• sailormoon81

    erfarenheter av karelsk björn hund??

    någon som har en sådan, hur är dom till lynnet och funkar dom att ha i älg jakt?

  • Svar på tråden erfarenheter av karelsk björn hund??
  • Tikka

    Min faster har haft flera stycken så jag har ju träffat dem men inte haft någon själv. Deras användes till jakt, även älg. Men jag kan inte påstå att de var bättre än någon annan hund i skogen. Det beror nog på ägaren.
    En av dem, de har bara haft hanhundar, är väldigt yr, springer omkring och har nog lite DAMP, medans en annan av dem är lugnet själv. En riktig soffpotatis. Tror att de kan vara lite skarpa till sättet, man måste visa vem som bestämmer, men det gäller ju alla hundar mer eller mindre.
    Alla deras hundar har varit lite skälliga men det är ju stora spetsar så det är inte så konstigt. Nåja, det är alla trevliga hundar.

  • Komiste123

    Har en karelar tik, hon är underbar. Snäll mot allt och alla. Hon går ihop med andra hundar, katter, barn och människor.  Har växt upp med dessa hundar och vi har aldrig fått en elak hund.
    Men! Dom är väldigt envisa och vill gärna bestämma om man låter dom.Hon älskar att jaga men också att mysa med oss i soffan. Glad

  • Komiste123

    Har en karelar tik, hon är underbar. Snäll mot allt och alla. Hon går ihop med andra hundar, katter, barn och människor.  Har växt upp med dessa hundar och vi har aldrig fått en elak hund.
    Men! Dom är väldigt envisa och vill gärna bestämma om man låter dom.Hon älskar att jaga men också att mysa med oss i soffan. Glad

    Hon jagar älg, duktiga hundar. Modiga och envisa i skogen också.

Svar på tråden erfarenheter av karelsk björn hund??