• MuminMy

    Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?

    Ja, hur står det egentligen till här på familjeliv? Själv tycker jag inte att nivån ändrats nämnvärt sedan starten - möjligtvis att taket blivit lite lägre och att fler gränsfall döms och tas bort än tidigare.

    Vad tycker du?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 12:46
    Defintion av mobbning: Mobbning innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en organisation.

    Att någon är elakt en gång mot en annan medlem är alltså inte att betrakta som mobbning, mobbning blir det först när förföljelsen är systematisk mot en enskild annan medlem. Det är inte heller mobbning att en grupp medlemmar med en viss åsikt blir bemötta av en annan grupp med motsatt åsikt så vida inte debatten fortsätter utanför skådeplatsen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?
  • Funkyiore

    MC, visst är det så. Jag ville bara med mitt inlägg ge ett exempel på att vi här på forumet, inte känner varann och att då bli kallad för sinnesjuk (tex) saknar substans. Det är kanske den personens åsikt, men det säger inget om mig som person. Utan säger mer om den personen som anser det, att den saknar bättre argument och är fördomsfull. Så, jag tog inte åt mig. Är som sagt, inte naiv... när det gäller mobbing iaf. Påstår heller inte att det INTE förekommer här, har bara inte stött på det..än..


    Och som du säger Vulgus Profanum, dålig netetikett är vad det är.
    Våren är alldeles för långt bort
  • mosterYster

    VulgusProfanum skrev 2008-12-12 13:54:12 följande:


    Det är tjusningen med ett diskussionsforum. Det dyker upp trådar hela tiden och vissa trådar tar upp saker som en del ser som självklara medans andra inte hade en susning att så var fallet. Jag tycker så här självklart ska det vara OK att ställa en fråga även om vissa frågor kanske är naiva så ska de bemötas med respekt.Kan man inte det så kanske man borde låta bli tråden öht.Sedan tycker jag inte att det är synonymt med mobbing om någon svarar på ett taskigt sätt utan då handlar det mera om dålig netetikett. Så ser jag på det hela.
    Ja, men alla dessa trådsvar som "Varför äter du macka till frukost när det bara är massa dolt SOCKER" (där ts tex önskat tips på smörgåspålägg) och "Att ta ett glas vin och sedan amma är samma sak som att ge babyn vin i nappflaska" (bara uppenbar okunskap och dumhet) - de är så onödiga. I och för sig idiotförklarar många sig själva (som decnet skrev) men att bara orka bemöta alla knasiga saker som skrivs... öööööhhhhhh... jag håller ibland ut ett tag, men ger sen upp. Skulle jag dessutom bli anklagad för att mobba, nä, då skulle jag ge upp och lämna fl. Tycker nämligen alltid att jag är hövlig och artig trots att jag argumenterar.
  • VulgusProfanum
    mosterYster skrev 2008-12-12 14:41:36 följande:
    VulgusProfanum skrev 2008-12-12 13:54:12 följande: Ja, men alla dessa trådsvar som "Varför äter du macka till frukost när det bara är massa dolt SOCKER" (där ts tex önskat tips på smörgåspålägg) och "Att ta ett glas vin och sedan amma är samma sak som att ge babyn vin i nappflaska" (bara uppenbar okunskap och dumhet) - de är så onödiga. I och för sig idiotförklarar många sig själva (som decnet skrev) men att bara orka bemöta alla knasiga saker som skrivs... öööööhhhhhh... jag håller ibland ut ett tag, men ger sen upp. Skulle jag dessutom bli anklagad för att mobba, nä, då skulle jag ge upp och lämna fl. Tycker nämligen alltid att jag är hövlig och artig trots att jag argumenterar.
    Jag förstår hur du tänker och visst är det jobbigt när några vill sumpa en tråd med otrevligheter. Absolut.
    Och det är tråkigt bl.a. men jag tycker inte att det kan klassas som mobbing i de fall då det rör sig om helt vanliga (om än otrevliga) åsiktsdispyter.
    Alltså vill poängtera att jag diskuterar detta rent generellt och inte med tanke utifrån dig eller någon annan i tråden
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    MuminMy skrev 2008-12-12 12:42:00 följande:
    Jo, moddsen håller ju efter helt vanliga regelbrott också jag skulle inte tippa att merparten av anmälda inlägg är pga "mobbning" utan nog mer för helt vanlig dålig ton och taskig attityd
    Ja det är faktiskt rent krasst sällan det anmäls inlägg med motiveringen mobbing. Även om det givetvis händer av och till.
    Det vanligaste är nog att en tråd spårat käpprätt åt fanders med personangrepp som följd
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • mosterYster

