. Och nej jag oroar mig inte alls och jag inser ju såklart att barn är olika. Var bara lite nyfiken i all välmening och undrade hur gamla era barn varit när de gjorde det.

    Tog fram storasyskonens klossar till min minsting som blir 1 på lördag och hon tog dem och började stapla ett 5 klossar högt torn och klossarna var rätt små  ändå. Jag blev minst sagt förvånad eftersom hon aldrig har hållt på med klossar förut. Kan inte minnas att storasyskonen gjorde det vid den tiden, så jag tyckte att hon var rätt tidig med det.
    Inte för att det spelar roll men klart man blir glad när det händer stora grejjer i deras utveckling.
    Stapla klossar kanske helt enkelt är hennes grej {#lang_emotions_smile}
    De kollar det vid 18-månaderskontrollen, då vill de att de kan stapla runt 3 klossar. Jag vet inte när min äldsta började....efter året var det i alla fall. Lillebror var tidig.....började stapla en bra bit före året (men han har inget tålamod, fort ska det gå och rasar oftast). Mina pojkar är väldigt olika varandra på de flesta sätt, bra på olika saker och helt olika temperament .
Svar på tråden bygga med klossar?