• Alyana

    Värden på TSH & TPOak?

    Är det någon här som vet sina TSH och ev TPOak-värden (sköldkörteln) ...?
    Någon som blivit gravid med värden över 2 på TSH och/eller TPOak (antikroppar) på över 70?
    Isfl, hur lång tid tog det att bli gravid?
    Gick det bra då eller blev det mf?

    Undrar så för jag har fått problem med autoimmun inflammation (subklinisk hypotyreos) och mina värden verkar svänga.... Har försökt bli gravid senaste året men det vill sig inte. {#lang_emotions_frown}
    Verkar ha dålig om ens någon ÄL och inga fertila flytningar.
    Prolaktin var också lite förhöjt i dec vilket enl gyn hänger ihop med förhöjda TSH.

    I juni var TSH 2,8 (normala ft4-värden.)
    I sep togs TPO-antikroppar som låg på 96. (Ska ligga under 5,6 här.)
    1/12 var TSH 3,7 hos allmänläkaren (normalt ft4 och ft3.)
    9/12 var TSH 3,4 hos gyn (normalt ft4 och ft3, TPOak 101, prolaktin lite förhöjt.)
    Nu 23.e feb var TSH 2,4 (ft4 och ft3 normalt, TPOak 75.)
    Denna gång följde jag anvisningar av gyn att jag måste ha varit vaken i minst 4 tim och ej ätit något minst 1 tim före provtagningen.
    Vet ni hur stor betydelse detta har att göra med värdena??
    Vet iafl att prolaktin är som högst på morgonen...

    I dec tyckte gyn att vi skuklle avvakta med behandling eftersom TSH hade sjunkit lite efter förra provtagningen. Hon menade att det kan röra sig om en tillfällig förhöjning
    och då vill de helst inte sätta in Levaxin.
    Men jag fattar inte - HUR kan det vara tillfälligt när det ju klart och tydligt handlar om en autoimmun inflammation som ju på sikt kommer att försämra även FT4 & FT3???
    Då måste den ju behandlas iafl och definitivt om jag vill bli gravid!! {#lang_emotions_surprised}

    Har telefontid med gyn på onsdag, då ska vi diskutera värdena och så får jag veta prolaktin-värdet.
    Men eftersom jag på flera håll läst om att TSH ska hållas under 2 och helst så lågt som möjligt för bästa möjliga fertilitet - så vill jag inte vänta längre med Levaxin! {#lang_emotions_yell}

    Har haft duster med allämläkaren i höstas ang att han inte ville sätta in Levaxin. Då skrev jag ut info från nätet om att de som har svårigheter att bli gravida ska ligga under 2 i TSH....
    Lämnade den hos hans sköterska, en vecka senare fick jag ett brev från honom om att jag skulle höra av mig så skulle han sätta in Levaxin. {#lang_emotions_wink}
    Men eftersom jag då inte längre hade ngt förtroende för honom och dessutom hade fått en tid hos gyn så ville jag hellre se vad hon skulle säga och göra.

    Men nu ska jag nog "kräva" Levaxin ändå och får jag inte det av gyn så ska jag höra med endokrinmottagningen eller en privat fertklinik eller så går jag tebax till allmänläkarn igen iafl....
    Ursäkta ett LÅÅNGT inlägg {#lang_emotions_embarassed} men vad gör man??!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-05 13:12
    I april-10 togs nya prover igen och då låg TSH på 3,4 och ÄNTLIGEN skrev gynläkaren ut Levaxin. Började med dessa 10.e maj - 31.e maj blev jag gravid! ;) Fick höja dosen Levaxin 3 ggr under graviditetens gång och ett tag tog jag hela 100 mcg (började på 25 mcg när jag blev gravid.) På Alla Hjärtans Dag 2011 föddes världens sötaste och snällaste lilla flicka!! :) Efter födeseln gick jag ner i dos igen och tar nu återigen 25 mcg.
    Lycka till alla som tror/vet att sköldkörteln påverkar och STÅ PÅ ER ang Levaxin!

