• trunken81

    sy knapphål med husqvarna 2000

    Är det någon som vet hur man syr knapphål med en gammal husqvarna 2000 symaskin?


    Aleya 2 mars 2008
  • Svar på tråden sy knapphål med husqvarna 2000
  • Stormorsan

    Ja du gör så här.
    Ställ de båda övre rattarna på knapphålssöm. Mät ut ditt knapphål, rita gärna.
    Den undre ratten drar du ut och vrider ett hack åt höger. Maskiner syr den första (vänstra) stolpen bakåt. Stanna maskinen (med nålen uppe)när stolpen har rätt längd, vrid ratten ett hack åt höger igen. Maskinen syr stoppstygnen högst upp. (jag brukar trycka in den vita stoppknappen för att maskinen inte skall mata fram). Vrid ett hack åt höger igen (glöm inte släppa ut den vita knappen) och maskinen syr den högra stolpen (framåt). Sista hacket syr de nedersta stoppstygnen. Klart.

    Du skall alltså inte flytta tyget under sömnad utan låta maskinen sköta matning och ändring av nållägen. Det du måste göra är att bestämma längd på knapphål och styra tyget rakt.

    Sedan sprättar du bara upp knapphålet. Ett tips är att sätta en knappnål tvärs över så inte sprättaren slinter för långt och skär av "stoppstygnen".

    Träna några gånger på skräptyg innan du kör skarpt.

  • RubyBaby

    Tack som tusan för att du skrivit det här! (Det var rätt längesen såg jag...) Har sökt som tusan på nätet efter en bruksanvisning till min 2000, men jag har ingen lust att betala pengar för att få reda på hur man syr knapphål. Men denna infon var guld värd! Tack =)

  • LeBo62

    Tusen tack för instruktionen, precis vad jag behövde. Nu blir barnbarnets dopklänning strax klar. Det var länge sen jag hade min symaskin framme?.

Svar på tråden sy knapphål med husqvarna 2000