• Lalalong

    Vilken "organisation" är bäst att skänka barnvagnen till?

    Jag har försökt sälja vår BRIO från 2006 men det är ju stört omöjligt. Den ligger ute för 1000 kr och det enda förslaget jag fått är att byta den mot en sulky vilket jag inte är intresserad av.
    Nästa steg är att sänka priset till typ 500 spänn, men ärligt talat... för 500 kr orkar jag inte ha bry med att folk ska komma hit och titta o.s.v. utan då skänker jag den istället!

    Frågan är vad man ska välja? Röda Korset har en 2nd hand här i byn, sen finns ju myrorna och Erikshjälpen också... De finns inte här, men i ett större samhälle i närheten. Finns det fler liknande organisationer?
    Vilka av dessa organisationer är bäst? Vilka kan man lita på?

  • Svar på tråden Vilken "organisation" är bäst att skänka barnvagnen till?
  • Pix Ladin
    Lalalong skrev 2009-12-10 10:02:43 följande:
    Pix Ladin skrev 2009-12-10 10:00:06 följande:
    Fast det är just det jag inte orkar med. Att hålla på med annonser och ta emot samtal och folk som ska komma hit och titta. Jag låter kanske gniden, men om jag fått den sålt för den 1000 lapp jag satt kunde det vara värt det, men för mindre pengar än så är det helt enkelt inte värt det. Då stoppar jag den i bilen och lämpar av den på lämpligt ställe. Dessutom vet jag inte om den går till bättre behövande bara för att jag skänker bort den i en tidning. Det kan ju vara "vem som helst" som ringer ändå.
    Okej. Men då håller jag med inlägg 9 .
  • Tieo

    Erikshjälpen är en stiftelse och pengar går till olika organisationer men de har alla 90-nummer.
    Världens barn, gatubarn osv

  • Lalalong
    Lattjo skrev 2009-12-10 10:00:44 följande:
    Jag skrev tom et mail till en organisation som har hand om ensamma mammor med dålig ekonomi men jag fick inget svar därifrån heller... Jag ville verkligen skänka vagnen till någon som verkligen behövde den men tydligen är det ingen som behöver den...
    Märkligt!
    Ja, om jag nu ska ge bort den så vill jag också att den eller pengarna från den ska gå till någon som behöver det.
    Det litar jag inte på för att jag sätter ut en bortskänkes annons. Det finns så många snåla människor här i världen så det är säkert någon som hade haft råd att köpa den som ringer ändå.
    Då skänker jag hellre den till en organsiation som kan sälja den och sen att pengarna går någonstans där det verkligen behövs!
    jelena2 skrev 2009-12-10 10:02:03 följande:
    Jag hade letat upp någon som kör direkt istället till någon av östländerna till exempel. För då vet man att det kommer fram till behövande direkt. Men det är ju lite meck att ta reda på det, kanske. Organisationer säljer väl och skänker pengarna? Det är oxå ett sätt, men jag tror någon skulle bli överlycklig över att få en vagn... Hoppas du blir av med kärran i alla fall!
    Ja, det kunde ju varit en idé.... Nu är det dubbelmoral så det skriker om det också, för i ena sekund säger jag att jag vill att det ska gå till någon som behöver den och i nästa att jag inte orkar hålla på med det

    Men för att ha så lite jobb som möjligt (jag är gravid i vecka 34 med massiv foglossning som gör att jag inte kan sova och är därmed trött hela tiden!) så vill jag att den/pengarna för den ska komma så rätt som möjligt med minsta ansträngning.
    Så det känns som det bästa alternativet att skänka den till typ Röda korset eller Erikshjälpen i alla fall...
  • Lalalong

    Tack alla för era svar!
    Ska bege mig iväg nu... men ska fundera över hur jag ska göra!!

