• Empo

    aberela mot acne?

    Någon som haft det?

    Mitt problem är att när jag använder krämen blir jag så torr, så torr. Huden liksom 'rinner' av mig och det ser verkligen hemskt ut. Men samtidigt får jag ju inte smörja in mig med någon fet kräm som lindrar det, eftersom det förvärrar acnen.
    Ond cirkel på något sätt. Måste ha den tills vidare, kommer jag alltid gå omkring att se så här taskig ut i ansiktet?
    Någon som vet, har råd eller tips tar jag MER än gärna emot det.

    Kramar

  • Svar på tråden aberela mot acne?
  • 2007 Mamma

    Oj, hoppar in här och lyssnar på era tips... Har haft problem i snart 5år. Hudläkaren sa att det kanske blev bättre/försvinner när jag blir gravid... Men icke det! ;-( Ingen skillnad... Roaccutan funkade ju inte för mig då jag inte visste riktigt när jag ville ha barn och man får/bör väl inte bli gravid på ett helt år när man ska börja med den...

  • Empo

    För min psoriasis går jag dit 1 gång vart 4:de år.
    Så nej, hänger väl inte där precis :)

    Näe, hörde också att man inte skulle ta tablettkuren om man funderar på barn...

  • 2007 Mamma

    Min erfarenhet är att man inte får Roaccutan om man inte har extrem acne eller om man har försökt med allt annat innan.... Jag blev tillslut erbjuden den men tackade nej då man tydligen blir extremt uttorkad i huden samt i ALLA slemhinnor
    Inte så kul för en som redan har så torrhud att man ser ut som en orm...

  • Marcupilami
    Empo skrev 2007-08-13 22:56:12 följande:
    Men denna finacea, fungerar den även för acne då?Hur använder man den? Samma sätt som aberela eller?Du kanske borde bli hudläkare själv?
    2007 Mamma skrev 2007-08-13 23:06:19 följande:
    8-10mån sen jag var där sist.... hur ofta går ni??
    Jag har gått till samma hudläkare sen -97 och har tagit två Roaccutankurer. Jag har ingen grav acne, utan perorial dermatit som är en typ av acneknottror som kliar *iii...*... Jag har fet hud och fet hårbotten och har tilltäppta porer överallt som drar åt sig acnebakterierna. Det verkar som att ingenting funkar. Dalacin, Finacea osv håller det i schack... kan ju inte äta tetracyklin och roaccutan jämt.