  • Svar på tråden Värden på TSH & TPOak?
  • besony

    Jag tillhör de som blivit gravid vid ett förhöjt värde på TSH. Men då via provrörsbefruktning. Fast då visste jag inte att jag hade sköldkörtelproblem just då, fast misstankar hade jag i alla fall. Hela historien har jag skrivit på min blogg här. www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b117200.html

    Jag misstänkte alltså att jag hade sköldkörtelproblem efter en misslyckad IVF behandling, men fertilitetskliniken avfärdade tyvärr det, då jag haft normala värden vid utredningen, dvs inom refernsintervallet efter en omprov av sköldkörteln. De sade att de skulle kunna ta blodprover så fort jag blev gravid. När jag väl äntligen blev gravid, hann man inte ens med några blodprover, eftersom jag hann få missfall.

    Edfter missfallet krävde jag blodprover och såg till att få gehör av läkarna.
    Blodprovet visade att jag hade lite förhöjda värden:

    TSH: 4,2
    TPO-antikroppar: 5,7
    T4: 14,6

    När jag sökte information om värdena så hade det tydligen satts en ny referensvärde i allmänhet att man ska helst ge medicin vid minst 2,5 i TSH och det var beslutat i samma månad då vi gjorde det andra försöket med fryst embryo som jag blev gravid på.

    Jag ville ha medicin innan nytt IVF, men läkaren hade sagt: "Så fort du blir gravid så tar vi om blodproverna och eventuellt får du en låg dos sköldkörtelmedicin."
    Jag kan säga att jag var så sur och förbannad av att en fertilitetsläkare hade sagt så. Hade jag gått på med det rådet hade jag ju lätt fått missfall igen!

    Stod på mig tills jag äntligen fick gehör av läkaren och recept på Levaxin som jag äter nu sedan några månader tillbaka ocgh går på blodprovtagningar mellan 4-6:e vecka tills TSH värdet är nerpressat och håller i sig. Då sedan kan vi se fram emot ett nytt IVF-behandling.

    Men detta vill jag få sagt att man måste stå på sig för att få gehör. Och sök information! Tyvärr vet inte alla läkare hur viktigt det är med bra värden för fertiliteten. Kanske gyn vet inte det heller.

    Lycka till!

  • Annielee
    Alyana skrev 2010-02-28 22:13:11 följande:
    Är det någon här som vet sina TSH och ev TPOak-värden (sköldkörteln) ...?
    Någon som blivit gravid med värden över 2 på TSH och/eller TPOak (antikroppar) på över 70?
    Isfl, hur lång tid tog det att bli gravid?
    Gick det bra då eller blev det mf?

    Undrar så för jag har fått problem med autoimmun inflammation (subklinisk hypotyreos) och mina värden verkar svänga.... Har försökt bli gravid senaste året men det vill sig inte. {#lang_emotions_frown}
    Verkar ha dålig om ens någon ÄL och inga fertila flytningar.
    Prolaktin var också lite förhöjt i dec vilket enl gyn hänger ihop med förhöjda TSH.

    I juni var TSH 2,8 (normala ft4-värden.)
    I sep togs TPO-antikroppar som låg på 96. (Ska ligga under 5,6 här.)
    1/12 var TSH 3,7 hos allmänläkaren (normalt ft4 och ft3.)
    9/12 var TSH 3,4 hos gyn (normalt ft4 och ft3, TPOak 101, prolaktin lite förhöjt.)
    Nu 23.e feb var TSH 2,4 (ft4 och ft3 normalt, TPOak 75.)
    Denna gång följde jag anvisningar av gyn att jag måste ha varit vaken i minst 4 tim och ej ätit något minst 1 tim före provtagningen.
    Vet ni hur stor betydelse detta har att göra med värdena??
    Vet iafl att prolaktin är som högst på morgonen...

    I dec tyckte gyn att vi skuklle avvakta med behandling eftersom TSH hade sjunkit lite efter förra provtagningen. Hon menade att det kan röra sig om en tillfällig förhöjning
    och då vill de helst inte sätta in Levaxin.
    Men jag fattar inte - HUR kan det vara tillfälligt när det ju klart och tydligt handlar om en autoimmun inflammation som ju på sikt kommer att försämra även FT4 & FT3???
    Då måste den ju behandlas iafl och definitivt om jag vill bli gravid!! {#lang_emotions_surprised}

    Har telefontid med gyn på onsdag, då ska vi diskutera värdena och så får jag veta prolaktin-värdet.
    Men eftersom jag på flera håll läst om att TSH ska hållas under 2 och helst så lågt som möjligt för bästa möjliga fertilitet - så vill jag inte vänta längre med Levaxin! {#lang_emotions_yell}

    Har haft duster med allämläkaren i höstas ang att han inte ville sätta in Levaxin. Då skrev jag ut info från nätet om att de som har svårigheter att bli gravida ska ligga under 2 i TSH....
    Lämnade den hos hans sköterska, en vecka senare fick jag ett brev från honom om att jag skulle höra av mig så skulle han sätta in Levaxin. {#lang_emotions_wink}
    Men eftersom jag då inte längre hade ngt förtroende för honom och dessutom hade fått en tid hos gyn så ville jag hellre se vad hon skulle säga och göra.

