• Anonym (skam)

    Känner skam vid sex

    Verje gång jag ska ha sex med min sambo och även tidigare i andra förhållanden så känner jag en så stor skam, som om det är något jag inte får göra, något förbjudet, jag blir väldigt spänd och kan inte tillåta mig att njuta, har heller aldrig fått orgasm. Har aldig onanerat eftersom det antagligen är jobbigare att gå igenom alla känslor av skam än det är värt att få njutning. Lyckas jag ändå vid visa tillfällen slappna av och njuta lite så får jag sådan ångest efteråt och börjar gråta. Jag tycker att det är skönt när vi väl håller på men oftast sker det utan förspel eftersom det känns väldigt konstigt att bli smekt. Jag älskar min sambo och förstår mig inte på detta, någon som upplevt samma sak eller har en aning om vad jag kan göra åt det?

  • Svar på tråden Känner skam vid sex
  • Anonym (skam)

    Tack för kloka svar.

    En undring bara, om jag pratar med bvc kan dom ge mig remiss till en terapeut? För visst är det väl lite kostsamt att gå till en terapeut? Jag gör ju naturligtvis det jag kan för att få bort det här, men som småbarnsförälder har man det ganska snålt.

  • Anonym (skam)

    Anonym Bus, vet inte vad dessa känslor grundar sig i, behöver som Anonym terapi skriver inte alls vara någon specifik händelse utan en känsla som vuxit sig starkare. Men eftersom det fanns en pedofil i min närhet som liten så finns funderingar på om han även varit på mig.

  • Anonym (terapi)

    Anonym (skam) skrev 2007-10-22 23:08:05 följande:


    Tack för kloka svar. En undring bara, om jag pratar med bvc kan dom ge mig remiss till en terapeut? För visst är det väl lite kostsamt att gå till en terapeut? Jag gör ju naturligtvis det jag kan för att få bort det här, men som småbarnsförälder har man det ganska snålt.
    Om man vill veta vart man ska vända sig inom vården så kan man alltid ringa sjukvårdsupplysningen. Du kan säga att du har ett samlevnadsproblem som är jobbigt för dig som småbarnsförälder, och att du undrar hur man kan göra för att få en remiss. Viss risk finns att du ändå får betala för terapin själv.
    Ett alternativ är att dammsuga nätet efter självhjälpsböcker med inriktning på sexuella problem, finns säkert någon, om inte på svenska så på engelska. Tror även det finns online-terapi i grupp, ett sätt att få ner priset antagligen! Det finns föreningar för psykoterapeuter och KBT-terapeuter online, kolla dem också!
  • Anonym (skam)

    Anonym terapi, det fanns visst lite alternativ, men det som känns bäst är att prata "live" med någon och bara med denne. Jag får väl ta upp med bvc sköterskan om kostnadsfrågan också.

  • Anonym (Mima)

    Psykologer tror att de kan bero på en trauma man haft som barn. Kanske har du blivit sexuellt utnytjad som barn eller gjort något sexuellt som barn utan att ha förstått att de är fel förr än du vuxit upp.
    jag kännde samma skam, men när jag träffade killen som jag är med nu så bestämmde jag mig helt enkelt för att bara släppa allt och låta "gud" dömma mig när den tiden kommer.
    Hoppas de löser sig.. Lycks till

    Anonym (skam) skrev 2007-10-22 22:42:31 följande:


    Verje gång jag ska ha sex med min sambo och även tidigare i andra förhållanden så känner jag en så stor skam, som om det är något jag inte får göra, något förbjudet, jag blir väldigt spänd och kan inte tillåta mig att njuta, har heller aldrig fått orgasm. Har aldig onanerat eftersom det antagligen är jobbigare att gå igenom alla känslor av skam än det är värt att få njutning. Lyckas jag ändå vid visa tillfällen slappna av och njuta lite så får jag sådan ångest efteråt och börjar gråta. Jag tycker att det är skönt när vi väl håller på men oftast sker det utan förspel eftersom det känns väldigt konstigt att bli smekt. Jag älskar min sambo och förstår mig inte på detta, någon som upplevt samma sak eller har en aning om vad jag kan göra åt det?
  • Anonym (S)

    Gammal tråd men jag sökte på Google för att se om någon har eller har haft de skamkänslor jag fått kopplat till sex. TS beskriver hur jag känner. Det började nyligt? Såhär. Mitt sexliv i tidigare relationer har varit sexigt porrigt blött snuskigt. Men det har varit med människor som inte respekterat mig. Senaste relationen blev jag kallad hora / värdelös, och blev misshandlad psykiskt och fysiskt och hotad flera gånger. Nu är jag för första gången i en normal relation och blir respekterad fullt ut. Detta är nytt för mig. Och min kropp och alltihopa. I början var vi nykära supersexgalningar och höll på som kaniner. Nu en bit längre in i relationen så gör det bara ont jag tycker inte det är skönt jag slappnar inte av och även om jag har delvis njutit och gillat det ibland, så har jag ändå känt skam efteråt och mått dåligt och nästan ångrat sexet. Skammen förstör när det fungerar bra.

  • Wench85

    Jag tror att det skulle vara nyttigt för TS och senaste kommentatorn att kontakta en vårdcentral och försöka få tid hos kurator/psykolog/terapeut och kanske även hänvisas vidare till eventuell enhet för sexuellt trauma eller övergrepp. Skamkänslorna kan vara en "naturlig" reaktion på att kroppen utsatts för övergrepp.

