• ACK

    Hurra ! idag blev hon svensk!!

    Idag, drygt tre månader efter att vi kom hem med henne, kom äääääääääääääääntligen Isabelles pers.nr. Skatteverket har verkligen inte haft brådska. Nu kan vi även äntligen få föräldrapeng (har gått utan ersättning sedan 1:a okt), barnbidrag och adoptionsbidraget av Försäkringskassan. Hoppas att de snabbar på lite mer än Skatteverket.

  • Svar på tråden Hurra ! idag blev hon svensk!!
  • ACK
    Lovely India skrev 2008-01-02 18:44:31 följande:
    Men föräldrapenning kan man ju få direkt från den dagen man får barnet i sin vård, redan i utlandet. Barnbidrag och adoptionsbidrag får vänta tills allt är klart även i Sverige.
    Har pratat med FK och de sa till mig INGEN FÖRÄLDRAPENG ELLER BARNBIDRAG INNAN HON FÅTT SVENSKT PERS.NR. Verkar vara olika besked beroende vart man bor och vilken FK man tillhör....eller så är det så att de är otroligt okunniga här hemma. Tillfällig föräldrapeng (5 dagar var) fick vi dock redan när vi var på resande fot.
  • Angla

    De är okunniga! Hänvisa dem till sin egen hemsida där finns allt att läsa.


    Angla - mamma bortom molnen
  • Ethi

    ACK, försäkringskassan är ett kapitel för sig... Min erfarenhet är att de av någon anledning oftast står som fallna från skyarna när det handlar om adoptivbarn. Som att de aldrig upplevt det förut. Jag undrar om det är NÅGON adoptivförälder som fått både barnbidrag, föräldrapenning och adoptionsbidrag smärtfritt? Jag tror faktiskt inte att jag vet någon... Alltid är det något som strular. I vårt fall fick vi barnbidraget på ett litet kick men föräldrapenningen dröjde och strulade något väldigt. I deras register stod både sonen och vi med, men han hade inga registrerade föräldrar samtidigt som vi hade honom som registrerad son. Det tog en hel del turer i anspråk innan vi fick prata med rätt person som faktiskt kunde ändra det också...

  • mammatillvictor
    ACK skrev 2008-01-03 15:52:12 följande:
    Har pratat med FK och de sa till mig INGEN FÖRÄLDRAPENG ELLER BARNBIDRAG INNAN HON FÅTT SVENSKT PERS.NR. Verkar vara olika besked beroende vart man bor och vilken FK man tillhör....eller så är det så att de är otroligt okunniga här hemma. Tillfällig föräldrapeng (5 dagar var) fick vi dock redan när vi var på resande fot.
    Vi fick föräldrapenningen som sagt innan vi fick hans personnummer var klart men inte barnbidraget. Får det iofs retroaktivt senare men det är ju NU man behöver de stackars kronorna!!! Ok, får kolla upp det, just nu har jag så mycket annat att kämpa med, ska opereras bl a så jag får se vilka andra fighter jag orkar med. Men tack för tipset alla!
  • Esperando

    Barnbidrag betalas ut för adoptivbarn månaden efter den månad ni fått barnet i er vård. Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal när barnet fyller 16 år, eller till och med den månad när rätten upphör av någon annan anledning till exempel bosättning i ett annat land. Mer information finns i faktabladen Barnbidrag och flerbarnstillägg och Delat barnbidrag.

    // Detta är kopierat från deras hemsida.


    ACK skrev 2008-01-03 15:52:12 följande:
    Har pratat med FK och de sa till mig INGEN FÖRÄLDRAPENG ELLER BARNBIDRAG INNAN HON FÅTT SVENSKT PERS.NR. Verkar vara olika besked beroende vart man bor och vilken FK man tillhör....eller så är det så att de är otroligt okunniga här hemma. Tillfällig föräldrapeng (5 dagar var) fick vi dock redan när vi var på resande fot.
  • Manchester
    Ethi skrev 2008-01-03 18:15:41 följande:
    ACK, försäkringskassan är ett kapitel för sig... Min erfarenhet är att de av någon anledning oftast står som fallna från skyarna när det handlar om adoptivbarn. Som att de aldrig upplevt det förut. Jag undrar om det är NÅGON adoptivförälder som fått både barnbidrag, föräldrapenning och adoptionsbidrag smärtfritt? Jag tror faktiskt inte att jag vet någon... Alltid är det något som strular. I vårt fall fick vi barnbidraget på ett litet kick men föräldrapenningen dröjde och strulade något väldigt. I deras register stod både sonen och vi med, men han hade inga registrerade föräldrar samtidigt som vi hade honom som registrerad son. Det tog en hel del turer i anspråk innan vi fick prata med rätt person som faktiskt kunde ändra det också...
    Vet inte om det är någon tröst, men de har faktiskt ingen aning om något annat heller. När vi var mitt i adoptionen stångade jag pannan blodig mot olika myndigheter (migrationsverket krävde tex in en blankett + betalning för ansökan om svenskt medborgarskap, när vi sedan fick beslutet blev det avslag med motiveringen att hon redan var svensk medborgare i och med adoptionen). Jag trodde i min enfald att det handlade om okunnighet eller till och med diskriminering mot just adoptivfamiljer. Då berättade två kollegor som båda blev biologiska pappor strax innan vi adopterade att de ringt samma FK samma dag och ställt samma fråga. Och fått diametralt motsatta svar. Tyvärr är det nog så att försäkringskassans regler är så snåriga att inte ens de egna tjänstemännen klarar att hålla reda på dem.
  • Cerdrica
    Tozzis skrev 2008-03-27 20:12:53 följande:
    Jisses! Vårt barns personnummer tog en vecka!
    Vårt tog EN dag! Men det har ändå tagit tid innan han blev svensk medborgare.
    Den som lever får se
  • mammatillvictor

    grattis! Härlig känsla va Knepigt att det tog så lång tid för er att få detta!

  • Fru hemlig

    Jennie med ie skrev 2008-03-27 21:57:16 följande:


    Vår FK undrade vilket namn de skulle skriva som mamma, mitt eller biomammans. Eh??I alla fall, grattis!!!
    Men vilken idiot!!
  • Fru hemlig

    Jennie med ie skrev 2008-03-27 21:57:16 följande:


    Vår FK undrade vilket namn de skulle skriva som mamma, mitt eller biomammans. Eh??I alla fall, grattis!!!
    Men vilken idiot!!
  • Fru hemlig

    Jennie med ie skrev 2008-03-28 10:37:25 följande:


    Hon hade nog lite otur när hon tänkte ;)
    Ja minst sagt!
Svar på tråden Hurra ! idag blev hon svensk!!