    Smörjer med dalacinlotion på morgonen och finacea på kvällen.
    dator heter det. datOR...
  • Tiwi
    2007 Mamma skrev 2007-08-13 23:16:47 följande:
    Min erfarenhet är att man inte får Roaccutan om man inte har extrem acne eller om man har försökt med allt annat innan.... Jag blev tillslut erbjuden den men tackade nej då man tydligen blir extremt uttorkad i huden samt i ALLA slemhinnor Inte så kul för en som redan har så torrhud att man ser ut som en orm...
    Man får inte bli gravid inom 2 månader efter avslutad Roaccutankur. Har själv ätit det och blivit helt bra! men det är klart, man måste ju väga upp det eftersom det finns en del biverkningar.
    Empo skrev 2007-08-13 22:23:26 följande:
    Åh, tackar för ditt svar! Ska testa ditt tips dessutom, brukar smörja mig direkt efter jag tvättat av mig sminket. Supertack
    Har ett annat bra tips till dig kom jag på nu. "Tretinoin 0,1% i Essex B kräm". Samma verksamma ämne som i Aberela, men det känns inte. Krämen känns mer mjuk när man smörjer på den och huden blir inte irriterad. Tycker inte att man blir lika torr av den. MEN den funkar ju på liknande sett, att huden avfjällas. Jag blev helt av med knottrorna på bara nån vecka, helt otroligt!
    Den är på recept och görs på apoteket, så ibland är det en beställningsvara. Du får samma effekt som med aberela, men jag tycker den känns mycket snällare mot huden!
    Lycka till!
    Olivia 05-03-16
  • Tiwi
    Empo skrev 2007-08-13 22:56:12 följande:
    Men denna finacea, fungerar den även för acne då?Hur använder man den? Samma sätt som aberela eller?Du kanske borde bli hudläkare själv?
    Det min hudläkare sa till mig var att Finacea fungerar bäst på så kallade varblåsor, inte knottror, där var det bäst med en kräm med A-vitamin i, alltså tretinoin.
    Finacea är en lite svagare kräm mot både acne och rosacea.
    Olivia 05-03-16
  • Marcupilami
    Empo skrev 2007-08-13 22:56:12 följande:
    Men denna finacea, fungerar den även för acne då?Hur använder man den? Samma sätt som aberela eller?Du kanske borde bli hudläkare själv?
    Glömde säga, det skulle jag gärna bli, om det inte vore för långa studier och att man även då håller på med könssjukdomar. Yikes!
    Tiwi skrev 2007-08-14 09:56:45 följande:
    Har ett annat bra tips till dig kom jag på nu. "Tretinoin 0,1% i Essex B kräm". Samma verksamma ämne som i Aberela, men det känns inte. Krämen känns mer mjuk när man smörjer på den och huden blir inte irriterad. Tycker inte att man blir lika torr av den. MEN den funkar ju på liknande sett, att huden avfjällas. Jag blev helt av med knottrorna på bara nån vecka, helt otroligt! Den är på recept och görs på apoteket, så ibland är det en beställningsvara. Du får samma effekt som med aberela, men jag tycker den känns mycket snällare mot huden!Lycka till!
    Den måste jag be om recept på! För att kolla om den är bättre än Skinoren. (Hittar inte min Finacea)...
    dator heter det. datOR...
  • Tiwi
    Marcupilami skrev 2007-08-14 18:41:17 följande:
    Den måste jag be om recept på! För att kolla om den är bättre än Skinoren. (Hittar inte min Finacea)...
    Enl hudläkare är lokalbehandling med tretinoin det mest effektiva. Sen kan det ju såklart variera från person till person.
    Olivia 05-03-16
  • Marcupilami
    Tiwi skrev 2007-08-14 20:36:36 följande:
    Enl hudläkare är lokalbehandling med tretinoin det mest effektiva. Sen kan det ju såklart variera från person till person.
    Tretinoin är a-vitamin sa du? Det är Roaccutan också. Japp, måste prova. Får se vad min hudläkare säger. Alla läkare säger olika... men den värsta var den som sa "äh, det där är väl inget" (när mitt ansikte var rött och kliade) och så skrev han ut hydrokortison så det blev ännu värre.) Iiiii... sen kom jag till Alina Trokenheim som sa att hon förstod att det kliade och att det inte var eksem utan acne.
    dator heter det. datOR...
  • Marcupilami

    Om Skinoren och Finacea i FASS (det var azeleinsyra och inte acitylsalicylsyra):

    1. VAD ÄR Skinoren kräm   OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?


    Skinoren innehåller azelainsyra som förhindrar tillväxten av de bakterier som är aktiva vid uppkomsten av akne. Dessutom normaliserar Skinoren bildningen av det översta hudlagret på så sätt att pormaskar inte bildas.


    Skinoren används för behandling av mild-måttlig akne.


    1. VAD ÄR Finacea   OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?


    Finacea gel är en vit till gulaktig ogenomskinlig gel. Gelen innehåller azelainsyra som förhindrar tillväxten av de bakterier som är aktiva vid uppkomsten av akne. Dessutom normaliserar Finacea bildningen av det översta hudlagret på så sätt att pormaskar inte bildas.
    Finacea används för lindring av mild till måttlig akne i ansiktet. Finacea används även vid behandling av rosacea (röda hudförändringar i ansiktet).


    dator heter det. datOR...
Svar på tråden aberela mot acne?