    Men nu ska jag nog "kräva" Levaxin ändå och får jag inte det av gyn så ska jag höra med endokrinmottagningen eller en privat fertklinik eller så går jag tebax till allmänläkarn igen iafl....
    Ursäkta ett LÅÅNGT inlägg {#lang_emotions_embarassed} men vad gör man??!!
    Hejsan!
    TSH 4,2
    TPO-ak 242
     
    Gjorde 3 st provrörsbefruktningar med dessa värden....efter detta fick jag levaxin av min vanliga läkare. Han undrade varför de inte satt in levaxin från IVF kliniken...han sa att ivf försöken vi gjort i  princip var bortkastat med dessa värden. Så nu äter jag levaxin sedan några veckor och ska vänta tills mina värden är bättre för att senare köpa nya ivf försök.
  • Alyana
    Annielee skrev 2011-05-03 11:22:06 följande:
    Hejsan!
    TSH 4,2
    TPO-ak 242
     
    Gjorde 3 st provrörsbefruktningar med dessa värden....efter detta fick jag levaxin av min vanliga läkare. Han undrade varför de inte satt in levaxin från IVF kliniken...han sa att ivf försöken vi gjort i  princip var bortkastat med dessa värden. Så nu äter jag levaxin sedan några veckor och ska vänta tills mina värden är bättre för att senare köpa nya ivf försök.
    Hej Annielee!

    Så j-a trist att läkaran inte kan kontrollera sköldkörtelvärdena INNAN man ger sig i kast med IVF.....Suck! Skrikandes

    Särskilt fertilitetskäkare måste ju veta detta tycker man...

    Vilken "tur" du ända hade nu att iaf din allmänläkare hade vett att begripa detta samband.

    Visst, ni hade ju kunnat få minus även om du tagit Levaxin under försöken, men då hade iaf förutsättningarna varit optimala. Du kan nog faktiskt nästan "börja om från början" så att säga med IVF-behandlingarna när du fått Levaxin och har värden där TSH ska vara under 2 i värde, gärna runt 1 elller ännu lägre....
    Kanske blir ni tom spontant gravida!

    Färdj-ligt att ni nu måste betala själva för IVF när du haft dåliga förutsättningar med de första. Förvånad Jag hade ifrågasatt och propsat på att få göra åtminstone 1-2 IVF gratis (om inte 3) GRATIS pga att fertilitetskliniken inte kollat upp sköldkörteln (det SKA ingå i alla fertutredningar.)
    Nu är jag trebarnsmamma!:)
  • Alyana

    Kan säga att jag blev gravid på första ägglossningen två veckor efter att jag fått lägsta dosen Levaxin! Flört

    Lycka till nu!!

  • Annielee
    Alyana skrev 2011-05-05 13:01:20 följande:
    Hej Annielee!

    Så j-a trist att läkaran inte kan kontrollera sköldkörtelvärdena INNAN man ger sig i kast med IVF.....Suck! Skrikandes

    Särskilt fertilitetskäkare måste ju veta detta tycker man...

    Vilken "tur" du ända hade nu att iaf din allmänläkare hade vett att begripa detta samband.

    Visst, ni hade ju kunnat få minus även om du tagit Levaxin under försöken, men då hade iaf förutsättningarna varit optimala. Du kan nog faktiskt nästan "börja om från början" så att säga med IVF-behandlingarna när du fått Levaxin och har värden där TSH ska vara under 2 i värde, gärna runt 1 elller ännu lägre....
    Kanske blir ni tom spontant gravida!

    Färdj-ligt att ni nu måste betala själva för IVF när du haft dåliga förutsättningar med de första. Förvånad Jag hade ifrågasatt och propsat på att få göra åtminstone 1-2 IVF gratis (om inte 3) GRATIS pga att fertilitetskliniken inte kollat upp sköldkörteln (det SKA ingå i alla fertutredningar.)
    Hel Alanya!

