• Snussi

    Hur ha råd att vara hemmaförälder?

    Jag vill så gärna kunna vara hemma med mina barn! Lukas går just nu på dagis 15 timmar i veckan... Vi väntar tillökning våren -08 och jag vill mer än gärna kunna vara hemma med mina barn!

    Men hur sjutton ska man ha råd att kunna vara hemma?
    Min man tjänar inga miljoner...

    Tips och råd önskas!

  • Svar på tråden Hur ha råd att vara hemmaförälder?
  • hotten

    vi har helt enkelt planerat och sparat, och prioriterat...
    klarar oss fint även fast gubben är periodvis arbetslös och jag är hemma fortfarande efter 7 år med ett barn. Varken vi eller barnet saknar någonting

  • Mammatillfem

    Inga resor utomlands,knappt långa i landet heller,kläder och skor bara när det är ett måste - begagnat om man kan - och laga mkt mat själv billigare..
    Ingen dyr bil.Hus går bra om man har det innan...nästan omöjligt få köpa på en lön.
    Spara in på det som går,kläder,snask,tidningar,billigare mat..

    Har själv varit hemmamamma sedan jag blev mamma.Underbart.Min exmake och nu min sambo är INTE höginkomnsttagare..långt ifrån..låginkomnst.Det går - om man vill. Man lär sig anpassa sig,bli ekonomisk.

    Har både åkt till parker och sånt för barnens skull,husvagnssemester i landet och alltid nya kläder till skolavslutningar,jul har barnen fått..levt ett fint,rikt liv tycker vi..där inte resor,lyx och materiella saker varit prio nr 1..men där TID,värme,glädje varit det fina..tillsammans.

  • Binis
    Hemmaföräldern skrev 2007-06-28 14:02:36 följande:
    Du kan få mer tips inne på www.hemmaforaldrar.se men en idé kan vara att söka vårdnadsbidrag (går bara om du inte bor i en sossekommun för dom är emot all valfrihet). Eller så kan du bli privat dagmamma och kanske ta ett eller flera barn.Tips hittar du här: www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldra...
    Men går det att få vårdnadsbidrag nu????
    Mamma till Ida 040721 och Kasper 060421
  • Siranbiran

    Hemmafru med 2 barn på 5,5 år och 10 månader. Lever på mannens lön, bor i lägenhet i storstan, ny bil, villa på landet, handlar alltid kläder på rea, säljer gamla kläder o annat som bara ligger o skräpar på loppis/tradera, åker ej utomlands utan på somrar/vinter/helger har vi våran stuga, köper den mat vi vill ha, små lån på bil o lägenhet, sparar gärna pengar till saker, istället för att ta på avbetalning...

  • KramMissmia

    usch vad jobbigt det låter..att aldrig kunna unna sig något..usch..

  • KramMissmia

    usch vad jobbigt det låter..att aldrig kunna unna sig något..usch..

  • Tonx
    KramMissmia skrev 2007-08-02 22:22:12 följande:
    usch vad jobbigt det låter..att aldrig kunna unna sig något..usch..
    Det handlar ju inte om hela livet, och det man får tillbaka från barnen är värt så mycket mer!
  • Bästamorsan

    Vi unnar oss tid med barnen! =)

    Sen kan man ju längta efter att få köpa kläder till sej själv,
    klippa håret, köpa vad man vill osv...
    Men då får man ju påminna sej att det är kort tid i perspektivet av hela livet.
    Barnen blir ju snabbt så stora att de hellre är med kompisar än med mamma o pappa.
    Men då har man lredan lagt en grund av trygghet, närhet o kärlek till barnen.
    Plus att man då kan jobba massor o tänka mer på sej själv =)

  • Binis

    Jag jobbar..... jag jobbar med tuperware villket gör att jag väljer mina tider själv så jag jobbar när Niklas komer hem från jobbet. Funkar kanon och ger bra med pengar. Våra barn går inte på dagis utan jag tar hand om dom på dagarna.

    Känner inte att vi lever speciellt snålt, har hus, bil, bra mat, köper kläder till oss och barnen när det behövs, klipper oss mm mm

    Någon som bor i Malmö/Ystad/lund med omnejd? Ja har precis startat upp mitt team och vill gärna introducera fler i detta kanonjobb


    Mamma till Ida 040721 och Kasper 060421
  • HopeFaith

    Nu denna vecka har de dragit in vårdnadsbidraget i
    Sollentuna, vi som är med i enfamiljssystemet får
    endast pengar i Augusti ut.
    Politikerna kan inte bestämma sig eller rättare sagt
    M o KD är överens men de andra velar.
    Därmed är många familjers vardag extra stressade utav
    politikernas nonchalans mot familjerna som vill
    ha en valmöjlighet.
    Sorgligt!

  • Doris1982
    Sussela skrev 2007-06-24 12:22:45 följande:

    5000 är ju supermycket för en 3:a tycker jag.. Kan du tänka dig att flytta? Har ni möjlighet att låna till hus?


    Va? Kan jag fråga dig var bor du? 5000 är ingenting. I Stockholm vi betalar 9000 kr för en 2:a och det räknas billigt. mitt dröm att kunna betala 5 lapp för en trea.
  • Sisisisi
    Doris1982 skrev 2024-01-08 20:49:48 följande:
    Va? Kan jag fråga dig var bor du? 5000 är ingenting. I Stockholm vi betalar 9000 kr för en 2:a och det räknas billigt. mitt dröm att kunna betala 5 lapp för en trea.
    Kan hända att hyrorna gått upp lite sedan 2007 :D
    Hur hittade du den gamla tråden?
  • Doris1982
    Sisisisi skrev 2024-01-08 21:10:58 följande:
    Kan hända att hyrorna gått upp lite sedan 2007 :D
    Hur hittade du den gamla tråden?
    Ojj med herregud :D jag har inte sett datumet HAHAHA. Jag vet inte, det bara dök upp på forum sidan. 
Svar på tråden Hur ha råd att vara hemmaförälder?