• Therese33

    Enäggstvillingar?

    Är det någon som har erfarenhet av enäggstvillingar? Var hos läkaren igår och gjorde ultraljud och dom sa att troligtvis är det enäggstvillingar men dom låg i två hinnsäckar? Vad menar dom med det?

  • Svar på tråden Enäggstvillingar?
  • Therese33

    Fruktansvärt, man blir så fruktansvärt ledsen när man läser sådant här...

  • Trolltrio

    Nytt ul i morgon. Borde egentligen vara tacksam för dessa kontroller, men istället blir jag allt mer nervös för arje gång, jättejobbigt!
    Hur mår ni andra med era tvillingmagar?

  • Therese33

    hoppsan: Jag mår jättebra idag, men i några dagar i rad så har magen spänt så jag trott att magen skall spricka, tror att det är ligamenten... Förstår din oro för UL, jag är likadan, men det kommer gå jättebra!

  • Trolltrio

    Känner igen det där med att det spänner, fast i mitt fall är det mest tarmarna som bråkar. Ont om plats kan jag tro.

    Varit hos bm idag, som lyssnade på hjärtljuden, fast hon kunde bara höra den ena. Hopppas verkligen att den andra bara gömde sig, hon verkade inte direkt orolig eftersom det är lite tidigt att lyssna egentligen.

  • Therese33

    hoppsan: Du får förlita dig på UL imorgon istället, när har du beräknad bf?

  • Trolltrio

    Inte fått nåt exakt bf datum än, utan blir flyttad lite för varje gång, men nånstanns mellan v 16 o 18 är jag i nu iaf.

  • Therese33

    Hoppsan: Du får säkert ett bf datum imorgon på UL... Lycka till förresten!

  • Fluffisen

    Hej på er andra blivande tvillingmammor...
    Jag väntar också enäggstvillingar - eller läkarna misstänker det i alla fall - det är en tunn skiljevägg mellan dem och de verkar dela moderkaka. Jag är nu i vecka 25 (24+2). Har dragit ner och jobbar bara 50 % istället för 75 %. Men ska nog snart prata med en läkare för att bli sjukskriven helt. Börjar bli allt tröttare och öm i ryggen och ljumskarna. Drar mig för att sjukskriva mig, då det är så pass långt kvar, bf = 19/1. Men som jag läst av er andra så är det ju inte för sin egen skull som man ska sjukskriva sig utan för barnen. Båda barnen växer som de ska. Den ena är lite större än den andra, men båda växer ordentligt. Jag känner igen oron som ni skrivit om - att gå på ul för att se att allt är okej - att inte känna båda tvillingarna röra sig varje dag. Men det känns tryggt att man går på så många kontroller. Än så länge mår båda bra, och det är inte bra att oroa sig i onödan.

  • 2Twin

    Beklagar sorgen Cissilinde. Jag har själv förlorat ett barn vid 1 års ålder. Det är tungt. Hoppas den andre parveln klarar sig.

    Massor av kramar

  • Cissi linde

    än så länge verkar den andra mår bra, vi hoppas på det bästa. Men konstig nog så har dem flyttat min bf till 8/1 istället för den 19.  Han sa inget om det men det stod i pappren vi fick hem.


    Ta en dag i taget!!!
  • Therese33

    cissilinde: Skönt att den andra mår bra, tänker på dig! Kramar

  • Trolltrio

    Cissi linde: Håller alla tummar jag har at det går bra för er!

    Ul i dag gick bra, de är nästan lika stora, skiljer nån mm på huvudet bara. Fick inget bf datum denna gången heller, utan det gör de nästa gång, då bör jag vara runt 18+, och det är först då de vill sätta en datering.

  • Therese33

    hoppsan: Vad skönt att dom växer lika, mina skiljde också 1mm vid senaste mätningen då jag var i v19... Skall tillbaks nästa onsdag för nästa UL, hoppas att det ser lika bra ut

  • Olivia91

    Hej! jag har en fråga jag är gravid med enäggstvillingar och är i 9+0 idag, vi gjorde ivf och satte in ett 5 dagars embryo, alltså måste de ha delat sig, de kan se att de har varsin gulesäck, men läkaren tyckte idag att de va lite konstigt att de har varsin när de är enäggs, har något av er erfarenhet av det ? :)

  • LFF
    Olivia91 skrev 2023-06-19 17:08:49 följande:

    Hej! jag har en fråga jag är gravid med enäggstvillingar och är i 9+0 idag, vi gjorde ivf och satte in ett 5 dagars embryo, alltså måste de ha delat sig, de kan se att de har varsin gulesäck, men läkaren tyckte idag att de va lite konstigt att de har varsin när de är enäggs, har något av er erfarenhet av det ? :)


    Vad är det för konstig läkare du har? Om ägget delar sig tidigt så får fostren varsina säckar och varsin moderkaka, precis som om de vore tvåäggstvillingar (eller DCDA som det heter på läkarspråk, dvs dichoriotiska-diamniotiska). Det enda som kanske är konstigt är väl att i normalfallet så är det under de första typ tre dagarna som det brukar ske att de får varsina säckar och moderkakor. 