    Jo fertilitetsläkaren tog TSH under utredningen, då hade jag 4,2 men hon sa bara att det var normalt och jag själv hade ju vid just den tidpunkten ingen aning om att detta var ett förhöjt värde som kunde påverka...kunde ingenting om sköldkörteln då och litade ju på att läkarna gjorde rätt. Men när fertilitetsläkaren skickat remissen till ivf så vet jag inte om mitt TSH värde inte kom med remissen fram till kliniken eller om de tyckte att det var ok.
    För mellan andra och tredje ivf försöket så hade jag läst på om sköldkörteln och ifrågasatte om inte mitt TSH kunde påverka och då tog de nya prover på mig som visade TSH 3,0 och TPO-antikroppar på 240 men de vidhöll att jag ej behövde någon levaxinbehandling. Men nu i veckan när jag talade med en läkare där på ivf kliniken så sa han att TSH optimalt ligga på 1,5-2,0!!! och bara några veckor tidigare var det ok att mitt värde var 3??....så jag känner ju att de lurat oss....vi skulle fått behandling med levaxin tidigare...jag borde egentligen ställa dem till svars för detta men vet inte om jag orkar strida.....
    Jag är hur som helst glad att jag fått en diagnos...jag hoppas att det är det här som varit felet hela tiden och att vi ska lyckas bli gravida framöver tack vare levaxinet.....men man ska inte hoppas för mycket...det kan ju vara andra fel också som man inte upptäckt.
    Låter ju helt fantastiskt att du blev gravid på första ägglossningen efter levaxinet....=) Så bra resultat vågar jag inte hoppas på men bara att bli gravid på naturlig väg skulle ju kännas fantastiskt! nu ska vi vänta med nya försök till hösten eller t o m vintern...det beror ju lite på var mina värden tar vägen.
    Vad hade du för sköldkörtelvärden när du fick levaxin insatt??
  • Annielee

    Såg längst upp nu vad du hade för värden!
    Hur länge hade ni försökt bli gravida innan du fick levaxin insatt??

  • Alyana
    Annielee skrev 2011-05-05 19:13:43 följande:
    Hel Alanya!

    Jo fertilitetsläkaren tog TSH under utredningen, då hade jag 4,2 men hon sa bara att det var normalt och jag själv hade ju vid just den tidpunkten ingen aning om att detta var ett förhöjt värde som kunde påverka...kunde ingenting om sköldkörteln då och litade ju på att läkarna gjorde rätt. Men när fertilitetsläkaren skickat remissen till ivf så vet jag inte om mitt TSH värde inte kom med remissen fram till kliniken eller om de tyckte att det var ok.
    För mellan andra och tredje ivf försöket så hade jag läst på om sköldkörteln och ifrågasatte om inte mitt TSH kunde påverka och då tog de nya prover på mig som visade TSH 3,0 och TPO-antikroppar på 240 men de vidhöll att jag ej behövde någon levaxinbehandling. Men nu i veckan när jag talade med en läkare där på ivf kliniken så sa han att TSH optimalt ligga på 1,5-2,0!!! och bara några veckor tidigare var det ok att mitt värde var 3??....så jag känner ju att de lurat oss....vi skulle fått behandling med levaxin tidigare...jag borde egentligen ställa dem till svars för detta men vet inte om jag orkar strida.....
    Jag är hur som helst glad att jag fått en diagnos...jag hoppas att det är det här som varit felet hela tiden och att vi ska lyckas bli gravida framöver tack vare levaxinet.....men man ska inte hoppas för mycket...det kan ju vara andra fel också som man inte upptäckt.
    Låter ju helt fantastiskt att du blev gravid på första ägglossningen efter levaxinet....=) Så bra resultat vågar jag inte hoppas på men bara att bli gravid på naturlig väg skulle ju kännas fantastiskt! nu ska vi vänta med nya försök till hösten eller t o m vintern...det beror ju lite på var mina värden tar vägen.
    Vad hade du för sköldkörtelvärden när du fick levaxin insatt??
    Var det en fertläkare inom landstinget som sa att TSH på 4,2 var normalt för dig som försökte bli gravid...?
    Hon hade fel iaf...