    VulgusProfanum skrev 2008-12-12 14:45:26 följande:


    Jag förstår hur du tänker och visst är det jobbigt när några vill sumpa en tråd med otrevligheter. Absolut. Och det är tråkigt bl.a. men jag tycker inte att det kan klassas som mobbing i de fall då det rör sig om helt vanliga (om än otrevliga) åsiktsdispyter.Alltså vill poängtera att jag diskuterar detta rent generellt och inte med tanke utifrån dig eller någon annan i tråden
    Håller med!

    Sen finns det ju individer här, liksom överallt annars, som beter sig väldigt, VÄLDIGT märkligt. De enda fall jag sett där en grupp gett sig på en enda person, är då personen i fråga har varit väldigt påstridig och haft kontroversiella och provocerande åsikter. Samt fortsatt att hävda att h*n hade rätt och att alla andra borde tycka och göra likadant. Då kan jag ju inte tycka att det är mobbing. Det är som om jag skulle posta ett inlägg med rubriken "Låt era män aga er när ni är olydiga!" och sedan argt och högljutt vidhålla att det är det ENDA sättet att ha en bra parrelation.
  • VulgusProfanum
    mosterYster skrev 2008-12-12 14:57:05 följande:
    VulgusProfanum skrev 2008-12-12 14:45:26 följande: Håller med! Sen finns det ju individer här, liksom överallt annars, som beter sig väldigt, VÄLDIGT märkligt. De enda fall jag sett där en grupp gett sig på en enda person, är då personen i fråga har varit väldigt påstridig och haft kontroversiella och provocerande åsikter. Samt fortsatt att hävda att h*n hade rätt och att alla andra borde tycka och göra likadant. Då kan jag ju inte tycka att det är mobbing. Det är som om jag skulle posta ett inlägg med rubriken "Låt era män aga er när ni är olydiga!" och sedan argt och högljutt vidhålla att det är det ENDA sättet att ha en bra parrelation.
    Så länge det handlar om att man går åt åsikter så anser inte jag att det är mobbing.
    Däremot kan vissa åsikter leda till mobbing i och med att många gaddar ihop sig mot en person och sedan går åt personen på ett mer personligt plan. Det här är en fin linje och många gånger tror jag också att det tyvärr blir accepterat att betee sig illa mot en person p.g.a. extrema åsikter och då kan det utvecklas till ett mobbingfall.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Tös
    aprilsill skrev 2008-12-12 13:14:34 följande:
    Jag har sett tydlige tecken på mobbning som jag rapporterat, men blivit nekad i granskningen.
    Jag med!

    -----

    Det stod i ena kvällstidningen att FL är fyllt av mobbing..
  • MuminMy
    Tös skrev 2008-12-12 20:52:59 följande:
    Jag med!-----Det stod i ena kvällstidningen att FL är fyllt av mobbing..
    Ja och står det i aftonbladet är det ju med automatik sant
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • aprilsill

    MuminMy skrev 2008-12-12 21:43:58 följande:


    Ja och står det i aftonbladet är det ju med automatik sant
    Både jag och Tös skrev att vi sett det själva, och anmält det. Sen att det står i aftonbladet ger ju sken av att fler verkar tycka det.
  • MuminMy

    Samla 15000 människor, vilka som helst, på ett och samma ställe och jag lovar att det finns minst 300 som känner sig mobbade - oavsett!


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Spöksnubben

    Om nya Mean Girls:


    ?  Det är inte en remake. Det är en omtolkning, säger producenten Lorne Michaels till EW och menar att fans kan förvänta sig en rätt modern tolkning, anpassad för dagsläget.
     
    Moderna tolkningen handlar inte bara om stilen, men också om händelser och handlingar, som exempelvis mobbning - ett centralt tema i ?Mean Girls?.
     
    ?  Mobbning på senare tid är något helt annat än vad det förmodligen var 2004. Den här filmen gör ett bra jobb i att fånga hur dagens mobbning ser ut, säger Avantika Vandapou, som spelar Karen Smith och syftar bland annat på sociala medier, TikTok och cybermobbning.
Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?