• tankfull

    Olagligt för läkare att översätta danska recept inför IVF??

    Hej. Jag står inför att börja med IVF i Danmark. Min gynekolog sa att det är olagligt att översätta de danska recepten till svenska så att jag kan få högkostnadsskydd. Men samtidigt läser jag här att det är många som har fått det gjort av sina gynekologer i alla fall ...
    Någon som vet hur lagen är?
    Och hur har ni fått era gynekologer att översätta recepten? Bad ni dem? Vad sa de i såfall? Någon som fått nej?
    Vad ska jag göra?
    Tack i förväg!!

  • Svar på tråden Olagligt för läkare att översätta danska recept inför IVF??
  • Meramat

    Hej,

    Jag bad min gynekolog i Sverige översätta recepten.
    Första IVF-behandlingen kostade därmed 1600 (eller är det 1800 högkostnadsskyddet är, jag minns inte) i stället för ca 30000kr.

    Kan inte lagen men jag skulle byta gynekolog om jag vore du!

    Lycka till!
    /MM

  • Tuc Tuc

    JAg tror att det har med gynekologen i fråg aatt göra - det är nog en principsak. Vi träffade på en sån också, han ville inte skriva ut pergo till oss inför inseminering... För det tyckte han gränsade till vad som var tillåtet. Den andre vi träffade skrev ju bara ut mediciner Byt doktor!!! och lycka till!

  • Tuc Tuc

    ...sen är det kanske svårare med så mycket och dyra läkemedel som det behövs inför IVF...

  • mikalala

    här(umeå) är det tydligen så att om en läkare skriver om recepten så sätts detta på dens praktiks/vårdcentralsnota (rätta mig om jag har helt fel) vilket det inte gjorde när vi fick våra recept överskrivna 2005. Detta medför väl att läkare blir mer ovilliga att skriva ut dyra mediciner... men olagligt är det väl ändå inte.

  • queerkids

    När olagligt är det inte. Men man kan väl ha prncipiella invändingar mot att skriva ut recept, kanske känner läkaren inte att han har kontroll över situationen.
    Att gå till en läkare för kontroller och göra ivf:en på en annan klinik/ort förekommer dock även inom Sverige (läkare i Kiruna skriver ut medicin till dem som måste åka till Umeå för behandling typ) och det finns alltså läkare som hela tiden skriver ut sådana recept till sina patienter.
    Men det är också möjlight att få medicinen betald utan att få receptet omskrivet, man måste då få alla rätt blanketter från fk. Det är klart enklare att få receptet utskrivet av sin behandlande läkare i Sverige.

  • vivan

    Har läst här på FL att en del har hämtat ut de danska recepten med rabbat i Sv. Tror dock inte detta stämmer. Har fått följande svar från apoteket då jag frågat

    "Så till Din fråga om rabatt:Eftersom receptet saknar svensk arbetsplatskod ingår inte läkemedlet i läkemedelsförmånen. Du kan inte få återbetalning av Apoteket för läkemedelskostnader som uppkommit utomlands.Om Du behöver läkemedel när Du är i ett annat EES-land har Du rätt till samma läkemedelsförmån som invånarna i det landet. Du ska då kunna styrka att Du bor i Sverige genom ett europeiskt sjukvårdskort som Du får från Försäkringskassan. Om Du inte fått den förmån Du haft rätt till ska Du vända Dig till Försäkringskassan vid hemkomsten för att eventuellt kunna få ersättning. Om Du har en reseförsäkring (ingår ofta i hemförsäkringen) kan Du kontakta Ditt försäkringbolag för att få reda på vilka villkor som gäller. Med vänlig hälsningLisa, farmaceutApoteket Kundcentrum"

    Men kostar det verkligen så mkt som 30000? som nån skriver, utan rabbat? det blir ju mer än själva behandlingen.

    Så man borde ju kunna hämta ut mediciner i Danmark med rabbat ?? ja jag vet ej, men de kanske inte har samma rabbat.