    Kanske kom inte detta värde med i dina journaler till IVF-kliniken eller så litade de där på att fertläkaren som utrett er kunde detta och hade kontrollerat det eller så läste/upptäckte de inte detta innan ni startade upp med IVF. Eller så var de inte heller helt säkra på om dina värden kunde påverka negativt....

    Mycket konstigt att de först sa till dig att 3,0 var bra TSH för att nu ändra sig! FörvånadSkrikandes

    Jag tycker absolut att ni ska klaga på att ni genomgått tre IVF-behandlingar med för dåliga sköldkörtelvärden. Det hade då jag gjort!
    Var det era gratis-försök av landstinget?
    Isf ska ni inte behöva betala hutlöst dyra priser själva nu bara för att de tabbat sig! Skrikandes Aldrig...

    Hoppas verkligen att ni kommer att bli gravida nu framöver. Drömmer
    Är ni oförklarligt barnlösa...?
    Isf kan det absolut (iaf delvis) bero på dålig ämnesomsättning.
    Har ni ngn ggn blivit gravida men fått mf...?
    Dåligt fungerande sköldkörtel gör ju också så att risken för mf blir väldigt mycket högre, så det om inte annat talar ju för att fertläkare måste börja ta detta på allvar.

    Finns det inget annat stort problem hos er så kan ni säkert absolut bli spontant gravida tillsammans! Glad

    Ja, jag kände bara att jag faktiskt haft rätt med vad jag misstänkt hela tiden och att jag var glad att jag orkade kämpa för att få Levaxin!
    Började med tabletterna en vecka innan BIM, mensen kom som vanligt, sen blev jag gravid på första ägglossningen som kom två veckor senare... Flört Fick också helt normala ÄL-flytningar då för första ggn på 1,5 år vilket visar att det visst var där felet låg.

    Tycker ni gör rätt som försöker på egen hand några månader nu när du fått Levaxin. Hoppas ni får Plus snart!

    Jag tror att jag hade strax över 3 i TSH när jag till slut fick Levaxin.
    Började med minsta dosen 25 mcg och blev gravid direkt av det alltså. Solig 
    Men höjde på egen hand dosen till 50 mcg direkt jag fått plus för att minska mf-risken, vilket gyn också var rätt.
    Fick ta nya prover var 4.e till 8.e vecka hela graviditeten och fick höja dosen till 75 mcg i 5.e månaden och sedan upp till 100 mcg i 7.e månaden. Detta pga att TSH steg trots Levaxin och konstigt nog så var MVC-läkaren väldigt noga med att TSH skulle ligga under 2... Annars kan barnet riskera en dålig utveckling eftersom dålig ämnesomsättning ger en dålig celldelning och då kan inte hjärnan utvecklas optimalt.

    Tänk om alla läkare kunde vara lika noga med värdena innan man blir gravid också?? Skrikandes

    Jag låg runt 2 i TSH när jag blev gravid och sedan låg det mellan 1,4 och 2 hela graviditeten.

    Lycka till nu!!!
  • Alyana
    Annielee skrev 2011-05-05 19:15:21 följande:

    Såg längst upp nu vad du hade för värden!
    Hur länge hade ni försökt bli gravida innan du fick levaxin insatt??


    Vi hade bara försökt i ungefär ett år men eftersom vi redan hade två barn tillsammans som blivit till på 1.a resp 2.a försöket och jag var under 30 år + att jag fått symtom som kunde bero på dålig sköldkörtel och jag har hypo i släkten så började jag misstänka detta.
    Och när jag fick veta värdena på TSH och ffa de förhöjda TPO-antikropparna så blev jag helt säker på att det var därför vi inte blev gravida igen!

    TPO-antikroppar visar ju klart och tydligt att det är en autoimmun inflammatorisk process i sköldkörteln och att ämnesomsättningen sannolikt fungerar sämre. Alla har dessutom en individuell skala som värdena bör ligga inom... Och könshormoner och fertiliteten är bland det första som påverkas av dålig ämnesomsättning.
    Har du några andra symtom på hypotyreos?
    Frusen?
    Glömsk?
    Torr hy?
  • besony
    Annielee;

    Du kanske minns mig och min historia som jag skrivit om i en annan tråd som du startat.

    Håller med Alyana om att ni ska kämpa för att få kompenserat med ett eller ett par IVF-försök då det trots allt är läkarna som tabbat sig med dina värden. Vill bara tala om att det kan löna sig att kämpa!

