• skrållan1978

    Hur mådde ni i början ni som väntade tvillingar? kände ni ngt speciellt? vad fick er att börja undraisf?

    Har börjar fundera på om det inte kan vara så att jag möjlige har 2 bebisar därinne? Jag väntar barn nummer 6 och är snart i vecka 7 och ända sen denna graviditeten började har jag tyckt att allt är så totalt annorlunda mot dem andra 5 graviditeterna, visst jag vet att det kan skilja så från grav till grav men såhär stpr skillnad?

    * med dem andra barnen har jag plussat vid bim-bim+2, då rätt svagt, men denna grav fick jag tydligt + på cb ovh gravid på digitalt på bim-5 och dan innan det 2 streck på rfsu.

    *Började må illa redan 2 dgr inna jag testade plus, alltså 1 vecka FÖRE bim, började kräkas ngn dag efter bim. med dem andra barnen har jag börjat må illa först i v 7-8.

    Alla symptom dök upp snabbt efter ÄL och denna graviditeten känns det som jag verkligen fått hormonerna i dubbel dos, kasnke trippel=/
     NGN som känner igen sig eller som haft såhär när dem väntat fler än 1???????


    Nummer 6 i magen=)
  • Svar på tråden Hur mådde ni i början ni som väntade tvillingar? kände ni ngt speciellt? vad fick er att börja undraisf?
  • MeNoLike

    jag mådde illa innan jag plussa och mådde VÄLDIGT dåligt.
    men har inga andra barn så har ingen att jämnföra med


    Mamma till tvillingarna Timothy och Maximilian 20070325
  • skrållan1978

    OJOJ.... som mig då, hur tidigt plussade du? hade du några andra symptom innan du plussade?? jag har haft mkt mensvärk ända sen ÄL och suuupertrött och-ja illamående då..


    Nummer 6 i magen=)
  • skrållan1978

    puffar lite=) fler som vill svara?


    Nummer 6 i magen=)
  • vivexa

    Jag hade precis som du beskriver nu tidigt i denna graviditet.
    Tidigt vul visade att det hade varit tvillingar "i starten", men redan nu i vecka 8+3 syns det inte alls längre. Men i vecka 7+4 kunde man se ett embryo med tickande hjärta, och ett utan hjärtaktivitet.

  • FruHeo

    Jag har varit gravid med tvillingar två gånger, dock klarade sig inte det ena paret.

    Första gången hade jag knappt några symptom alls, mådde som en prinsessa, fattade inte riktigt att jag var gravid, trodde man skulle må illa, ha cavrings osv. Pga blödningar i v 8 så fick vi komma på ett vul. Det visade ett stort och fint foster. I v 12, var det två barn istället. vi fattade nada. Orsaken till att de bara såg ett stort foster första gången var att våra pojkar inte hade någon skiljehinna mellan sig, dvs de låg i samma hinnsäck, så det såg ut som ett foster, fast det borde varit två.
    Tyvärr dog pojkarna i magen i v 16.

    Ett par månader senare blev jag gravid igen, jag började redan ett par dagar innan bim må´riktigt illa, kände mig som en uppsvullen ballong, brösten växte som jag vet inte vad. Sen fördubblades symptomen, jag spydde som jag vet inte vad, jag var toktrött och som sagt kände mig tokgravid. I v 8 lyckades jag pga oro för twins igen mm tigga till mig ett vul. ÄVen denna gång visade det sig vara ett stort foster. Men jag ville, pga det som hände förra gången vara säker på att det inte var två igen så jag bad dem titta ordentligt en gång till och tada, det var två....
    När våra tjejer var dryga 1 blev jag mkt oplanerat gravid igen, denna gång hade jag inga symptom alls. Jag var tvärsäker på att det var en, det kändes helt annorlunda mot tidigare graviditeter. Mycket riktigt hade jag rätt. Tyvärr blev det mf i v 8.

    Så man ska lita på sin känsla säger jag.

  • skrållan1978

    tack för era svar, ja det enda jag liksom kan säga är ju att allt verkligen känns så förbaskat mkt MER denna gången, kasnke man håller på o bli gammal?  *ler*. Visst jag har ju mått illa med dem andra 5 oxå men inte långt före bim o absolut inte såhär mkt... har aldrig plussat såhär himla tidigt heller o fått så starka tester.
    vaknat ett par nätter o måste upp o äta ngt, annars spyr jag.
    känns verkligen som hormoner i dubbel dos...