  • queerkids

    Det kan strula om man vill få tillbaka pengarna man lagt ut från FK - du får inte läkemedelsrabatten på Apoteket utan måste söka den hos fk efteråt. Så det är klart säkrare att få recept från en svensk läkare.
    Jag tror siffran 30 000 stämmer. Det var i alla fall vad jag hörde i förra veckan från Huddinge. När jag själv köpte medicinerna för tre år sedan kostade de en bit över 10 000, men då var det ingen spray.

  • Meramat

    Hej,

    De 30 000kr som jag hänvisar till är vad hela mitt recept inför IVF (Gonal-F i hög dos + övriga sprutor) skulle kosta att få ut med finskt recept.

    Viss skillnad när gynekologen skrev ut svenskt recept och jag kom undan med högkostnadspriset.

    Lycka till!

  • Mikkans
    Meramat skrev 2007-12-13 16:58:04 följande:

    Hej,

    De 30 000kr som jag hänvisar till är vad hela mitt recept inför IVF (Gonal-F i hög dos + övriga sprutor) skulle kosta att få ut med finskt recept.

    Viss skillnad när gynekologen skrev ut svenskt recept och jag kom undan med högkostnadspriset.

    Lycka till!


    Var i Finland gick du?😊
  • Björkenli

    Hej! Hittade denna tråd och undrar om fler som gjort ivf I Danmark vill dela med sig om sina erfarenheter kring detta? Det är ju väldigt mycket pengar det handlar om för alla mediciner. Jag är besviken på min klinik i Danmark som inte sa någonting alls om detta! Önskar att jag hade vetat och haft tid att höra av mig till olika kliniker i Stockholm för att kolla om någon skulle vara beredd att skicka recept. 
    Nu ska jag på ultraljud nummer 1 imorgon,  på stimulationsdag 5, och ska fråga honom. Men säger han nej så blir det ju stressigt att hinna hitta någon som vill skriva ut...

    Hade det handlat om 5000- 7000 hade det vän varit en sak men behanlingen kommer ju bli uppåt 15 000 kronor!!! 

    Väldigt nyfiken att höra andras erfarenheter .

    Nu har jag bara hämtat  ut det jag behöver till imorgon.. sen håller jag tummarna...

    Hälsningar Li

  • Kronärtskocka
    Björkenli skrev 2023-11-26 14:41:26 följande:

    Hej! Hittade denna tråd och undrar om fler som gjort ivf I Danmark vill dela med sig om sina erfarenheter kring detta? Det är ju väldigt mycket pengar det handlar om för alla mediciner. Jag är besviken på min klinik i Danmark som inte sa någonting alls om detta! Önskar att jag hade vetat och haft tid att höra av mig till olika kliniker i Stockholm för att kolla om någon skulle vara beredd att skicka recept. 
    Nu ska jag på ultraljud nummer 1 imorgon,  på stimulationsdag 5, och ska fråga honom. Men säger han nej så blir det ju stressigt att hinna hitta någon som vill skriva ut...

    Hade det handlat om 5000- 7000 hade det vän varit en sak men behanlingen kommer ju bli uppåt 15 000 kronor!!! 

    Väldigt nyfiken att höra andras erfarenheter .

    Nu har jag bara hämtat  ut det jag behöver till imorgon.. sen håller jag tummarna...

    Hälsningar Li


    Hej!

    Vilken gammal tråd du har hittat. ( FL är inte bra då det är svårt att se åren?) Skulle rekommendera dig att gå in under ?Svårt att få barn? och sedan någon av IVF trådarna för 2023. Så får du säkert svar från andra där.

    Jag visste om detta (och att det inte alltid är lätt att hitta läkare som vill skriva ut.) Vissa på de privata IVF klinikerna gör det men tar bra betalt för det, vissa gyn kan också hjälpa till att skriva ut medan andra inte gör det alls. Har jag fattat det rätt kan de bli ifrågasatta ( vet ej om av vem däremot?) om de skrivit ut  för mycket mediciner. För en IVF läkare är det då inget uppseendeväckande men för en vanlig gynekolog kan det vara det.