    Vi tillhör dem som kämpade och fick sedan beviljat ytterligare ett lanstingförsök, utöver de 3 IVF vi tidigare gjort (plus ett FET).. Detta eftersom de tabbade sig på första IVF:en + FET som var 2:a försöket...

    Så detta var ett femte försök i raden med nya mediciner och ny metod. Blev långa metoden och några preparatbyten mot de tidigare gångerna med den korta metoden. Samt så hade jag Levaxin och gick på kontroller lite extra. Mitt krav på det hela.

    Och det lönade sig. Jag blev gravid igen på senaste IVF som Ferten beviljade gratis för oss. Annars hade vi varit tvungen att vänta tills ekonomin tillät oss köpa försök. Nu är jag i vecka 17. Dessutom fick vi över ett embryo i frysen som vi förmodligen senare kommer använda till syskonförsök.

    Så mitt råd är att ni ska försöka kämpa för att få era försök kompenserade. De har ju gjort fel.
    Lycka till!
  • Alyana

    Annielee: Om du har så höga TPO-antikroppar som du har så har du en konstaterad autoimmun inflammation i sköldkörteln (Hishimotos sjukdom) som om den inte redan gör det (troligtvis) med all säkerhet kommer att bli sämre med tiden och påverka fertiliteten negativt och öka risken för mf eller skador på barnet vid en graviditet.

    Det är vanligt med svängande värden på TSH i början av sjukdomen pga att sköldkörteln hela tiden försöker att hålla igång ämnesomsättningen, men till slut förtvinar den mer och mer och man blir sakta att må sämre, dock kan det ta många år innan man inser att det är något medicinskt fel eftersom det dels kommer smygande, dels så vänjer man sig och tror att det är så man "ska" må normalt.... Trött, frusen, glömsk osv...

    Mitt bästa råd: Googla på hypotyreos och fertilitet/graviditet så hittar du massa information.
    Jag ska försöka ge dig en länk till info som en duktig professor i just endokrinologi skrivit om just detta ämne!

    Visa det för eller tala om det för din läkare på IVF-kliniken så får vi se vad han kan säga.....

  • Alyana

    Grrr... Går inte att länka såklart.

    Men gå in på www.internetmedicin.se och skriv in "tyreoidea och fertilitet" i sökrutan så kommer infon!

    Denna info är tydligen bara avsedd att läkare och ssk ska kunna känna till....Skrikandes

  • pållan

    Här är ytterligare en som inte blivit gravid förrän jag fick levaxin. Min första fertilitetsläkare missade mitt förhöjda TSH-värde (4,0), men som tur var bytte jag klinik och där uppmärksammade de värdet och gav mig levaxin. Det förhöjda TSH-värdet var enda felet som upptäcktes vid fertilitetsutredningen.

    Jag lyckades spåra gamla TSH-prover från 3 år tillbaka, som tagits på vårdcentralen när jag sökte vårt för typiska symptom som trötthet, frusenhet, oförklarlig måttlig viktökning (gick ganska plötsligt upp ca 5 kg som jag inte lyckades gå ner trots att jag ökade mig träning till 4-5 i veckan och åt nyttigt), att jag tappade hår osv. Jag hittade också ett gammalt TSH-värde som tagits vid en rutinläkarundersökning genom jobbet sex månader innan jag kände några symptom och sökte hjälp på vårdcentralen, och då var mycket riktigt mitt TSH-värde 2,0.

    Mitt TSH-värde hade alltså legat runt 4.0 i tre år utan att någon av de tre läkare, inkl en fertilitesläkare, gav mig diagnos eller medicin. Under dessa tre år försökte vi få barn, men lyckades aldrig. Efter fem  månaders behandling med levaxin kom mitt TSH-värde ner till 1,1 och då gjorde vi vårt första ivf-försök och lyckades på första försöket! Jag är nu gravid i vecka 14 och hoppas att det går bra hela vägen. Jag är övertygade om att TSH-värdet var i alla fall en mycket viktig orsak till att vi inte lyckades bli gravida spontant. Och ännu mera övertygad om att det var orsaken till mina symptom, för de är nu helt borta! Trots graviditetshormonerna är jag t ex piggare på morgnarna än vad jag har varit på flera år, jag tappar inte längre hår, fryser inte alls på samma sätt osv. De där 5 kilona har jag dock inte lyckats gå ner ännu, eftersom jag proppat i mig hormoner och nu är gravid Men alla ni som försöker bli gravida och har förhöjd TSH: ge er inte, se till att bli ordentligt utredda och få levaxin! Även om värdet bara är lite förhöjt. 

