• Anonym (UNDRAR)

    kurder / eller ngn som kan ngt om kurdisk kultur

    Kurdiska kvinnor som flirtar med svenska män eller tvärt om..
    Hur fungerar det i förhållande till den kurdiska kulturen??

    Är det accepterat eller tabu?
    Vad kan isåfall hända med kvinnan om det kommer fram? Och vad kan hända med den svenska man som misstänks flirta med en kurdisk kvinna??

    Nyfiken

  • Svar på tråden kurder / eller ngn som kan ngt om kurdisk kultur
  • Anonym

    Men det beror ju på vilken familj personen kommer ifrån, oftast är det inga problem.

  • Anonym (UNDRAR)

    Om man säger att det är rätt stor åldersskillnad?

    I detta fall, kvinnan som flirtar m mannen är åtminstone 15 år äldre

  • junibarn76

    Jadu, jag har varit tillsammans med en kurdisk man i 14 år (inte längre) men jag har inget bra svar. Det beror på vilken familj man kommer ifrån, om man är religiös eller strikt på andra sätt osv.

    Det är nog mer okej för kvinnan att flirta med mannen och kanske mindre okej om mannen gör det. Är båda gifta är det av förklarliga skäl inte okej.

    Vad som kan hända?

    Folk kan snacka skit. Himlen kommer inte falla ner över er

  • junibarn76

    Vilken del av Kurdistna pratar du om förresten?

    Den kurdiska kulturen är även färgad av det land som delen av kurdistan ligger i. Man talar t.ex. väldigt olika dialekter i turkiska kurdistan (kurmanji) och i Iranska delarna (sorani).

    Det finns stora skillnader på folk och folk, precis som i Sverige.

  • Anonym (UNDRAR)

    Undrar lite hur det ligger till med hedersrelaterat våld osv..
    Om en kvinna flirtar med en svensk man.. om mannen inte är intresserad, om kvinnans "flirt" fortsätter och om mannen då skulle säga ifrån.
    Vad händer då? Om det är så att det är lite tabu i denna kultur så kanske kvinnan känner sig skamsen och "överrumplad" och kanske blir hämdlysten, vinklar det istället så som att det är mannen som varit ute efter henne och då hamnar mannen i klistret.
    Har läst om ett par sådana fall. Självklart förstår jag att det inte gäller alla.


    junibarn76 skrev 2009-03-18 15:37:15 följande:
    Vilken del av Kurdistna pratar du om förresten? Den kurdiska kulturen är även färgad av det land som delen av kurdistan ligger i. Man talar t.ex. väldigt olika dialekter i turkiska kurdistan (kurmanji) och i Iranska delarna (sorani). Det finns stora skillnader på folk och folk, precis som i Sverige.
  • Anonym (UNDRAR)

    Anonym (Hmm) skrev 2009-03-18 19:27:15 följande:


    Nu undrar jag varför du undrar det ??
    Angående en annan tråd jag startade...
    Har en kurdisk kvinna efter mig nämligen. Som stirrar, stirrar, stirrar och åter stirrar på mig... kommer in på mitt jobb upp emot 7 ggr om dagen. Och bara stirrar.
    Alla mina kollegor och tom min sambo har bevittnat detta.
    Jag är så trött på det att jag inte vet vad jag ska göra. Men jag vet inte huruvida det är lämpligt att konfrontera henne med det.
    Kommer hon att vända på det hela månntro isåfall? Då blir jag "den skyldige" och hur går det om det nu är så att kvinnan i fråga kommer från en "hederskultur"???
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (UNDRAR) skrev 2009-03-18 19:50:45 följande:
    Anonym (Hmm) skrev 2009-03-18 19:27:15 följande: Angående en annan tråd jag startade...Har en kurdisk kvinna efter mig nämligen. Som stirrar, stirrar, stirrar och åter stirrar på mig... kommer in på mitt jobb upp emot 7 ggr om dagen. Och bara stirrar. Alla mina kollegor och tom min sambo har bevittnat detta.Jag är så trött på det att jag inte vet vad jag ska göra. Men jag vet inte huruvida det är lämpligt att konfrontera henne med det.Kommer hon att vända på det hela månntro isåfall? Då blir jag "den skyldige" och hur går det om det nu är så att kvinnan i fråga kommer från en "hederskultur"???
    jaha okej då förstår jag!!!

    det beror på vilken familj hon kommer ifrån, vissa kurder  lever precis som svenskar.
    men vissa andra är väldigt stränga. dottrarna får tex inte vara ute eller bo sjalva före äcktenskap. så ndu ser det är väldigt olika..
  • Anonym (nyfiken)

    puff... jag är mest nyfiken över hur det gått? vilken del kommer den kurdiska kvinnan ifrån??

    puff

    puff

  • Anonym (Hur gick det?)
    Anonym (UNDRAR) skrev 2009-03-18 19:50:45 följande:

    Anonym (Hmm) skrev 2009-03-18 19:27:15 följande:


    Nu undrar jag varför du undrar det ??
    Angående en annan tråd jag startade...
    Har en kurdisk kvinna efter mig nämligen. Som stirrar, stirrar, stirrar och åter stirrar på mig... kommer in på mitt jobb upp emot 7 ggr om dagen. Och bara stirrar.
    Alla mina kollegor och tom min sambo har bevittnat detta.
    Jag är så trött på det att jag inte vet vad jag ska göra. Men jag vet inte huruvida det är lämpligt att konfrontera henne med det.
    Kommer hon att vända på det hela månntro isåfall? Då blir jag "den skyldige" och hur går det om det nu är så att kvinnan i fråga kommer från en "hederskultur"???
    Gick det bra fick du någon kontakt med henne
  • Anonym (Hur gick det?)
    Anonym (UNDRAR) skrev 2009-03-18 19:50:45 följande:

    Anonym (Hmm) skrev 2009-03-18 19:27:15 följande:


    Nu undrar jag varför du undrar det ??
    Angående en annan tråd jag startade...
    Har en kurdisk kvinna efter mig nämligen. Som stirrar, stirrar, stirrar och åter stirrar på mig... kommer in på mitt jobb upp emot 7 ggr om dagen. Och bara stirrar.
    Alla mina kollegor och tom min sambo har bevittnat detta.
    Jag är så trött på det att jag inte vet vad jag ska göra. Men jag vet inte huruvida det är lämpligt att konfrontera henne med det.
    Kommer hon att vända på det hela månntro isåfall? Då blir jag "den skyldige" och hur går det om det nu är så att kvinnan i fråga kommer från en "hederskultur"???
    Gick det bra fick du någon kontakt med henne
  • Anonym (Hur gick det?)

    Tycker tjejerna att svenska killar är snygga?

  • Anonym (Hur gick det?)

    Det är säkert inte så många som dejtar svenskar 

  • Anonym (Hur gick det?)
    Anonym (Hmm) skrev 2009-03-18 21:24:33 följande:
    jaha okej då förstår jag!!!

    , vissa kurder  lever precis som svenskar.
    Kan många sitt modersmål. Pratar många unga Svenska med sina föräldrar 
  • Anonym (Hur gick det?)

    Det fanns ingen som kunde svara på din fråga

  • Anonym (Dras)

    Det är olika det där. Men det finns några som dras till Svenska män 

Svar på tråden kurder / eller ngn som kan ngt om kurdisk kultur