    Och onanera mera! Att lära känna sin kropp genom onani är nyttigt!

  • Anonym (Lina)

    Tycker inte att sex med annan person verkar bra..är grisigt..och ångerfullt..och jag tycker också att det är rätt att tycka så..!

  • Anonym (Rödluvan)

    Kan vara ett tidigt sexuellt övergrepp eller att något hänt under uppväxten.

    Själv har jag skamkänslor p g a ett övergrepp. Och var en nära släkting så riktigt illa. Behöver inte vara Einstein för att koppla ihop skammen med sex.

    Terapi har tyvärr inte hjälpt mig alls. Snarare blev de gamla känslorna ännu starkare.

  • Anonym (Sammasamma)

    Väcker denna tråd igen. Känner exakt som TS. Jag har senaste åren börjat isolera mig mer från omvärlden. Är kring 30 år. Har mycket begränsad kontakt med andra människor. Dock träffar jag en man och har sex med honom kanske två gånger i månaden. Vi har väldigt bra sexliv men skäms före och efteråt. Innan vi ses har jag ångest och efteråt blir jag mycket låg och får mörka tankar. Älskar att vara med killen ifråga så inte där skon klämmer? Jag har inte blivit våldtagen som barn, har blivit det vid tre tillfällen under tonåren men har inte varit någonting jag behövt bearbeta eller som satt spår. 
    Min pappa har en mycket negativ syn på kvinnor där han bodde misshandlat mamma och andra kvinnor och växte upp hos honom; tror kanske det kommer därifrån. Han uttrycker ofta konservativa åsikter och finns inget utrymme för tjejer som leker runt s a s. Har träffat flera män men aldrig sagt någonting till familjen. Har en son som nu börjar prata om sånt och märker hur dålig jag är på att möta honom och vägleda honom. Fler med samma erfarenhet av att känna skuld och skam kopplat till sex? 

  • StudierKemi
    Anonym (Sammasamma) skrev 2023-12-20 23:36:35 följande:

    Väcker denna tråd igen. Känner exakt som TS. Jag har senaste åren börjat isolera mig mer från omvärlden. Är kring 30 år. Har mycket begränsad kontakt med andra människor. Dock träffar jag en man och har sex med honom kanske två gånger i månaden. Vi har väldigt bra sexliv men skäms före och efteråt. Innan vi ses har jag ångest och efteråt blir jag mycket låg och får mörka tankar. Älskar att vara med killen ifråga så inte där skon klämmer? Jag har inte blivit våldtagen som barn, har blivit det vid tre tillfällen under tonåren men har inte varit någonting jag behövt bearbeta eller som satt spår. 
    Min pappa har en mycket negativ syn på kvinnor där han bodde misshandlat mamma och andra kvinnor och växte upp hos honom; tror kanske det kommer därifrån. Han uttrycker ofta konservativa åsikter och finns inget utrymme för tjejer som leker runt s a s. Har träffat flera män men aldrig sagt någonting till familjen. Har en son som nu börjar prata om sånt och märker hur dålig jag är på att möta honom och vägleda honom. Fler med samma erfarenhet av att känna skuld och skam kopplat till sex? 


    Du kanske inte får orgasm, och därför signalerar kroppen att något är fel? Klart att man inte mår bra när killen är den enda som kommer. Det känns som man failat. Tyvärr gillar inte de flesta män riktigt att slicka en kvinna tillräckligt länge. Onani är därför ett säkert kort, speciellt för kvinnor. Det är nyttigt att utöva varje dag hur länge man vill. Jag personligen hade blivit galen om jag skulle göra massor med sex med en man och vi båda kämpar för att han själv ska komma. Vilken plåga...


    Naturen är mystisk och sex fungerar inte "som ett pussel" för båda parter, det kommer inte passa. Annars skulle det inte funnits några drivande krafter så att evolution och utveckling sker i framtiden. Men det finns andra förklaringar också på det här, självklart går det att prata om trauma, o.s.v. 

  • Anonym (Sammasamma)
    StudierKemi skrev 2023-12-21 00:56:54 följande:

    Du kanske inte får orgasm, och därför signalerar kroppen att något är fel? Klart att man inte mår bra när killen är den enda som kommer. Det känns som man failat. Tyvärr gillar inte de flesta män riktigt att slicka en kvinna tillräckligt länge. Onani är därför ett säkert kort, speciellt för kvinnor. Det är nyttigt att utöva varje dag hur länge man vill. Jag personligen hade blivit galen om jag skulle göra massor med sex med en man och vi båda kämpar för att han själv ska komma. Vilken plåga...


    Naturen är mystisk och sex fungerar inte "som ett pussel" för båda parter, det kommer inte passa. Annars skulle det inte funnits några drivande krafter så att evolution och utveckling sker i framtiden. Men det finns andra förklaringar också på det här, självklart går det att prata om trauma, o.s.v. 


    Förstår hur du menar men problemet är inte det, kommer tillsammans med killen oftast och har inga problem med det själv heller. Men känner mig väldigt ledsen och skuldtyngd, allt man gjort fel sköljer över en. Och väldigt konstigt för har ju inte med sexet att göra egentligen men tunga frågor våxer i huvudet och man känner sig mycket ledsen. 
Svar på tråden Känner skam vid sex