    Väldigt dumt att din klinik inte tog upp detta med dig, är inte så förtroendeingivande av dem att inte berätta. Jag kände till reglerna, räknade på det och landade i att det inte blev så mkt billigare i Danmark mot Sverige om läkemedelskostnader, extra ultraljudsbesök och resdagar av förlorad arbetsinkomst räknades med. Blev privat ivf i Sverige. ( När det inte lyckades och jag fick gå över till äggdonation blev det Danmark ändå då priset var bättre där för själva behandlingen. De mediciner jag behövde då var också billigare än vid medicineringen inför ivf.)

    Hoppas du har tur och att läkaren kan hjälpa dig! Och fråga i de andra trådarna så får du säkert fler svar.

    Lycka till med din behandling! 
  • Björkenli

    Tack för svar! 

    Hm ja jag undrar vem som skulle granska och varför det inte skulle vara tillåtet. Läkare har ju fri förskrivningsrätt. 
    Jag har helt tappat förtroendet för min klinik.  Jag fick ingen jättebra magkänsla men sen kom mensen snabbare än jag trodde och jag hade en fix idé att jag inte fick vänta längre än nästa mens så efter mycket vånda hoppade jag på då direkt. 
    Men ja mycket märkligt att de inte informerar om en kostnad som kommer bli långt över 10 000. Det är för väldigt få människor som en sån summa är signifikant liksom. 
    När jag skrev och påpekade hur chockad jag var över det och att jag hade uppskattat att få reda på det i förväg, så fick jag inget svar. 

    Jag är på stimulationsdag 4 nu. 

    Om detta försök inte lyckas, vilket jag utgår från att det inte gör, så kan jag ju byta klinik sen. 

    För mig blev inte Sverige något alternativ då jag vill välja donator, om jag förstod rätt får man inte göra det i Sverige. Så jag har inte mycket att välja på, men hade ändå varit bra för förtroendet om de varit transparenta med kostnaden. 

    Men jag kände som sagt att jag hade sån tidspress att jag bara hoppade på första bästa, så jag har mig själv att skylla 

    Hoppas din behandling gick bra tillslut, även om det blev med donerat ägg?

  • Kronärtskocka
    Björkenli skrev 2023-11-26 21:00:24 följande:

    Tack för svar! 

    Hm ja jag undrar vem som skulle granska och varför det inte skulle vara tillåtet. Läkare har ju fri förskrivningsrätt. 
    Jag har helt tappat förtroendet för min klinik.  Jag fick ingen jättebra magkänsla men sen kom mensen snabbare än jag trodde och jag hade en fix idé att jag inte fick vänta längre än nästa mens så efter mycket vånda hoppade jag på då direkt. 
    Men ja mycket märkligt att de inte informerar om en kostnad som kommer bli långt över 10 000. Det är för väldigt få människor som en sån summa är signifikant liksom. 
    När jag skrev och påpekade hur chockad jag var över det och att jag hade uppskattat att få reda på det i förväg, så fick jag inget svar. 

    Jag är på stimulationsdag 4 nu. 

    Om detta försök inte lyckas, vilket jag utgår från att det inte gör, så kan jag ju byta klinik sen. 

    För mig blev inte Sverige något alternativ då jag vill välja donator, om jag förstod rätt får man inte göra det i Sverige. Så jag har inte mycket att välja på, men hade ändå varit bra för förtroendet om de varit transparenta med kostnaden. 

    Men jag kände som sagt att jag hade sån tidspress att jag bara hoppade på första bästa, så jag har mig själv att skylla 

    Hoppas din behandling gick bra tillslut, även om det blev med donerat ägg?


    Hej

    Förstår att tilliten fått sig en rejäl törn. Som kund har du inför eventuellt fler försök alla möjligheter att välja en ny klinik. Det är viktigt att man känner sig trygg med klinikens behandlingar.

    Ja. Då förstår jag varför du velat vända dig till Danmark. Du har helt rätt i att i Sverige är det läkaren som matchar och väljer donator.

    Jag har lågt amh så efter fyra ivf med ägguttag som bara gav tre insättningar gick jag vidare till äggdonation. Fått missfall både med egna ägg och med donerade ägg men är gravid nu, om än tidigt, och hoppas att det denna gång blir ett barn tillslut.
  • Björkenli

    Kronärtskocka: va roligt!! Håller tummarna!! Måste varit en fantastisk känsla, även om det också är läskigt säkert tidigt i graviditeten. 
    Är du gravid nu med donerade ägg?

