• gosssan

    Blödning vid ägglossning? Någon som vet?

    Hjälp!!

    Jag var på vul igår, eftersom jag äter pergotime. De såg två ägg och sa att jag kommer ägglossa om nått dygn. Det var på cd 15, idag på cd 16 så har jag ganska mycket blodiga flytningar, någon som haft så? Vad betyder det?
    Kan jag se denna omgång som avslutad redan? eller ska jag försöka ändå, inte så fräscht att mysa heller nu..suck..

  • Svar på tråden Blödning vid ägglossning? Någon som vet?
  • snappi81

    En del kvinnor kan rent fysiskt märka när de får sin ägglossning. De märker en svag smärta i underlivet. På fackspråk kallas det mittelschmerz, alltså en smärta mitt under perioden.
    Denna smärta tros hör samman med den lilla blödning som sker i äggstocken när ägget lossnar. Blödningen träffar då bukhinnan och ger upphov till en kortvarig smärta. En del kvinnor kan också få en sparsam blödning eller rosa flytning då ägglossningen inträffat och det är då resterna av blödningen efter ägglossningen.
    Sedan känner många kvinnor av mensliknande värk under dagarna innan/kring ägglossningen och det brukar så vara värk från äggstocken/äggstockarna som jobbar på att släppa ifrån sig ett ägg.

    Från niomånader.se


    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • gosssan

    Men jag tror inte ens jag haft äl än....äggblåsan var i går bara ca 15 mm och jag skulle ant, ägglossa på cd 18 enligt läkaren....

  • kulan2010

    Det kan inte ha blivit en liten blödning från själva VULet?

  • Lojsan DN

    Hej lite sent men jag chansar. 


    Är du säker på att det var mens? 


    Denna cykeln började den 15 feb, och den 28 feb alltså på cd 14 får jag rosa flytningar, dagen efter cd 15 får jag mer som en brun blödning och den ökar. Nu på Cd 16 har jag fått ta på mig en binda för att det är så mycket. 


    Men sen cd 6 har jag tagit ÄL test, för att jag oftast får ÄL tidigt så jag vill inte missa stegringen. De har varit starka från start men i dag (Cd 16) på morgonen så fick jag en peak. 


    Så visst har jag fått en så kallad ägglossningsblödning innan min ÄL ens skett. Detta har hänt mig 1 gång tidigare och det betedde sig likadant då, en riklig mängd som kan tolkas som mens. 

Svar på tråden Blödning vid ägglossning? Någon som vet?