• Rosafjanten

    Grop i hakan!!

    Har funderat på varför vissa har en grop i hakan och andra inte..?

    Någon som vet något om det?

    Dom flesta skådisarna har ju grop i hakan och min sambos bror har de men inte min sambo..

    Är de ärftligt?

    Tycker de vore intressant att veta..Hihi!

  • Svar på tråden Grop i hakan!!
  • Vraket

    Jag tyckte det var lite fräckt när jag läste om det att det var så ärftligt liksom... Nu har jag ju inte susningen av en grop och inte sambon heller så... men ändå... undra vad det finns mer som är ärftligt...

    jag hade en kompis där ena lillfingret var böjt på alla kvinnor i släkten...

    och min pappa har en grej med broskbildningar i senorna i handen som är för männen i hans släkt..

    hade varit kul att ha nåt sånt... så man liksom fick en familytrade...

  • Vraket

    fast vår gris kanske får pappas äckliga broskgrej... fast då måste han genomgå en liten operation sen när han blir 50 typ... kanske inget att önska... :) *virrar på lite trött om kvällen*

  • enlitenbitkaka

    Googlade lite och det är tydligen ett manligt drag. Du kan alltså inte ärva det av en kvinna, men kvinnor kan ärva. Låter vettigt, min pappa har en grop. Min sambo har iNTE det så våra barn lär alltså inte få detta drag. Förutsatt att det stämmer.

    Sambon har dock världens djupaste smilgropar...är det ärftligt? Jag och min baby på promenad


    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Minna07

    Smilgropar är ett ressensivt anlag. Det innebär att en person utan smilisar + en person med smilisar i regel bara får barn UTAN smilgropar. Om du därimot bär på anlaget för smilgropar så är chansen 50% för smilgroper per barn ni får tillsammans.

    Så om ni två får ett barn med smilgropar så vet ni att du bär på anlaget.

  • Wichy

    hm, min kusin har grop i hakan som hon antagligen ärvt av sin far och nu när hennes lille pojk föddes så hade han en liten söt grop i hakan, kommer nog från henne eftersom pojkens pappa är "groplös". Såå söt

  • Rosafjanten

    intressant de här..

    måste säga att min sambo och hans bror har samma pappa men olika mammor och bara brodern som har grop och deras pappa också..:)

    Min farfar hade en grop men inte hans barn.. hihi måste ju vara lite slump också kanske?

    Nån som har grop utan att nån förälder eller annan nära släkting har?

  • copernicus

    frågan är hur långt bak i släkten det är ärftligt då om man inte kan ärva av sin mamma?!
    jag har grop och sonen har också det men det kommer inte från hans pappa eftersom han är groplös.


    Casper- mammas bästa och Bus 070711
  • NinaT

    idag var jag på ul och Bm tyckte att lilla bebben hade grop i hakan (pappan har grop i hakan). jag tror därför på kille men det låter som många tjejer också har det....ska bli spännande.

  • Skytt92

    Jag har googlat runt jätte mycket just för att jag har det medans mina föräldrar inte har det 😂

    Men, om båda föräldrarna har grop så är det 75 procent att barnet får det. Det är att bindväv/skelett osv inte växer ihop i fosterstadiet. 

    Det jag är mest nyfiken på just nu är om man kan få det trots att föräldrarna inte har det 🥲

  • Illustration100

    En grop i hakan är ingen missbildning! Nerverna/musklerna är sammandragna lite hårdare, och därför så bildas det en grop. Det är samma sak med "stjärthaka" där det har bildats en skåra. Och därför så fungerar Botox om man vill ta bort detta. Men en grop är både charmigt och personligt!

Svar på tråden Grop i hakan!!