  • Pix Ladin
    Lalalong skrev 2009-12-10 10:08:28 följande:
    Tack alla för era svar!Ska bege mig iväg nu... men ska fundera över hur jag ska göra!!
    Vid närmare eftertanka tror jag att det blir bra hur du än gör.
  • jelena2

    En kvinna i Alingsås har i flera års tid kört till Litauen och lämnat grejor till ett spädbarnshem och en handikappskola. Jag har till och med fått ett extra tack därifrån när jag skänkte ersättning som räddade livet på en liten pojke. Detvar stort!
    Jag önskar att det fanns en gemensam lista över alla dessa eldsjälar, så man bara kunde klicka på sin ort och ringa upp närmaste kontakt.
    Och ja, jag tror på tomten också!

  • Mumin75

    Jag hade nog också hellre skänkt den till en organisation där dom åker iväg själva med sakerna för då vet man att den verkligen kommer till någon som behöver den. Röda korset och såna ställen känns lite sådär... känns mest som att de pengar dom drar in i deras second hand-butiker går till personalens löner... känns inte som det kan bli så mycket pengar över till dom behövande. Min mamma har jobbat i en röda korset-butik och där sålde dom för mindre i månaden än vad personalens löner låg på. Fast jag vet inte, dom kanske har organiserat det så att det blir mer pengar till behövande än vad det verkar.

    Jag har massa barnkläder som jag ska göra mig av med sedan när alla mina barn vuxit ur dom och jag tänker vänta tills jag hittar någon som åker iväg med kläderna så att jag vet att dom kommer göra nytta.

  • Lalalong

    Tack igen för era svar!

    Hur hittar man organisationer som kör iväg med sakerna då tro...?

    Ang. flyktingförläggning så känner jag inte till att det ska finnas i närheten. Men det borde väl också gå att kolla upp på något vis?

  • Bedhead
    Lalalong skrev 2009-12-10 16:04:37 följande:
    Tack igen för era svar! Hur hittar man organisationer som kör iväg med sakerna då tro...?Ang. flyktingförläggning så känner jag inte till att det ska finnas i närheten. Men det borde väl också gå att kolla upp på något vis?
    Var bor du?
  • Lalalong
    Bedhead skrev 2009-12-10 18:52:35 följande:
    Var bor du?
    I Sjöbo i skåne...
    (Nej, det som det gamla ryktet säger stämmer inte längre, Sjöbopartiet finns så vitt jag vet inte längre och Sven Olle är historia )
  • Bedhead
    Lalalong skrev 2009-12-10 18:55:55 följande:
    I Sjöbo i skåne... (Nej, det som det gamla ryktet säger stämmer inte längre, Sjöbopartiet finns så vitt jag vet inte längre och Sven Olle är historia )
    Jag vet. Sjöbo är en av de schysstaste Skånekommunerna när det gäller flyktingmottagande faktiskt.
    Men Malmö är nog det närmaste:
    Mottagande av ansökan om asyl
    Ankomstboende
    Besöksadress: Östra Farmvägen 12

    Men det finns kommunalt flyktingmottagande (för de som fått uppehållstillsånd) i Sjöbo, du kan ju ringa dem och fråga om de har någon lämplig familj:
    www.sjobo.se/templates/Page.aspx
  • Lalalong
    Bedhead skrev 2009-12-10 21:58:48 följande:
    Jag vet. Sjöbo är en av de schysstaste Skånekommunerna när det gäller flyktingmottagande faktiskt. Men Malmö är nog det närmaste: Mottagande av ansökan om asyl Ankomstboende Besöksadress: Östra Farmvägen 12 Men det finns kommunalt flyktingmottagande (för de som fått uppehållstillsånd) i Sjöbo, du kan ju ringa dem och fråga om de har någon lämplig familj: www.sjobo.se/templates/Page.aspx
    Tack för din hjälp!
    Får kolla lite närmare på det i morgon
  • Paulinac

    Hej, om du inte har gett bort den än så har jag en vän som väntar sott andra barn som är i stort behov av den, barnvagnen hon har nu måste hon olja hela tiden och den knakar, hon har precis blivit ofrivilligt ensamstående så om det är i närheten av Stockholm så skulle det vara en otroligt stor hjälp! 

Svar på tråden Vilken "organisation" är bäst att skänka barnvagnen till?