• fatima cleopatra

    Leah-Linn konstigt eller gulligt?

    Efter mycket diskussioner så har jag nästan bestämt mig för att min sessa ska få heta Leah-Linn...Min gubbe tyckte det var en bra ide först men har nu ändrat sig...
    så nu frågar jag er..?
    Låter det konstigt eller för fult..
    Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Leah-Linn konstigt eller gulligt?
  • AnneSophie

    Min ärliga mening: Näääääää.... Känns överarbetat. Leah ELLER Linn, men inte som dubbelnamn.

  • Lillstumpan

    Leah Linn, nej, tycker jag inte, det låter för "tårta på tårta"

  • Elsweyr94

    Båda separat är fina namn, men tillsammans? Nja låter lite WT, för tankarna till en trailerpark i något random träsk i södra Usa 

  • trollhona

    Känner till en flicka som hette Åsalinn och det tyckte jag var rätt udda, Leah-Linn är ju onekligen speciellt.

  • nyttnick2023
    Blue Waffle skrev 2023-12-19 14:44:12 följande:

    Piff och Puff combo, fast i samma namn. Välj ett av dem.


    Fast tråden är ju 18 år gammal så det är lite sent att avråda X-D

    Hon kan ju iofs bestämma om namnbyte nu om hon inte tyckte om föräldrarnas val!
  • nyttnick2023
    llleeeeaaah skrev 2023-12-12 18:59:49 följande:
    CoolDet blev Leahlinn
    Kul att få en uppdatering, antar att du är TS?

    Det är ju onekligen ett ovanligt namn, hur blev det? Har hon trivts med namnet?

    För övrigt (OT) händer alltid samma sak när jag läser gamla trådar: först börjar man läsa svaren, tänker "oj vad snälla alla är!?", sedan "jaha, en gammal tråd"... Det blir en illustration över hur otrevligt FL (och kanske internetforum överhuvudtaget) har blivit på senare år.
  • Cathariiina

    Jag tycker att Leah är ett fult namn, för jag tänker på "lea", alltså det gamla ordet för ful och elak i plural. "Det var ena lea jäntor det där". 

    Linn är rätt rart, och mycket nordiskt/nordgermanskt - det är bra. Varför tar du inte bara det? Dubbelnamnet du föreslår låter konstigt - hemsnickrade dubbelnamn gör nästan alltid det. Detta är ju två namn med helt olika ursprung som inte passar ihop.

    Om man ska ta ett dubbelnamn är det bättre att hålla sig till de tradionella tycker jag: Marie-Louise, Ann-Marie, Ann-Charlotte...

  • Xenia

    Jag minns ordet "le" (led) från barndomen. "Va' le' hon ä'!" Men sen dess har jag aldrig hört ordet, används det fortfarande?

  • Maymom
    Xenia skrev 2024-01-17 17:43:44 följande:

    Jag minns ordet "le" (led) från barndomen. "Va' le' hon ä'!" Men sen dess har jag aldrig hört ordet, används det fortfarande?


    Samma här, känns skånskt🤔
    tycker därför det är elakt att döpa nån till Lea, det blir ju hon den där lea...
    även Lealös...
  • Xenia

    Men frågan är om barn fortfarande använder det ordet. Är det f ö känt i hela Sverige (jag kommer inte från Skåne)?

    Sen har ju det bibliska Lea(h) blivit populärt på senare år, troligen pga amerikanskt inflytande. Så jag tror inte barn skulle reagera över namnet.

    Denna Leah-Linn är f ö redan vuxen nu (gammal tråd). Skulle vara intressant att veta om hon råkat ut för några nackdelar pga sitt namn.

  • Maymom
    Xenia skrev 2024-01-19 16:57:24 följande:

    Men frågan är om barn fortfarande använder det ordet. Är det f ö känt i hela Sverige (jag kommer inte från Skåne)?

    Sen har ju det bibliska Lea(h) blivit populärt på senare år, troligen pga amerikanskt inflytande. Så jag tror inte barn skulle reagera över namnet.

    Denna Leah-Linn är f ö redan vuxen nu (gammal tråd). Skulle vara intressant att veta om hon råkat ut för några nackdelar pga sitt namn.


    Jag är från Norrland, tycker mest det låter skånskt. :)
    Känns som ett ord som inte är vanligt i barns vokabulär, men att vuxna använder det och tycker synd om den lea lilla flickan. Barn kan ju få förväntningar på sig av vuxna utifrån sitt namn.
    De flesta jag pratat med tycker tex att Dennis är en busig eller bråkig unge, om alla vuxna har den förväntningen så kommer nog de flesta som heter Dennis bli busiga/bråkiga.

    Ja det hade verkligen varit intressant. Jag hittade ingen på ratsit som hette så när jag kollade, däremot en Leahlinn... 
  • Auditanne

    Låter ganska likt namnet Elin när man säger det snabbt.

    Vet i övrigt inte vad jag ska tycka om detta ovanliga dubbelnamn. Aldrig hört det förr. Får mig osökt att tänka på dubbelnamnet Ylva-Li. De påminner lite om varann. 

  • Hoppssan

    Hde jag fått en flicka skulle hon ha hetat en Liah. En kombo av båda de namnen du har där. Tycker båda är fina och inte alls konstiga. 

Svar på tråden Leah-Linn konstigt eller gulligt?