  • Annielee
    Alyana skrev 2011-05-05 21:34:49 följande:
    Var det en fertläkare inom landstinget som sa att TSH på 4,2 var normalt för dig som försökte bli gravid...?
    Hon hade fel iaf...

    Kanske kom inte detta värde med i dina journaler till IVF-kliniken eller så litade de där på att fertläkaren som utrett er kunde detta och hade kontrollerat det eller så läste/upptäckte de inte detta innan ni startade upp med IVF. Eller så var de inte heller helt säkra på om dina värden kunde påverka negativt....

    Mycket konstigt att de först sa till dig att 3,0 var bra TSH för att nu ändra sig! FörvånadSkrikandes

    Jag tycker absolut att ni ska klaga på att ni genomgått tre IVF-behandlingar med för dåliga sköldkörtelvärden. Det hade då jag gjort!
    Var det era gratis-försök av landstinget?
    Isf ska ni inte behöva betala hutlöst dyra priser själva nu bara för att de tabbat sig! Skrikandes Aldrig...

    Hoppas verkligen att ni kommer att bli gravida nu framöver. Drömmer
    Är ni oförklarligt barnlösa...?
    Isf kan det absolut (iaf delvis) bero på dålig ämnesomsättning.
    Har ni ngn ggn blivit gravida men fått mf...?
    Dåligt fungerande sköldkörtel gör ju också så att risken för mf blir väldigt mycket högre, så det om inte annat talar ju för att fertläkare måste börja ta detta på allvar.

    Finns det inget annat stort problem hos er så kan ni säkert absolut bli spontant gravida tillsammans! Glad

    Ja, jag kände bara att jag faktiskt haft rätt med vad jag misstänkt hela tiden och att jag var glad att jag orkade kämpa för att få Levaxin!
    Började med tabletterna en vecka innan BIM, mensen kom som vanligt, sen blev jag gravid på första ägglossningen som kom två veckor senare... Flört Fick också helt normala ÄL-flytningar då för första ggn på 1,5 år vilket visar att det visst var där felet låg.

    Tycker ni gör rätt som försöker på egen hand några månader nu när du fått Levaxin. Hoppas ni får Plus snart!

    Jag tror att jag hade strax över 3 i TSH när jag till slut fick Levaxin.
    Började med minsta dosen 25 mcg och blev gravid direkt av det alltså. Solig 
    Men höjde på egen hand dosen till 50 mcg direkt jag fått plus för att minska mf-risken, vilket gyn också var rätt.
    Fick ta nya prover var 4.e till 8.e vecka hela graviditeten och fick höja dosen till 75 mcg i 5.e månaden och sedan upp till 100 mcg i 7.e månaden. Detta pga att TSH steg trots Levaxin och konstigt nog så var MVC-läkaren väldigt noga med att TSH skulle ligga under 2... Annars kan barnet riskera en dålig utveckling eftersom dålig ämnesomsättning ger en dålig celldelning och då kan inte hjärnan utvecklas optimalt.

    Tänk om alla läkare kunde vara lika noga med värdena innan man blir gravid också?? Skrikandes

    Jag låg runt 2 i TSH när jag blev gravid och sedan låg det mellan 1,4 och 2 hela graviditeten.

    Lycka till nu!!!
    Hej Alyana!

    Jo vi är oförklarligt barnlösa...och vi har aldrig varit gravida och alltså aldrig haft missfall...vad vi vet om iaf.
    Symtom som jag har som skulle kunna vara hypo är väl trötthet, torr hud, infertilitet...även lätt att bli deprimerad.
  • Rosen3

    Någon som är kvar i denna tråd?

    Jag har prover enligt följande:

    TSH: 1,5 (har gått lite upp och ner i värde)
    T4: 16
    TPO-antikroppar: 168

    Vi har fått fyra missfall. Är rädd att sköldkörteln är problemet. Alla andra prover har sett bra ut. Vet ni om man kan behandla antikropparna? Vet ej hur jag ska gå tillväga riktigt. Har fått utskrivet Trombyl, kan det hjälpa något? Hört att vissa läkare utomlands kan ge kortison mot antikropparna.

Svar på tråden Värden på TSH & TPOak?