    Nummer 6 i magen=)
  • lugna gatan

    barnmorskan sa just det till mig - att man har så mycket högre doser gravhormoner. Jag mådde illa så jag trodde jag fått vinterkräksjukan nästan varje dag...fast jag kräktes inte. Var jättehungrig, fick grym foglossning tidigt och så magen, den växte ju jättefort.

  • skrållan1978

    lugna gatan: tack för ditt svar oxå, man vill ju höra allt nu när man själv går och funderar=)  tänk om det är 2  särinne, då svimmar jag nog=)


    Nummer 6 i magen=)
  • tindralva

    Jag mådde knappt illa alls, kräktes tre gånger sammanlagt (det var INTE bra att äta friterad mat från kinarestaurang...HUH!)
    Dock var jag extremt trött de första 14 veckorna. So jämt kändes det som. När jag inte sov ville jag sova. Värst var det vid 14-15 tiden då jag knappt vågade sitta på jobbet för jag var rädd att jag skulle somna. Kunde utan problem sova 14 timmar.

    Vi gjorde ett vul i vecka 7 eftersom jag åt Pergotime för att få ägglossningen regelbunden men då syndes "bara" en lite plutt så det var i v 18 på vanliga ul som vi fick reda på att det var två. Jag började skratta så mycket att bm sa åt mig att ligga still så hon kunde se bebisarna!
    Ler fortfarande när jag tänker på hur det kändes då och tjejerna är nu 4 år!

  • Cem

    Jag mådde som jag gjorde under min första graviditet i ca 1,5 månad. Sen fick jag ett fruktansvärt illamående. Var som att bli magsjuk. Kunde spy en hel dag och låg sen deckad i 2 dar. Mådde illa hela tiden så jag fick äta postafen och fick även receptbelagda. Men blev så trött av det att jag gick och lade mig runt åtta. Nu är det fruktansvärd halsbränna i stället. Skrattande
    Fast jag misstänkte aldrig tvillingar. Jag trodde det  var för att jag skulle få en tjej denna gång. Haha

  • skrållan1978

    Tack för era svar. Vissa dagar som i går tex är fruktansvärda, låg o spydde hela dan på toa kändes det som, blir helt öm i magen, sova skulle jag oxå vilja göra, men svårt med 5 barn hemma=) Några 14 timmar e det inte tal om här=). Sitter o somnar, så fort jag får tillfälle, magen växer.


    Nummer 6 i magen=)
  • HannaT

    Jag var väldigt trött i början. Mådde inte så illa, inte sugen på mat bara. Precis som mina två enlinggraviditeter.
    Men magen började växa väldigt snabbt. Plus att jag kände av halsbränna redan i v 10 typ. Och svullna vader.
    Så jag började skoja om tvillingar... och det var ju rätt visade det sig på rutin-UL i vecka 19 (som visade sig vara v 20).

  • Olivia91

    Jag är nu gravid med tvillingar och mår fruktansvärt dåligt, har kräkt flera veckor , varit inlagd några gånger med dropp och har mensvärk och ont i magen varje dag i princip, detta är min första graviditet, hade förväntat mig att graviditeter skulle vara härligt men än så länge har de vareit jobbigt, jag är i 10+3 :)

  • Emala

    Gammal tråd, men svarar i alla fall eftersom den kom upp. 
    Jag hade använt fertilitetsmonitor, så hade koll på ägglossningen.
    Jag fick symptom som yrsel och illamående flera dagar före beräknad mens,   hade inte tänkt testa så tidigt, men två dagar före beräknad mens fick jag väldigt starkt positivt.
    Jag har varit gravid 9 gånger och dessa starka och tidiga symptom har jag bara haft när det var tvillinggraviditet. 

  • FrökenFager

    Jag svarar oxå (Trots gammal tråd). 


    Jag är gravid med tvillingar i v.12 och det har varit hemska veckor hittills. Kräkningar, illamående och ständig yrsel. 


    Har aldrig varit gravid förut, så inget att jämföra med, men folk säger att tvilling-graviditeter ofta är som att vara dubbelt gravid.

Svar på tråden Hur mådde ni i början ni som väntade tvillingar? kände ni ngt speciellt? vad fick er att börja undraisf?