    Gynekologen jag gick till för ultraljud i Stockholm hade inget emot att skriva recepten- så det var ju skönt!!!

    Mitt första vul under stimulering visade bara 1 follikel,  så ivf är avblåst nu...  Men om den enda follikeln jag har växer till sig, så blir det insemination istället. 

    Så imorgon kommer domen. 

    Har jag få ägg men kanske bra kvalitet,  så att det enda som bildas ändå kan bli något av...

    .... Eller gjorde jag detta alldeles för sent och mitt låga amh speglar att jag är på väg in i tidig menopaus typ..

    Jag har aldrig försökt bli gravid innan så jag har ingen aning hur lätt det skulle vara för mig när spermien och ägget väl möts. 

    Nervöst men ändå förväntansfullt.

    Självklart började jag googla "successfu stimulated lUI with one folicle ", och fick många träffar där vissa blivit gravida på en gång. 

    Men man hör ju inte om alla som misslyckas...

  • Kronärtskocka
    Björkenli skrev 2023-11-29 18:19:19 följande:

    Kronärtskocka: va roligt!! Håller tummarna!! Måste varit en fantastisk känsla, även om det också är läskigt säkert tidigt i graviditeten. 
    Är du gravid nu med donerade ägg?

    Gynekologen jag gick till för ultraljud i Stockholm hade inget emot att skriva recepten- så det var ju skönt!!!

    Mitt första vul under stimulering visade bara 1 follikel,  så ivf är avblåst nu...  Men om den enda follikeln jag har växer till sig, så blir det insemination istället. 

    Så imorgon kommer domen. 

    Har jag få ägg men kanske bra kvalitet,  så att det enda som bildas ändå kan bli något av...

    .... Eller gjorde jag detta alldeles för sent och mitt låga amh speglar att jag är på väg in i tidig menopaus typ..

    Jag har aldrig försökt bli gravid innan så jag har ingen aning hur lätt det skulle vara för mig när spermien och ägget väl möts. 

    Nervöst men ändå förväntansfullt.

    Självklart började jag googla "successfu stimulated lUI with one folicle ", och fick många träffar där vissa blivit gravida på en gång. 

    Men man hör ju inte om alla som misslyckas...


    Orolig känsla (haft tre missfall det sista året) men också hoppfullt. Så har hoppas det går vägen denna gång.

    Så skönt att gynekologen kunde skriva ut recepten! Mycket pengar att spara så.

    Åh, beklagar. Så tungt efter alla sprutor och hopp. Chansen med insemination är ju tyvärr inte så stor, och väldigt dyrt med donerade spermier, men i jämförelse med att inte försöka alls finns det iaf chans att det kan gå. Håller tummarna för dig!

    Vid insemination är det ju i vanliga fall bara en follikel som ska släppa. ( Då vill man ju inte laga antalet folliklar och ägg såsom vid ivf.) Sedan beror ju chansen mycket på ålder tyvärr. Men kvinnor blir ju gravida även i högre ålder, även om chanserna per försök inte är så stora. 
  • Björkenli

    @ kronärtskocka 

    Vid mitt andra vul var det 3 folliklar  så då ville de köra på ivf ändå.  De fick ut 2 ägg och nu är jag på väg till Danmark för att få 1 eller 2 tillbaka. 
    Iaf senast igår såg båda bra ut,  "men ena aningen bättre än den andra".

    Chansen är ju fortfarande liten,  men väldigt mycket större än bara för 1 v sedan!

    Går båda att sätta tillbaka så ökar chansen rejält också så jag håller tummarna för det. 

    Hon varnade dock för att även om de såg bra ut igår så kan de stannar i utvecklingen när dom helst, så jag förbereder mig också mentalt för att det kanske inte finns något alls att sätta tillbaka. 

    Men hon skrev att hon hade väldigt stora hopp till att en skulle fastna.

    Håller tummarna för att din stannar också💛

Svar på tråden Olagligt för läkare att översätta danska recept inför IVF??