    Jag har inte gjort IVF men fick nyligen reda på att mina DCDA-tvillingar är just identiska. De fick, precis som alla andra tvillingar, en inbjudan till Tvillingregistrets stora undersökning när de fyllde 9 år och då får man ett DNA-test eftersom KI (som sköter Tvillingregistret) behöver veta om det är tvåäggs eller enäggs. Man får välja om man vill ha svaret eller ej så vi valde att få reda på svaret. 
  • Olivia91
    LFF skrev 2023-06-20 08:51:37 följande:
    Vad är det för konstig läkare du har? Om ägget delar sig tidigt så får fostren varsina säckar och varsin moderkaka, precis som om de vore tvåäggstvillingar (eller DCDA som det heter på läkarspråk, dvs dichoriotiska-diamniotiska). Det enda som kanske är konstigt är väl att i normalfallet så är det under de första typ tre dagarna som det brukar ske att de får varsina säckar och moderkakor. 

    Jag har inte gjort IVF men fick nyligen reda på att mina DCDA-tvillingar är just identiska. De fick, precis som alla andra tvillingar, en inbjudan till Tvillingregistrets stora undersökning när de fyllde 9 år och då får man ett DNA-test eftersom KI (som sköter Tvillingregistret) behöver veta om det är tvåäggs eller enäggs. Man får välja om man vill ha svaret eller ej så vi valde att få reda på svaret. 
    jaa eller hur men då måste ju ägget ha delat sig innan dom satte in de i min livmoder, borde inte dom sätt de då på ägget innan insättning? För de är ju som du säger i tidig tidig delning får de varsin, vad spännande är dom exakt identiska med varandra ?☺️
  • LFF
    Olivia91 skrev 2023-06-20 11:47:45 följande:
    jaa eller hur men då måste ju ägget ha delat sig innan dom satte in de i min livmoder, borde inte dom sätt de då på ägget innan insättning? För de är ju som du säger i tidig tidig delning får de varsin, vad spännande är dom exakt identiska med varandra ?☺️
    Nä, de är inte helt identiska. Den ena har några födelsemärken som inte den andre har. Men för utomstående så är de väldigt lika utseendemässigt. Personlighetsmässigt däremot är de väldigt olika. Sen (vilket inte är ovanligt bland tvillingar) är den ena högerhänt och den andre vänsterhänt.

    Sannolikt så har ägget delat sig i samband med insättning (min helt oprofessionella syn) och kanske att det blir lite annorlunda när man gör IVF och att ägget får för sig att det ligger tidigare i sin livscykel än det faktiskt gör. 

    En stor fördel (enligt mig som har två mf i bagaget innan tvillingarna) är att man får extra ultraljud även efter RUL som tvillinggravid. Hur ofta beror på vilket typ av tvillinggraviditet det är. Det finns tre sorter, DCDA ("tvåäggs" med varsina säckar och varsin moderkaka, den minst riskfyllda typen), MCDA (varsin innersäck, delad yttersäck och delad moderkaka) och MADA (där tvillingarna ligger helt tillsammans och kan trassla in sig i varandras navelsträngar, den mest riskfyllda av graviditeter).

    Oavsett vilket, grattis till graviditeten och tvillingarna! Det är en härlig, utmanande, utmattande och omtumlande tid du har framför dig. Hjärta
  • Olivia91

    Hej! En till här som väntar enäggs, jag gjorde ivf och de satte in ett ägg, men är ju två barn i min mage, de kan se två gule säckar och varsin hinsäck, är tidig Än är i vecka 10. De påstar att jag borde få två moderkakor imed de är två gulesäckar men de kan ja omöjligt få imed ägget har ju delat sig efter dag 5 , imed jag gjorde ivf, annars hade dom sätt de på ivfen. Delar de sig dag 0-3 får de ju en varsin moderkaka men dag va är de 4-8 kanske så får de dela, men till min fråga, har alltid barnen egen gulesäck iavsätt vad ? :)

  • cutepenguin
    Olivia91 skrev 2023-06-27 11:37:02 följande:

    Hej! En till här som väntar enäggs, jag gjorde ivf och de satte in ett ägg, men är ju två barn i min mage, de kan se två gule säckar och varsin hinsäck, är tidig Än är i vecka 10. De påstar att jag borde få två moderkakor imed de är två gulesäckar men de kan ja omöjligt få imed ägget har ju delat sig efter dag 5 , imed jag gjorde ivf, annars hade dom sätt de på ivfen. Delar de sig dag 0-3 får de ju en varsin moderkaka men dag va är de 4-8 kanske så får de dela, men till min fråga, har alltid barnen egen gulesäck iavsätt vad ? :)


     


    Mina hade också en varsin gulesäck och jag funderade på exakt samma sak. Jag har inte gjort IVF, så jag antog från början att det var tvåäggs. Men under alla ultraljud jag gjort sen vecka 12, är i vecka 21 nu, har BM sagt att det är enäggs och nu på RUL konstaterade barnmorskorna att de delar moderkaka så det är definitivt enäggs. Så det verkar som alla embryon börjar med egen gulesäck oavsett om det är enäggs eller tväggs? 😅 Knepigt det där.

Svar på tråden Enäggstvillingar?